#1 Skrevet Mai 24, 2009 Hei Mener å huske å ha lest et tips i en tråd om at man kunne borre et lite hull i termostaten for at motor ikke skulle bli så varm på banekjøring o.l..? I min aan-motor sitter det en 87 graders termostat og på giveren som sitter i bunn av radiator står det 95-90 gr. Vifta starter på ca 95 grader på instrumentet. Noen som kan forklare litt om dette med den borringa, eller finne den tråden hvor det stod..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 24, 2009 på ræææserbilen min er det ingen termostat, og det ble da passe driftstemp på den og i funes Er bare yterringen på termostaten som sitter igjen for å holde på plass pakninga. Tror dette med fordel kan brukes på mye 20vT motorer sommerstid på bane, er jo fort gjort å bytte, og lufting er jo en lek uten termostat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 24, 2009 på ræææserbilen min er det ingen termostat, og det ble da passe driftstemp på den og i funes Er bare yterringen på termostaten som sitter igjen for å holde på plass pakninga. Tror dette med fordel kan brukes på mye 20vT motorer sommerstid på bane, er jo fort gjort å bytte, og lufting er jo en lek uten termostat. Akkurat ja.. Tok ut termostaten i går og tenkte på å fjerne det i midten slik du sier. Blir neppe tett der hvis man bare tar`n ut nei. Flere som har gjort no lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 26, 2009 Det blir tett som bare det!! Kjører med det på min. Når den går da...*kremt* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 27, 2009 Er det ikke like greit å koble opp en egen bryter til radiatorviften ? Så kan du tvangskjøre denne hele tiden under banekjøring etc for å få ned temperatur ? Evt begge delene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 27, 2009 Er det ikke like greit å koble opp en egen bryter til radiatorviften ? Så kan du tvangskjøre denne hele tiden under banekjøring etc for å få ned temperatur ? Evt begge delene Jepp, har gjort det også nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 28, 2009 Er det ikke like greit å koble opp en egen bryter til radiatorviften ? Så kan du tvangskjøre denne hele tiden under banekjøring etc for å få ned temperatur ? Evt begge delene Belaster dynamoen mer -> dårligere rundetider. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 28, 2009 Belaster dynamoen mer -> dårligere rundetider. Når begynte høy motortemp å gi høy motoreffekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 28, 2009 Jeg har borra et lite hull i min.. var bare å fylle vann & kjøre... ingen problemer med luft i det hele tatt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 28, 2009 I min aan-motor sitter det en 87 graders termostat og på giveren som sitter i bunn av radiator står det 95-90 gr. Vifta starter på ca 95 grader på instrumentet. På min ADU er det 88 graders termostat. Vifta slår inn på nøyaktig 88 grader når jeg leser av motortemp i klimadisplayet...skal den være slik? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 28, 2009 Når begynte høy motortemp å gi høy motoreffekt? Hvem er det som påstår dette da Ole? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 28, 2009 På min ADU er det 88 graders termostat. Vifta slår inn på nøyaktig 88 grader når jeg leser av motortemp i klimadisplayet...skal den være slik? Hmm, aner ikke.. Dette vet sikkert Ole...Ole..hallo..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 28, 2009 Om man har så dårlig kapasitet på kjølesystemet at dette er nødvendig hadde jeg heller sett på muligheter for oppgradering av det. Dessuten kan man ihvertfall ikke kjøre uten til vanlig, lav driftstemperatur gir lavere virkningsgrad, høyere forbruk og mer slitasje på motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 28, 2009 jeg har termostat til bmw på min. den åpner tidligere 83 grader tror jeg.. og har et lite hull for lettere utlufting. kjøpt på biltema:) Funker det! men igrunn burde jo kjølesystemet vært bra nok til å kjøle nok med std termostat og vifta av såframt bilen er i fart.. men slik er det desverre ikke med dissa gamle femmerne, så da må det trikses litt. Jeg har rs2 vifte somer jævl effektiv, med muligheter for tvangskjøring. men den drar jo over 1 hk med strøm da... så da har jeg pluttselig bare 651hk igjen til å drive bilen:( klart det blir treigere runder av slikt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 28, 2009 På min ADU er det 88 graders termostat. Vifta slår inn på nøyaktig 88 grader når jeg leser av motortemp i klimadisplayet...skal den være slik? Kjørte en tur nå uten termostaten for første gang. Tok lengre tid enn vanlig før tempen steg på vannet. Den la seg også på ca bare 75 grader ved vanlig pen 80-90 km/t kjøring langs riksveien. Lot den stå litt på tomgang og da gikk den ganske raskt opp til 90 gr. Vifta slår inn på ca 92-94 grader så det ut til. (slik det ser ut på org.instrumentet, selvfølgelig unøyaktig å se der..). Men det stemmer jo bra sikkert ift giveren i bunn av radissen min som det stod 95-90 gr på. Klemte på fullt pådrag i 2.-3. og 4. gir i noen motbakker og da la tempen seg på 90-92 gr (fortsatt ifølge org instr) mens det pågikk. Deretter tilbake til 75 ved pen kjøring. Kan det være skadelig å kjøre med den sånn..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 9, 2010 jeg har termostat til bmw på min. den åpner tidligere 83 grader tror jeg.. og har et lite hull for lettere utlufting.kjøpt på biltema:) Funker det! men igrunn burde jo kjølesystemet vært bra nok til å kjøle nok med std termostat og vifta av såframt bilen er i fart.. men slik er det desverre ikke med dissa gamle femmerne, så da må det trikses litt. Har du eller noen peiling på hvilken modell denne termostaten kommer fra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 9, 2010 Jeg fant en som ser ut til å gå igjen på sekserne til bmw: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Motor/Kjolesystem/BMW/535i/61452-TERMOSTATSETT/ Dette er til en E30 m3: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 10, 2010 (endret) Da har jeg bestilt en til E30 M3 til den nette sum av 272,- på bilextra, får håpe den passer Edit: jeg feiget ut når jeg så målene til den jeg egenlig skal ha, så tok en sånn i stedet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 10, 2010 Om man har så dårlig kapasitet på kjølesystemet at dette er nødvendig hadde jeg heller sett på muligheter for oppgradering av det. Dessuten kan man ihvertfall ikke kjøre uten til vanlig, lav driftstemperatur gir lavere virkningsgrad, høyere forbruk og mer slitasje på motoren. Jeg tror nok jeg må henge meg på her. Dersom radiator er i orden og kjølesystemet rent og pent så bør ikke dette være noe problem. Tyske biler er laget for å kunne gå på full gass på autobahn uten problemer med overoppheting, så banekjøring med original motor skal ikke være noe problem om alt er i orden. ...men med uoriginal motor (trimmet) og et kjølesystem som begynner å skrante kan det jo bli problemer. I Tyskland får man jo kjøpt 71 C og 82 C-termostat til både 10v og 20v R5 for de som ønsker det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 10, 2010 Jeg tror nok jeg må henge meg på her.Dersom radiator er i orden og kjølesystemet rent og pent så bør ikke dette være noe problem. Tyske biler er laget for å kunne gå på full gass på autobahn uten problemer med overoppheting, så banekjøring med original motor skal ikke være noe problem om alt er i orden. ...men med uoriginal motor (trimmet) og et kjølesystem som begynner å skrante kan det jo bli problemer. I Tyskland får man jo kjøpt 71 C og 82 C-termostat til både 10v og 20v R5 for de som ønsker det.. På autobanen er det jo en del mere naturlig kjøling i form av luft som kommer i mot i 200+ km/t Slik er det ikke på Våler.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 10, 2010 fylte opp en halvliter kjølevæske no, kjørte bilen rolig varm til butikken, og når jeg kom ut igjen var det en dam under bilen som har kokt ut ekspansjonstanken, er det termostaten som gjør dette eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 10, 2010 fylte opp en halvliter kjølevæske no, kjørte bilen rolig varm til butikken, og når jeg kom ut igjen var det en dam under bilen som har kokt ut ekspansjonstanken, er det termostaten som gjør dette eller? Har du sett om du har sprekk i tanken? De bruker å sprekke der den lille slangen kommer inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 10, 2010 Den er helt ny, men jeg kjenner problemet ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 11, 2010 På autobanen er det jo en del mere naturlig kjøling i form av luft som kommer i mot i 200+ km/t Slik er det ikke på Våler.... Nei.. men på autobahn går heller ikke den 500w-syklonviften som disse bilene har.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 11, 2010 Kjølesystemet skal kunne håndtere full gass i oppoverbakke med to tonn henger bak i solen på en 40-graders dag, så alle forhold man kommer ut for i Norge skal være null problem. På Audi 90/Coupé med den rare radiatorplasseringen og når folk setter IC'er, rørgater og slikt rett foran blir det selvfølgelig heller dårlige saker, men en S4 skal kunne tåle det aller meste uten at nålen stiger særlig over 90, uansett trim eller ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...