LES DENNE: Dårlige bremser A6 99 modell

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Følgende er gjort:

- Byttet skiver og klosser hele veien rundt

- Byttet bremseveske og luftet

 

Status:

Bremsepedalen virker ok, men synker kanskje litt inn når man trår hardt på bremsepedalen. Vanskelig å si om det er normalt eller ikke, men det virker ok.

 

Problem:

Bremsene "biter" fortsatt ikke godt. Det er umulig å "blokkere" bremsene ved hard nedbremsning.

 

Noen som har noen forslag???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var litt interresant, min 01 A6 er også lik. Virker som bremsene nesten går varme ved hard nedbremsing, men biter dårlig. Jeg skiftet skiver først og så klosser jeg da, men klossene var bra når jeg monterte skivene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme symptomer på min 01-modell også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Broderen hadde en veldig myk pedal på sin 98 A6. Han hadde skiftet skiver og klosser bak. Men etter han byttet caliptere og luftet godt så ble det bra:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Følgende er gjort:

- Byttet skiver og klosser hele veien rundt

- Byttet bremseveske og luftet

 

Status:

Bremsepedalen virker ok, men synker kanskje litt inn når man trår hardt på bremsepedalen. Vanskelig å si om det er normalt eller ikke, men det virker ok.

 

Problem:

Bremsene "biter" fortsatt ikke godt. Det er umulig å "blokkere" bremsene ved hard nedbremsning.

 

Noen som har noen forslag???

 

 

Hvis du stopper motoren, pumper pedalen hard og holder hardt trykk på den, synker den fortsatt mot gulvet? Da har du lekkasje en plass. Hvis den ikke synker mot gulvet, er alt ok.

Ang dårlig bremse-effekt, kanskje calipterne trenger en overhaling? At stemplene har satt seg fast eller noe. Eller at glidepinnene sitter fast. Eventuelt en kombinasjon av disse to?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket iallefall bak at calitperne skled fint. Forran er det litt verre å sjekke.

 

Jeg får vel ta en tur innom et verksted til uken for å få ordnet dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Da fant vi feilen og gode tips i denne tråden viste seg å være problemet.

 

Begge caliptere bak måtte byttes da stemplene var gåen. Vi sjekket jo selvfølgelig bevegeligheten som var topp da vi byttet, men hang oss ikke opp i at stemplet var litt trege å skru inn. Det burde vi selvfølgelig ha gjort, da det var problemet.

 

Så da er bremsene merkbart bedre og om noen mil så bør belegget som har lagt seg på skivene være borte og alt i skjønneste orden.

 

Dagens tips blir derfor: Sjekk kalipterene bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Desverre har ikke problemet forsvunnet selv om det var på høy tid med nye calipere bak.

 

Har nå fått avdekket at det muligens er vakumventilen i forbindelse med bremsekraftforsterkeren som kan være synderen. Ventil er bestilt også er det bare å vente til den kommer i morgen eller onsdag.

 

Blir spennende å se om det løser saken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Etter å ha forhørt meg med flere mekanikere, søkt forum i inn- og utland, tenkt og prøvd så møtte jeg endelig en kar med peiling på Autosenteret utenfor Trondheim med lang erfaring fra Møller.

 

Han kunne fortelle meg at Audi A6 2,4 Q med automat/tip har en "produksjonsfeil" som gjør at vakumet på bremsene ikke er optimalt. Dvs at når bilen er kald så har ikke bilen godt nok trykk på bremsene. Dvs at en løsning kan være å ettermontere elektrisk vakumpumpe, men anbefalingen var å la bilen være slik den er.

I forhold til generelt dårlig bremseeffekt så har Audi A6 2,4 Q med automat/tip "dårlige bremser". Dvs at det er liten nytte å bruke penger på oppgradering av bremsene til f.eks bedre klosser og skiver.

 

Så etter å ha byttet:

- bremseskiver hele veien rundt

- bremseklosser hele veien rundt

- Luftet utallige liter med bremseveske med og uten motoren i gang

- Bremsekraft forsterker

- Hovedsylynder

 

....så biter bremsene ikke noe særlig mer enn det de gjorde før jeg startet denne prosessen.

 

Med andre ord: Da fikk jeg brukt en del penger jeg ikke hadde trengt å bruke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, dette forklarer jo hvorfor min A6 2.4 2000 modell med automat har en hard bremsepedal ved oppstart.... Jeg kjøpte bilen brukt for noen uker siden, og har siden da lett etter feilen både i motorrommet og på nettet.

 

Her er forøvrig en god "self study" link som forklarer hvordan løsningen med en elektronisk vakumpumpe fungerer

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_257.pdf

 

Sett for ettermontering kan kjøpes på Møller (Se ETKA bildet under), og her er en som gjorde jobben selv:http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=294324

 

Jeg har lyst å ta fatt, men det er vanskelig å godta at dette problemet ikke er et resultat av tidens tann, og i så fall burde det jo være nok å skifte ut den delen som eventuelt er utslitt. Enveisventil, slanger og rør er imidlertid ok, så mekanikeren har vel sikkert rett i at bremsene faktisk er dårlig på disse modellene. Hvorfor ville han forresten ikke anbefale en ettermontering av vakumpumpe?

Ettermontering-vakumpumpe.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.