Sugemotor i nødmodus, how?

Anbefalte innlegg

Nødmodus er jo en fantastisk ting for å skåne motor. Mange har nok havnet i nødmodus med turbomotoren sin. Men, hva med oss som har sugemotor, f.eks 1.8i 20V (tilnærmet identisk 1.8T 20V)?

 

Helt generelt

1. Gasspjeldåpningen er en av flere referanser for luft/bensin-blandingen.

2. Blandingsforholdet holder seg mellom 15-11:1 (vil jeg tro) alt etter turtall.

 

Ok, la oss si jeg har lavt oljetrykk (kriterie for nødmodus?).. Luftmengden er det jeg som styrer med pedalen, wire'n og spjeldet mitt.

Da er det opp til hjernen å dosere bensinmengden:

1. Redusere bensinmengde; Øke forbrenningstemperatur og påkjenninger med AFR (f.eks) 20:1 ?

2. Øke bensinmengde; Senke forbrenningstemperatur og vaske sylinderveggene med bensin med AFR (f.eks) 7:1 ?

 

Hva annet kan hjernen gjøre? Endre tenningskurve, flytte turtallsperren og/eller kutte helt?

 

Har sugemotorer nødmodus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sugemotorer har nødmodu ja, stortsett er det enking av tenning og turtallsperre ned, event slå av en dyse som kan gjøres i nødmodus.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.