#1 Skrevet Mai 25, 2009 Hei Jeg skal skifte clutch på min 2004-mod Audi A6 1.8T Quattro Avant (manuell gir). Har kjøpt et nytt clutchsett, men lurer på om det er andre slitedeler som bør skiftes samtidig under denne jobben (pakninger/mansjetter/bolter e.l.). Andre tips eller erfaringer fra noen som har gjort dette før? Gunnar Beisland 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 26, 2009 Kan være du må ned med noe eksos, der er det noen pakninger. Utløserlager bør du sjekke, ellers er det ikke så mye mer du trenger tenke på. Se om du kan få tak i moment på boltene til drivaksler og mellomaksling (litt viktig) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 26, 2009 Kan være greit å bytte kork-pakningene som sitter i de indre drivleddene, og mellomakslingen. Sjekk også at det ikke er lekasje på simringen på akslingen inn i girkassa, og at det ikke er lekasje på simringen som sitter bak svinghjulet. Husk å rengjøre trykkplate, svinghjul og lamell før du setter det sammen. Pass også på å sentrere clutchen før du skal ha inn igjen kassa. Når du demonterer er det lurt å merke boltene så du vet hvor de skal inn igjen, det er nesten ingen bolter som er like. Ofte greit å ha med seg noen som har gjort det før første gangen man gjør det selv! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 2, 2009 Flott Takk for gode innspill. Clutchen ble byttet i dag uten noen større utfordringer. Utløserlageret var med i settet, så den ble byttet uansett. Ellers så alle pakninger hele ut, og det var ikke nødvendig å ta ned noe eksos i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 19, 2010 Løfter denne. Er det opplagt at enkleste måten å skifte clutch på A6 1,8t quattro er å ta ned girkassa? Er det mye mer jobb å ta ut motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 19, 2010 Haha. Girkassa er ute på litt over 1time. Motoren bruker du 10 ganger så lang tid på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 19, 2010 Haha. Girkassa er ute på litt over 1time. Motoren bruker du 10 ganger så lang tid på. Takker! Har aldri skrudd ut 1,8t motor så det er greit å høre med noen som vet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 19, 2015 Ser det er en gammel tråd, men skal gjøre dette selv. Min bil er "chippet" og har 180-200hk. Det er en 2001 modell A6 1.8T Quattro. Er det noen som har en god DIY? Hvilket verktøy trenger jeg? Hvilket clutch sett bør jeg kjøpe? Går det fint selv om jeg jobber på små bukker, eller må man ha løftebukk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 19, 2015 Trenger ikke så veldig mye spesial verktøy 7mm umbrako til mellomaksel 10mm? xzn til stikkakslinger 16 og 18mm piper for alle boltene som holder girkassa på motor+ girkassefestene clutch sentreringsverktøy Holder med orginal clutch til chip, men kjøp en av god kvalitet, feks sachs personlig ville jeg bytta veiv simmeringen bak svinghjulet og simmeringen på ingående aksling på girkassa pga det er endel jobb å bytte senere og clutchen blir fort ødelagt om det begynner å lekke olje Om du skal plukke av svinghjulet, så er det anbefalt å bytte boltene til svinghjulet, jeg pleier også å bytte boltene som holder trykkplata Litt krunglete på bukker, men om du har en girkassjekk evt en garasjejekk så får man det til girkassa er tung! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 20, 2015 Takk. Hvilken butikk anbefaler du for å kjøpe en god clutch, og resten. Bør jeg bytte svinghjul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 20, 2015 Jeg vil foreslå at man bytter til en oppgradert clutch om man først tar den jobber. Det får man igjen for om man en dag senere blir litt ivrig å hiver inn en K04 eller liknende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 20, 2015 kommer ann på bruk av bilen vill jeg si. jeg har en spec stage 2 med organisk lamell og den er litt slitsom når jeg drar henger osv, spesielt når jeg drar båt opp og må slure litt, da er den veldig av/på. Men feks s4 clutch kit er en veldig god løsning, vet ikke om det fins tilsvarende til b6 men mulig ecs kittet til b5 passer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 20, 2015 Mange fine tips du hadde. Men jeg stusser litt på dette: personlig ville jeg bytta veiv simmeringen bak svinghjulet og simmeringen på ingående aksling på girkassa pga det er endel jobb å bytte senere og clutchen blir fort ødelagt om det begynner å lekke olje Simringen på kassa er vel ikke særlig utsatt for lekkasje? Kan ikke huske å ha sett noen kasse hvor det kommer olje ut derfra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 21, 2015 kommer ann på bruk av bilen vill jeg si. jeg har en spec stage 2 med organisk lamell og den er litt slitsom når jeg drar henger osv, spesielt når jeg drar båt opp og må slure litt, da er den veldig av/på. Men feks s4 clutch kit er en veldig god løsning, vet ikke om det fins tilsvarende til b6 men mulig ecs kittet til b5 passer Bilen blir brukt til det meste. Den drar tunge hengere, biltraller osv. Men blir også benyttet endel i Oslo sentrum. og det er viktig med en clutch som ikke gjør det til en ubehagelig kjøreopplevelse. Det er fint hvis dere kan linke til butikker som selger de anbefalte clutchene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 21, 2015 Mange fine tips du hadde. Men jeg stusser litt på dette: Simringen på kassa er vel ikke særlig utsatt for lekkasje? Kan ikke huske å ha sett noen kasse hvor det kommer olje ut derfra? Helt riktig det, byttet ikke på min når jeg putta i s4 kassa heller, men har akkurat hatt ett girkassehavari på beetlen til dama pga simmering på inngående aksling som lekker og etter det så har jeg fått litt skrekken for det kosta 30kr på møller og 10min jobb når kassa er ute, så da syns jeg det er dumt å ikke ta den jobben 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 21, 2015 Vet ikke hvorfor jeg tenkte b6 tidligere, men siden din er en a6 c5 så passer nok clutchkit til a4 https://www.ecstuning.com/Audi-B5_A4-Quattro-1.8T/Drivetrain/Clutch/ES5485/ dette er kittet som benytter s4 clutch og trykkplate sammen med ett spesiallagd enkelmasse svinghjul. da blir du også kvitt dobbeltmasse svinhjulet koster litt men er en mye sterkere clutch og bedre løsning enn feks sinterlameller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 21, 2015 Helt riktig det, byttet ikke på min når jeg putta i s4 kassa heller, men har akkurat hatt ett girkassehavari på beetlen til dama pga simmering på inngående aksling som lekker og etter det så har jeg fått litt skrekken for det kosta 30kr på møller og 10min jobb når kassa er ute, så da syns jeg det er dumt å ikke ta den jobben Helt enig i prinsippet om at det er smart å byte deler når de er billige og når man først har ting åpent. Var havariet på ei manuell kasse? Og var det på grunn av lekkasje på simring, betyr det at kassa tømte seg for olje? Eller var det havari, og det "i tillegg svetta" fra simring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 21, 2015 Det begynte plutselig å lekke mye , ca 1L i døgnet ved lite kjøring. ble kjapt en lager ulyd og da fant jeg ut at jeg kom til å bytte kassa uansett. kjørte ca 3mnd før diffhuset esploderte og det spruta drev 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...