Anbefalte innlegg

For et par uker siden opptaget jeg en lekkasje mellom mellomaskelen og festepunktet foran. (fordelerkassa tror jeg det heter). Ringte møller/NBS og ba om tips for å tette dette, fikk beskjed om å bytte en simring, samt flensaksel+bolt. Det funket veldig bra, og lekkasjen er borte.

 

MEN, i ettertid har det kommet en voldsom tikkelyd fra samme sted som kommer og går. Usikker på hva som gjør utslaget. Har hatt den på verksted for en sjekk, og de mener det kan være litt lang vandring på mellomakselen fremover og bakover - dermed skraper tennene litt mot hverandre og skaper tikking.

 

Tenkte kanskje at det kunne hjelpe å skifte opphengslager og sånt på mellomakselen men da jeg ringte møller for å få pris på dette fikk jeg beskjed om at jeg må kjøpe ny mellomaksel for å få de smådelene. Og den kostet bekjedne 17 800,- (uten rabatter).

 

Noen som har vært borte i det samme, eller kan komme med tips?

 

Er skikkelig frustrert nå, tør ikke kjøre bilen mens den er sånn - så jeg har leid meg en liten Honda hos Avis. Nedtur å parkere A8en...

 

Setter STOR pris på råd i denne saken.

 

Takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NBS har disse delene. (hvertfall står de oppført i nettbutikken.)

Hvis det er samme patent som C4, går det greit å skifte, selv om det kan sitte litt fast.

Bruk litt rustløser over natten, og gjerne litt varme.

Da pleier dette å gå greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NBS har disse delene. (hvertfall står de oppført i nettbutikken.)

Hvis det er samme patent som C4, går det greit å skifte, selv om det kan sitte litt fast.

Bruk litt rustløser over natten, og gjerne litt varme.

Da pleier dette å gå greit.

 

Takk, da er jeg litt nærmere en bedre pris. (selvom jeg sitter og vurderer å cashe ut for hele mellomakselen) - sitter og leser på et forum fra england, flere som har hatt samme lekkasje + vibrasjonsproblem (ref annen tråd).

 

Iom at jeg ikke har peiling på aksler og sånt så tør jeg ikke utføre dette på bilen selv, og da blir det kanskje like dyrt å kjøpe oppheng fra NBS som en ny mellomaksel fra møller mtp verkstedregning. (antar de bruker lenger tid å bytte oppheng enn hele saken om den sitter godt)

 

Gah, synd jeg ikke har bukk tilgjengelig - så kunne jeg funnet ut litt mer på egenhånd.. har bare småbukker her hjemme, og det blir fort litt tungt å ligge under der. hehe

 

Har du byttet oppheng på C4 før? Evt byttet du drivledd til mellomakselen samtidig?

 

Ser dog ikke ut som de har til A8. Den er listet opp på ordlista, men inne på produktinformasjonen står det bare andre modeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, ok - da har jeg kommet frem til at det er verdt å prøve opphengene først. Ser mange på forumet her har løst vibrasjonsproblemer med det tidligere.

 

MEN, vil det gjøre mellomakselen "lengre"? - slik at det ikke blir så mye vandring på den. Eller skal det være vandring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellomakslingen skal vandre litt.

Derfor har lagerbukken gummi, som selve lageret ligger i.

Ja jeg har skiftet på C4, ingen problem, bare litt kraft og list som skal til.

 

Edit: Mellomakslingen skal kunne vandre litt. Normalt står den i samme posisjon i lengderetning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok :) Fikk bekreftet det samme av møller idag, den må vandre siden motoren vandrer (logisk når jeg tenker meg om).

Møller sjekket samtidig oppheng og sånt på bilen, det ser ok ut.

 

Satt den like så greit inn for å få det ut av verden - masse nye deler som bare står og venter på å bli montert, så da må jeg få ordnet denne feilen. hehe

 

Var visst ingen kjent lyd fikk jeg beskjed om - det er en god ting, for da er det ikke girkassa eller noe større som er på styr. Venter i spenning for å få vite hva det er. :D

 

Han karen som testkjørte bilen stusset like mye som meg over lyden - går liksom ikke an å sette en finger på hva det er.

 

Lengderetning - mener du da fremover/bakover? For det er vandring både til siden og frem/bak.

 

Tror jeg uansett prøver å bytte oppheng så fort møller har funnet ut hva feilen er. For da kan jeg kanskje minske vibrasjoner/støy. (*kresen*)

 

MEN, jeg legger merke til hvor god bil Audi er hver gang jeg får leiebil. Kjører en 2008 Honda Jazz nå, helt latterlig. Finnes ikke komfort i bilen at all. Så, tror jeg må slutte å syte over småfeil på komforten - hihi - Audi er overlegent!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmmm... de har styret og herjet med bilen i går og dag. De finner ingen feil.

 

Tikkingen fra fronten av mellomakselen kommer KUN når motoren er helt varmt - det er det eneste de har funnet ut.

Oljen i girkassen stiger jo varmere kassen blir - kan det være at det er for mye olje på den? Noen som har erfaring med det?

 

gaaah - evig frustrerende når man ikke vet hva feilen er, spesielt mtp at Møller/albjerk heller ikke finner noen løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viste seg å være noe simpelt gitt - det var null fett/smørning mellom diff og mellomaksel. Lyden er borte etter mitt smøring. :D

 

Dette syntes jeg burde vært opptaget av Cash And Drive Drammen som byttet flensaksel for meg. Men men, bra det løste seg. *happy*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.