Spørsmål i forbindelse med ting som skal føres inn i vognkort.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en Audi 80 Competiton Quattro. Men har et par problemer.

1. Jeg har masse nye deler på bilen.

2. Ingenting er ført inn i vognkortet.:P

Det som de i hovedsak kan ta meg på (tror jeg) på EU Godkjenning er bremser, senk og hjul. Hvor vanskelig er det å få dette skrevet inn i vognkortet?

-Bremsene er fra Porsche 996T foran og fra RS2 bak.

-Senk er FK med TUV, må bare ordne med papirer.

-Hjul er 8x18 med 235/40-18, og i vognkort står det ettellerannetsmåtti15tom....

Noen gode råd og tips? Kunne tenkt meg å gjøre dette fortest mulig. Evt. noen som har noe hjul i 15" med 5x130 boltsirkel å låne meg på EU?: rolleyes

Takker for alle svar!

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsene får du ikke inn i vognkortet uten videre, så der er det bare å krysse fingrene som gjelder om du ikke vil skrive en lang søknad med all dokumentasjon du kan finne og prøve å få det godkjent. Senkesettet sklir rett inn bare du har papiret på det, nummer på fjærene er leselig på alle fire hjul og du har et målebrev fra 4-hjulskontroll av relativt ny dato med OK verdier. Hjulene trenger du ikke å tenke noe mer over dersom ikke innpress på felgene varierer med mer enn 7 mm fra originalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis jeg har den inne for å få senkesettet godkjent, kan de begynne å spørre om bremsene da? Og hvordan får de sjekket disse 7mm?

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må finne ut hva innpresset til bilen er orginalt. "ET" I felgene står det hvilket innpress felgene har, disse kan ikke ha større avvik enn 7,5mm pr felg, eller 15mm pr aksling.

Ut over det skal de ikke ta i bilen under noen omstendighet (subbe) og ikke stikke utenfor skjermkanten.

Så lenge du ikke endrer rulleomkretsen mer enn 5% (opp eller ned) trenger du ikke å få dette skrevet inn i vognkortet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvis det originalt er ET 35 på bilen, så kan jeg ha alt mellom ET27,5 og ET42,5? Og hva om jeg bruker spacere, blir det annerledes da? Omkretsen blir jo 18x3,14=56,52 kontra 15x3,14=47,1. Dette blir jo langt mer enn 5%. Men teller gummien på hjula også i denne målingen? Virker jo logisk, men må jo spørre.:P

Da blir fort ting annerledes...

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvis det originalt er ET 35 på bilen, så kan jeg ha alt mellom ET27,5 og ET42,5? Og hva om jeg bruker spacere, blir det annerledes da? Omkretsen blir jo 18x3,14=56,52 kontra 15x3,14=47,1. Dette blir jo langt mer enn 5%. Men teller gummien på hjula også i denne målingen? Virker jo logisk, men må jo spørre.:P

Da blir fort ting annerledes...

Fabian

Må selfølgelig ta med gummien. Sier seg jo selv av hjulene ikke ruller rundt med 15 og 18 toms rulleomkrets.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tviler jeg på at hjulene må inn, må bare finne innpresset på originalhjulene da. Ingen som vet hva det er på Competition vel? Har prøvd å google, men har ikke funnet noe... På hjulene som skal godkjennes er det i hvert fall ET45. Men er det regler på bredden på felgen også?

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tviler jeg på at hjulene må inn, må bare finne innpresset på originalhjulene da. Ingen som vet hva det er på Competition vel? Har prøvd å google, men har ikke funnet noe... På hjulene som skal godkjennes er det i hvert fall ET45. Men er det regler på bredden på felgen også?

Fabian

Vurdert å sjekke vognkortet ditt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurdert å sjekke vognkortet ditt?

Problemet er at bilen står på verksted ut uken.:)

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

spacere er ikke lov uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det regler på bredden på felgen også?

Fabian

Ingen regler på felgbredde så lenge det ikke tar i noen plass eller stikker utfor skjermen.

Ikke snakk om å bruke noe spacere her? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere er lov så lenge du har dokumentasjon på det.

Ikke snakk om å bruke noe spacere her? : klø :

Trådstarter spurte i et innlegg lenger opp her hvordan det det ble om han brukte spacere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dokumentasjon på spacere faktisk... Det skal jeg ærlig innrømme jeg aldri har hørt om. Hjulene stikker jo ikke utenfor buene da, og jeg har ikke spacere på sommerhjula, så det burde jo ikke være noe problem. Men skrur de av et av hjula mine for å sjekke ET på kontroll, eller må jeg ha dokumentasjon med selv?

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere kan være fullt tillatt, men de må da selvfølgelig tas med i beregningen av totalt innpress og ha godkjenningspapirer.

De kommer til å sjekke felgene for å finne innpress, jeg tviler særdeles sterkt på at de stoler på bileiers utsagn "ut av det blå" uten å verifisere selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.