#1 Skrevet Mai 28, 2009 Har en 04 A4 1.8TQ som har gått 97.000km. Pr idag så bruker jeg castrol longlife 5-30 olje. Jeg bytter olje hver 10.000km.. er det noen annen olje jeg bør/kan bruke på bilen ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 28, 2009 Strengt tatt kan du bruke alt som er helsyntetisk. Og i allefall siden du kjører ett såpass fornuftig skiftintervall på olje/filter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 28, 2009 Viss bilen er kodet til QG1 LongLife og du skifter olje hver 10k, kan du fint bruke denne oljen en stund til ja. Men et annet alternativ er den nye Tid/Km intervall Castrol SLX oljen som overtar for Castrol TXT. Som sies å være veldig bra. Bare ikke bruk Shell HELIX olje på denne motoren. Har i mangen tilfeller sett koksing, unormalt slitasje og problemer med oljetrykk. Dette kommer ofte av HELIX oljen som mangen forhandlere bruker. Vi bruker kun Castrol: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 28, 2009 Viss bilen er kodet til QG1 LongLife og du skifter olje hver 10k, kan du fint bruke denne oljen en stund til ja. Men et annet alternativ er den nye Tid/Km intervall Castrol SLX oljen som overtar for Castrol TXT. Som sies å være veldig bra. Bare ikke bruk Shell HELIX olje på denne motoren. Har i mangen tilfeller sett koksing, unormalt slitasje og problemer med oljetrykk. Dette kommer ofte av HELIX oljen som mangen forhandlere bruker.Vi bruker kun Castrol: rock : Her spiller vel dessverre altfor lange skiftintervaller inn på resultat som f.eks problemer med koks. Tipper du kan kjøre på hvilken som helst helsyntetisk olje, bare du utfører regelmessige oljeskift. Å forholde seg til f.eks 15tusen eller 30tusen km før man bytter olje, det er for meg likegyldig. Kommer mye an på kjøremønster også. En som har 2min til og fra jobben, kjører hele året på kald motor. Spør du meg burde vedkommende bytte olje hver 5000km. Uavhengig av om bilen har longlife serviceintervall eller ikke. Kjører man derimot kun langkjøring, kan man selvsagt kjøre mye lengere mellom skiftintervallene. Bare en tanke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 25, 2009 Viss bilen er kodet til QG1 LongLife og du skifter olje hver 10k, kan du fint bruke denne oljen en stund til ja. Men et annet alternativ er den nye Tid/Km intervall Castrol SLX oljen som overtar for Castrol TXT. Som sies å være veldig bra. Bare ikke bruk Shell HELIX olje på denne motoren. Har i mangen tilfeller sett koksing, unormalt slitasje og problemer med oljetrykk. Dette kommer ofte av HELIX oljen som mangen forhandlere bruker.Vi bruker kun Castrol: rock : Jeg drar opp denne tråden igjen ettersom det her er snakk om SLX oljen. Selv har jeg kun brukt Castrol de gangene det går (en skvett ymse fra andre blir det jo innimellom). For lenge siden kjørte jeg med Castrol GTX5 lightec, men nå er det på høy tid å gi Audien en skikkelig runde med filter og alt før høsten setter inn. Bruker jeg productfinder på Castrol.no mener den at alle Audi med femmer (NA og turbo) skal ha Magnatec 5W40 C3. Ringte til Castrol sentralt i går og fikk vite at B4 standarden "overgår" C3, og at denne fint kan brukes. Møller selger Castrol SLX professional 5W40, uten at den er veldig spesifikk på etiketten. Dette er hva jeg finner: "SAE 5W-40; API SL/CF; ACEA A3/B3/B4M BMW Longlife-98; VW 502 00/ 505 00; MB 229.3; All Porsche vehicles except Cayenne (V6)" Er det noen andre som har erfaringer eller synspunkt på bruken av denne? Finner ikke informasjon på Castrol.no om nettopp denne, mistenker at det skyldes dette er et "eldre" produkt og/eller er spesifikt for enkelte forhandlere. Med VW 505 00 bør jeg vel være sikret..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 25, 2009 Oljen er temmelig ny, kansje derfor du ikke finner info. I karakteren ACEA A3 vises det til kar. A3 som overgår B4 og C3. VW 502 00 står for Longlife (2 år / 30000km). Oljen er kansje i tynneste laget spør du meg, men kan fint brukes. Oljen overtar også for den gamle Pumpedyse oljen til Castrol. Vi pleier å anbefale Castrol SLX til kunder med biler eldre enn 12 år. Den er billigere og må skiftes en gang pr. år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 25, 2009 Blir nok ikke longlife med dette her uansett. Men snart 300 000km på 100en er det greit å være litt på'n, derfor så vanskelig når delelageret selv ikke vet hva de har til artikkelnumrene... Får se hvordan dette blir! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 25, 2009 Sant at det blir litt vanskelig ja. Bruk Castrol SLX med god samvittighet du bare ikke bruk Shell HELIX olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 25, 2009 Må skyte inn min egen erfaring med Shell Helix. Tikking oppsto umiddelbart etter oljeskift hvor jeg brukte denne olja på 2'ern. Byttet olja og filter igjen, og tikkinga forsvant. Lukter skikkelig dritt av Helix også... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 25, 2009 Endelig noen som er enig med meg ang. Helix oljen. Har sett mye dritt med den, bl.a. mye koksing, økt slitasje, ventiltikking ja, økt oljeforbruk og det lukter litt spesiellt av den også ja. Spør du meg kan en like godt bruke brukt frityrolje. Er veldig mye brukt på Møller forhandlere i byer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 29, 2009 Oljen er temmelig ny, kansje derfor du ikke finner info. I karakteren ACEA A3 vises det til kar. A3 som overgår B4 og C3. VW 502 00 står for Longlife (2 år / 30000km). Oljen er kansje i tynneste laget spør du meg, men kan fint brukes. Oljen overtar også for den gamle Pumpedyse oljen til Castrol. Vi pleier å anbefale Castrol SLX til kunder med biler eldre enn 12 år. Den er billigere og må skiftes en gang pr. år. ACEA-kvalitet: A3 forteller hvor bra olja er til bensinmotor. B4 forteller hvor bra olja er til dieselmotor. 4 er mer enn 3. Så B4 er bedre til diesel, enn A3 er til bensin. Jeg er mer usikker på hva C3 er. Er det kvalitet til gassmotor eller spritmotor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 29, 2009 Tilbake til start. 2004 modell bensin-Audi skal vel ha 5W-30 viskositet og VW 504.00 kvalitet. Biltema VW er vel den billigste olja som oppfyller disse kravene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 29, 2009 prøv med Agip 10w60 racing, steike god olje har jeg erfart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 29, 2009 Bilen skal ha tynn 5W-30 olje. 10W-60 blir veldig tyktflytende. Oljesystemet vil aldri fungere optimalt med så tykk olje. Motoren raser nok ikke. Men den blir veldig fort utslitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 29, 2009 Noen som har erfaringer med Fuchs Ester olje? 5W-40 og 5W-50? Den er rød på farge og i følge leverandør laget på en annen måte en annen "nordsjø-olje". Mer av planter og slikt....?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...