Anbefalte innlegg

Heisann! Kjøpte meg ett spesialverktøy på biltema for overliggende kammer, men virker ikke som jeg får klemt sammen ventilfjæra nok så jeg får løsa klipsa. Og hvordan er dissa klipsa festa? Kiler dem seg av fjærspennet, og så fort man løsner spennet i fjæra så løsner dem lett?

Noen som har noen tips og triks ang. dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann! Kjøpte meg ett spesialverktøy på biltema for overliggende kammer, men virker ikke som jeg får klemt sammen ventilfjæra nok så jeg får løsa klipsa. Og hvordan er dissa klipsa festa? Kiler dem seg av fjærspennet, og så fort man løsner spennet i fjæra så løsner dem lett?

Noen som har noen tips og triks ang. dette?

Ja, du må stramme fjæra for å få løsnet "klipsa". Skal være greit det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stram opp fjæra, bruk så en liten skrutrekker e.l. for å løsne klipsa. Klipset består av to halvmåner som danner er kon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men virker ikke som om jeg får stramma fjæra nok med verktøyet :S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kiler dem seg av fjærspennet, og så fort man løsner spennet i fjæra så løsner dem lett?

Ja, kiler seg fast av fjærspennet, varme og bevegelse slik at det skal mye mer kraft til enn bare fjærspennet. Så man må legge an bunnen av ventilen mot en trekubbe og gi retaineren et lite kakk med en hammer (og en forlenger opp ned slik at man ikke banker på tippen av ventilstammen). Da løsner dette og du får klemt sammen fjæra med egnet verktøy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket delenummer er det på verktøyet du har kjøpt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kiler seg fast av fjærspennet, varme og bevegelse slik at det skal mye mer kraft til enn bare fjærspennet. Så man må legge an bunnen av ventilen mot en trekubbe og gi retaineren et lite kakk med en hammer (og en forlenger opp ned slik at man ikke banker på tippen av ventilstammen). Da løsner dette og du får klemt sammen fjæra med egnet verktøy.

Takk, skal prøve det igjen etterpå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket delenummer er det på verktøyet du har kjøpt?

19-228

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde funke den ventilspenneren. Støtter forslaget om å gi den et kakk med en hammer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den butter ikke da? jeg fikk ut to ventiler også var den for kort så den legger seg ann på kanten av toppen. der dekslet skal ligge i mot. jeg ordna det enkelt. bilde kommer i morra. tok ut 2 ventiler i går og 18 i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ventilspenneren er ikke noe særlig

Har en slik og har hatt ut alle ventliler på en 20vt.

Problem 1: Den er litt for kort (løste seg ved at jeg sveisa på en bit

Problem 2: Den er veldig myk i godset, så min byde seg (løste seg også med litt sveis)

Men sånn elllers så er det bare å spenne opp med verktøyet, og gi den en rapp med hammeren så løsner det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

istedenfor et kakk med hammeren, kan også en magnet være grei og bruke:)

funket fint for meg:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

istedenfor et kakk med hammeren, kan også en magnet være grei og bruke:)

funket fint for meg:)

Hammeren er bare for at retaineren og kjeglene skal løsne fra hverandre. Jeg bruker en fleksibel magnet fra biltema til å få kjeglene opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Makan til dritt verktøy fra tema a gitt!

Kjøpe en slik i god tro om at jeg skulle få ut ventilene. Men den gang ei!

Får ta en tur ned på jobben i morgen og ta den vi har der. Prøvde ett annet triks som er ganske lekent når det funker, men fjørene i toppen er for harde gitt.

Pleier og funke om man setter en plugg pipe (med magnet) over retaineren, og gi den ett greit kakk med hammer så løsner "kjeglene"

funker fett på toyota motorer hvertfall :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Makan til dritt verktøy fra tema a gitt!

Kjøpe en slik i god tro om at jeg skulle få ut ventilene. Men den gang ei!

Får ta en tur ned på jobben i morgen og ta den vi har der. Prøvde ett annet triks som er ganske lekent når det funker, men fjørene i toppen er for harde gitt.

Pleier og funke om man setter en plugg pipe (med magnet) over retaineren, og gi den ett greit kakk med hammer så løsner "kjeglene"

funker fett på toyota motorer hvertfall :D

Funket på min. Ett lite kakk og pluggpipe for å forlenge verktøyet som andre her har forklart. Men det var på håret det gikk da, blir vel vanskelig med litt stivere fjører hvis du har det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.