#1 Skrevet Mai 28, 2009 Jeg sliter ekstremt med siste bolten på døren min på min A4 B5. Den fra øverste hengselen og ut til passasjerdør. Det er en 45 torx strekkbolt med rundt hode. Umulig å få has på den med skiftenøkkel rundt, sporet er helt rundet, ingenting biter inni der lengre. Har prøvd grisepikk, men den største jeg hadde beit ikke nedi nedsenkingen til torx-sporet (hadde jeg hatt en enda større en kanskje?). Prøvde å borre et lite hull til grisepikken sånn at jeg kan entre med en litt mindre en heller, men borren bare knakk. Sikkert siden det var et trebor, hehe. Men hadde ikke så mye annet. Så jeg vurderer mulighetene mine her.. 1. Større grisepikk. Muligens.. Men noen som vet hvem som har større enn det som finnes i et vanlig sett som selges på bilxtra /biltema? 2. Sveise fast en stang for å få moment og løsnet bolten. Har ikke sveiseapparat, og lite lyst til å flytte bilen akkurat nå. 3. Kappe to av sidene på bolten, slik at jeg får laget to flate sider på bolten, og får tak med en skiftenøkkel. Bak bolten ligger hengselen, den skal jeg bytte og det gjør ikke noe om jeg kapper eller skraper på den.. Noen av dere som har hatt dette problemet ofte, hva funket best for dere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 28, 2009 Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut men, du klarer ikke å slipe vekk hele hodet på bolten da ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 28, 2009 Om du kommer til, stor bor å bor av hodet, skru ut resten med tang etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 28, 2009 slip et spor og bruk en skikkelig trekker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 28, 2009 Eller skaff deg et bor som klarer og borre. Da kan du dynke bolten i WD40 over natta, så får du den glætt ut med grisepikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 28, 2009 Står hodet på skruen på utsiden av hengslen eller er den innefelt? Om den hodet står utenfor kan du hamre på den med en luftmeisel for å få den til å bli "løs" og ikke henger igjen. Kan så bruke en wisegrip/sveisetang som du kniper i alt du har innpå den. Da skal den komme. Om den er innefelt så er vel det eneste som hjelper å borre den ut med skikkelig borr evt slipe bort hodet eller sveise noe fast i skruen for å få tak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 6, 2010 Det vi gjorde her var å sveise på en mutter.. den satt på til slutt! Men nå har jeg enda en umulig bolt.. Driver på å bytte servopumpe, viste seg at jeg er tvunget til å ta av fronten, og da også fangeren. Den venstre av de to hovedboltene som holder fangeren på plass er rundet i den innvendige sekskanten, takket være et flott svensk bilverksted. Har prøvd en større umbraco, en som var litt større bare gled, ikke sjangs å få den en hel metrisk størrelse større. Har prøvd med torx, da tålte den litt, men så glapp den også.. Noen som vet om noen egnede verktøy til jobben? det er ikke allverdens spor igjen på innsiden av bolten.. bolten er hel og fin ellers, og er ikke rustet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 6, 2010 Ta av fangeren å se om du får tak med ei sveisetang eller rørtang Prøvd å få slått inn ei større torx pipe, om du komme til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 7, 2010 Det er der problemet ligger, fangeren holdes jo på plass med denne bolten.. Om jeg kapper litt på langs i fangeren der, så kanskje jeg kommer til med sveisetang! Liker ikke å kappe, men det er en gammel bil, og det er bak tåkelysdekselet uansett. Jeg har prøvd med en større torx, den kom litt, glapp, og nå er det ikke spor igjen inni der til tross for min forsiktighet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 7, 2010 Du kan skru av de 4 boltene som holder stanga som holder fangeren! Litt knotete men det går! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 7, 2010 oi, kan du? det er den firkantstål-greien som går gjennom hele motorrommet? det var oppløftende var klar for å gjøre kirurgiske inngrep på fangeren min etterhvert... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 7, 2010 Her ser du skruene du må skru ut for å ordne biffen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 7, 2010 nettopp! og alle er mulig å komme til uten spesialverktøy? prøver å skru dem ut etterpå, om viljen min kommer tilbake 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 7, 2010 Dynk alle skruer i crc 1 dag før du begynner er også lurt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 7, 2010 disse skruene pleier ikke ruste, er grønt belegg på dem? sinkgrunnet eller noe. Min 1997 mod har nok aldri blitt demontert disse skruene på, men jeg fikk dem da løs uten crc eller wd40. er nok rein makt som trengs btw Vegard, disse skruene for braketten er også torx 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 13, 2010 Nå har jeg fått løs dette greiene, til slutt. Biltemabits takket for seg og ødelagte boltene, måtte ut å kjøpe noe dugelig noe. Tusen takk til Bjørnar og Stian for nyttige tips Har enda ikke fått ut den bolten, men foreløpig lar jeg den bare være der tror jeg.. håper å få bilen på veien igjen snart, skulle ønske man hadde litt mer mekketid, hadde vært greit å være fulltids hobbymekaniker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...