Anbefalte innlegg

I dag bestemte jeg meg for å demontere viskerarmene på passaten min for å lakkere dem. Var litt rust og steinsprut på dem.

Første uhell:

Tok av selve viskerbladet. Og bom så spratt viskerarmen rett i vinduet og laget en fin liten rose med et par tre lange utstikkere. Så nå må jeg bytte rute :( Kun 4 mnd gammel var den også...

Uhell 2:

Vet ikke om jeg som gjorde feil, men det fungerte fint på den ene armen. Brakk på en måte viskerarmen nedover mot motoren for å løsne den. Men tror jeg dro litt for hardt på den ene armen, for er liksom helt løs nå og den virker ikke :(

Så der står je... Ødlagt rute og kun en visker som virker.. Men pene viskerarmer da :P

Spørsmål:

Er det en motor for hver visker, slik at jeg kun trenger å bytte den ene?

Er det vanskelig å bytte denne. evt hvordan? Og er det noen som vet pris på denne delen?

Takker for alle svar.

Mvh

Eirik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag bestemte jeg meg for å demontere viskerarmene på passaten min for å lakkere dem. Var litt rust og steinsprut på dem.

Første uhell:

Tok av selve viskerbladet. Og bom så spratt viskerarmen rett i vinduet og laget en fin liten rose med et par tre lange utstikkere. Så nå må jeg bytte rute :( Kun 4 mnd gammel var den også...

Uhell 2:

Vet ikke om jeg som gjorde feil, men det fungerte fint på den ene armen. Brakk på en måte viskerarmen nedover mot motoren for å løsne den. Men tror jeg dro litt for hardt på den ene armen, for er liksom helt løs nå og den virker ikke :(

Så der står je... Ødlagt rute og kun en visker som virker.. Men pene viskerarmer da :P

Spørsmål:

Er det en motor for hver visker, slik at jeg kun trenger å bytte den ene?

Er det vanskelig å bytte denne. evt hvordan? Og er det noen som vet pris på denne delen?

Takker for alle svar.

Mvh

Eirik

Er kun en motor på viskermekanismen, og tviler på at du har ødelagt den pga dette...

Den armen som løsnet, ble "rillene" ødelagt idet du vred den løs, eller er det noe annet som har skjedd...? Om du hadde løsnet skruen, så skulle det vel bare være å prøve å dra den til igjen med viskerarmen i rett posisjon... Er vel konet form på tappen, og med noen riller\splines som skal sørge for godt feste mellom askling og arm...

Kjedelig med knust rute da....: gråter :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kun en motor på viskermekanismen, og tviler på at du har ødelagt den pga dette...

Den armen som løsnet, ble "rillene" ødelagt idet du vred den løs, eller er det noe annet som har skjedd...? Om du hadde løsnet skruen, så skulle det vel bare være å prøve å dra den til igjen med viskerarmen i rett posisjon... Er vel konet form på tappen, og med noen riller\splines som skal sørge for godt feste mellom askling og arm...

Kjedelig med knust rute da....: gråter :

Hei.. ja kjedelig med ruten.. typisk min flaks :o

Nei rillene ble ikke ødlagt på viskeren, for den sitter fast i det konet. Men kan liksom bevege hele viskeren opp og ned. Virker som den er brekt noe nedi med overføringen til viskermotoren. :(

Tror akslingen er røken rett og slett. Så da blir det vel å bytte hele motoren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.. ja kjedelig med ruten.. typisk min flaks :o

Nei rillene ble ikke ødlagt på viskeren, for den sitter fast i det konet. Men kan liksom bevege hele viskeren opp og ned. Virker som den er brekt noe nedi med overføringen til viskermotoren. :(

Tror akslingen er røken rett og slett. Så da blir det vel å bytte hele motoren?

Ta av plastdekselet i bakkant av motorrommet, under panseret... Er du heldig er det kun en arm i viskersystemet som har hoppet av en kule......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av plastdekselet i bakkant av motorrommet, under panseret... Er du heldig er det kun en arm i viskersystemet som har hoppet av en kule......

Takk for tipset. Skal se på dette i morgen. Får håpe på det beste :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hørt med Hurtigruta Carglass om de kan fikse ruta? På reklamen sier de at de klarer å fikse sår som er opp til 6cm lange... og det gjør de gratis (hvis du har kasko eller delkasko).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Logisk sett så skulle ikke den ene viskeren fungere om motoren er gåen. enig?

Er nok noe med overføringa som har hoppa av og i værste fall er defekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Logisk sett så skulle ikke den ene viskeren fungere om motoren er gåen. enig?

Er nok noe med overføringa som har hoppa av og i værste fall er defekt.

Sitter og konkluderer med det samme. Det er en motor på begge viskere og hvis den ene viskeren fungerer så er det ikke motoren som det er noe galt med men overføringen til den ene viskeren. Ta av plastdekselet som nevnt og se om ikke overføringen bare har hoppet av eller lignende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt vekk indre motodeksel. Og heldigvis så var det bare en overførings arm som hadde falt utav hakket sitt. Fikk satt denne på igjen og viskeren var iorden igjen :)

Tusen takk for alle tips...

Så var det bare å få byttet frontruten.. : gråter :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt vekk indre motodeksel. Og heldigvis så var det bare en overførings arm som hadde falt utav hakket sitt. Fikk satt denne på igjen og viskeren var iorden igjen :)

Tusen takk for alle tips...

Så var det bare å få byttet frontruten.. : gråter :

Du har vel kasko /delkasko på bilen? hvis ikkke så har jeg en kjenning som kan fikse ei ny rute til deg. til en overkommelig pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å lapp ruta hos en bilglass sjappe ala hurtigruta eller riis bilglass. Det er utrolig hva de klarer nå om dagen, du kommer nesten ikke til å se det. Det er vel ikke mer en 6 cm lange sprekker? Dette er jo gratis med kasko/delkasko, så det skader jo ikke å høre.

Et lite tips til senere er å la viskerbladet være på til du har tatt av armen, det er utrolig fort gjort at viskeraren spretter ned igjen. men det har du vel funnet ut selv? : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja. Har lært nå for å si det sånn :P

Har full kasko så blir kun 2000kr å bytte ruta inkl arbeid. Men allikevel.. mye penger for å så liten glipp..

Nå som solen steker ute i disse dager så har sprekkene bare blitt større og flere. Den største sprekken er vel ca 30 cm og går på skrå... Tviler på dette lar seg lappe : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.