Eberspächer - går kun i 5 min.

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med min Eber i bilen. Den starter og går i ca 5 min. før den plutselig dør. Den virket helt fint i hele fjorvinter, men etter sommeren er den altså ikke helt samarbeidsvillig...

 

Noen som har erfaring med lignende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brenner den i 5 minutter eller er det den tiden pumpa går? Tenner den fort? Slukker den før pumpa stopper eller stopper pumpa mens den brenner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har problemer med min Eber i bilen. Den starter og går i ca 5 min. før den plutselig dør. Den virket helt fint i hele fjorvinter, men etter sommeren er den altså ikke helt samarbeidsvillig...

 

Noen som har erfaring med lignende?

Da har nok Eber sotet / tettet seg i løpet av sommer / høst.

Må ta demontere varmer og plukke den i fra hverandre.

Glødepluggen må da skiftest + pakning sett.Må også rengjørest innv. for sot og diesel.

Få montert en bryter på varmeren slik at du kan tvangs kjøre varmeren av og til for å få brent den ren.Har du mye små kjøring med start stopp så soter den fort igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært inne på tanken at den er sotet ned, ja. Kjører den alltid mere enn 30 min. for å unngå dette, men gjennom sommeren har den ikke vært startet (dessverre). Noen som vet hvem som kan ta på seg denne jobben?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har og en slik sak, men har ikke koblet den opp og fått den til å virke enda. Det er det vi har julen til. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den tenner(ikke bare at vifta går) og blåser litt varmluft og så stopper igjen kan det være overhetningsbryter som er deffekt.

 

Hvis den bare surrer og ikke tenner kan det være glødepluggen som er deffekt, for lite spenning eller at den ikke får drivstoff.

 

Hvis den tenner og hoster og røyker litt før den stopper igjen kan det være sot og drit eller dårlig gløding etc..

 

Kan være andre ting seff, men dette er greie ting som sier litt om tilstand.. Skriv inn eksakt hva som skjer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har problemer med min Eber i bilen. Den starter og går i ca 5 min. før den plutselig dør. Den virket helt fint i hele fjorvinter, men etter sommeren er den altså ikke helt samarbeidsvillig...

 

Noen som har erfaring med lignende?

 

Har relativt mye erfaring med denne type varmere ja...kan du beskrive litt mer nøyaktig hva som skjer eller ikke skjer?

 

Ikke begynn å demonter noe, dette er relativt enkelt å fikse tror jeg...sannsynlivis et veldig enkelt problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg gjør et forsøk:

 

-Jeg starter den, den tikker en liten stund (ca. 30 sek) før den tenner

-Vifta/klima'n starter å blåse luft

-Etter ca 5 min blir alt stille og klima'n slår seg av

 

Det jeg har merket når den står på timer hver morgen, er at glødetiden blir markant kortere dersom Eberen har stått på, enn om den ikke har det. Det kan kanskje tyde på at selve varmeren går, men at vifta/klima'n ikke gjør det.

Men når dette skjer virker det helt dødt uansett (hører altså ikke at den går, selv om displayet på timeren viser at den burde det...).

 

Ble noen klokere av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den har stoppet...prøver den å starte igjen...for deretter å stoppe nok en gang?

 

Har du prøvd å starte varmeren når motoren i bilen går?

 

Høres litt bakvendt ut, men det vil evt. fortelle meg en del mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en slags nytype Eberspächer? Iogmed at det er snakk om klima og greier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er vel bare koblet inn på slangene et sted, ikke noe spesielt med selve varmeren tror jeg.

 

Benisn/dieselvarmer fungerer uansett stort sett likt uansett merke og modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en slags nytype Eberspächer? Iogmed at det er snakk om klima og greier?

 

Den har nok veldig lite til felles med den varmeren som står i Rulle, annet enn fabrikatet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har nok veldig lite til felles med den varmeren som står i Rulle, annet enn fabrikatet.

 

Den største forskjellen er vel at Rulle har bensinvarmer...

 

Bortsett fra det er nok teknikken skremmende lik...litt mer effekt i forhld til forbruk og litt mindre støy, det er vel stort sett det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker. :)

 

Jeg ser nemlig for meg at jeg får noen utfordringer med å montere min, og håpte jeg skulle få noen tips her i tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den har stoppet...prøver den å starte igjen...for deretter å stoppe nok en gang?

 

Har du prøvd å starte varmeren når motoren i bilen går?

 

Høres litt bakvendt ut, men det vil evt. fortelle meg en del mer.

 

Den starter prøver ikke å starte på nytt etter den har stoppet. Hvis jeg starter den mens motoren i bilen går, er det ikke så veldig lett å høre om den faktisk setter igang, men stopper jeg bilen etter 5-10 min så går IKKE varmeren. Fikk også tips om kanskje batteriet var dårlig, men det er målt og funnet mer enn bra nok.

Skal også sies at det hender den ikke starter i det hele tatt.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik du beskriver det gjetter jeg på spenningstap mellom batteriet og varmeren.

 

Årsaken er irring i en eller annen kontakt (kabelsko, sikringsholder el.) og er veldig vanlig, spesielt i de tilfellene hvor det virket i fjor, men ikke i år.

 

Letteste måten å finne ut av dette på er følgende:

- Mål spenningen på batteriet (med motoren stoppet) og noter ned tallet med 2 desimaler (krever digitalt voltmeter)

- Mål spenningen inn på varmeren og noter tallet (med 2 desimaler)

- Med voltmeter fortsatt tilkoblet varmeren prøver du å starte den. Legg merke til hva spenningen er med en gang du slår på (viften går en liten stund vil jeg tro) og hva spennningen er når den gløder

 

Hvis jeg ikke husker feil ligger spenningsvakten på 10,5 volt på disse varmerene, det kan jeg evt. sjekke nærmere.

 

Det er også veldig lett å se om den gløder hvis du har tilgang på et amperemeter. Varmeren skal trekke ca. 10-12 ampere tenker jeg når den gøder.

 

Hvis ovenstående er i orden (det tviler jeg på) så er utmontering neste skritt. Da er det sannsynligvis en dårlig glødeplugg som er årsaken.

 

Kan også være sot, men det er ikke så veldig ofte egentlig. Hvis man har mulighet for det kan varmeren kjøres på en blanding av parafin og diesel (ikke vinterdiesel da den har for lite parafin), dette vil brenne ut en del av soten.

 

Spør hvis det er noe mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte en ting....hvor gammel er den?

 

Er det gjort noe med den tidligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe!

 

Tusen takk for utfyllende svar, skal få testet dette så fort som mulig....

 

Er ikke sikker på hvor gammel den er, men tror eieren fikk den montert da han kjøpte bilen i '98 (i Tykskland), kan sjekke papirene som ligger i bilen.

 

Nok en gang takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe!

 

Tusen takk for utfyllende svar, skal få testet dette så fort som mulig....

 

Er ikke sikker på hvor gammel den er, men tror eieren fikk den montert da han kjøpte bilen i '98 (i Tykskland), kan sjekke papirene som ligger i bilen.

 

Nok en gang takk :)

 

Hvis den er 5-6 år gammel og det ikke er gjort noe ville jeg nesten anbefalt et besøk på serviceverksted.

Det er sikkert litt møkk i den (uforbrent drivstoff) og glødepluggen begynner nok å bli dårlig (kan være årsaken til startproblemer).

 

Test det andre først du og se hovrdan det går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.