#1 Skrevet Mai 30, 2009 Nødmodus er jo en fantastisk ting for å skåne motor. Mange har nok havnet i nødmodus med turbomotoren sin. Men, hva med oss som har sugemotor, f.eks 1.8i 20V (tilnærmet identisk 1.8T 20V)? Helt generelt 1. Gasspjeldåpningen er en av flere referanser for luft/bensin-blandingen. 2. Blandingsforholdet holder seg mellom 15-11:1 (vil jeg tro) alt etter turtall. Ok, la oss si jeg har lavt oljetrykk (kriterie for nødmodus?).. Luftmengden er det jeg som styrer med pedalen, wire'n og spjeldet mitt. Da er det opp til hjernen å dosere bensinmengden: 1. Redusere bensinmengde; Øke forbrenningstemperatur og påkjenninger med AFR (f.eks) 20:1 ? 2. Øke bensinmengde; Senke forbrenningstemperatur og vaske sylinderveggene med bensin med AFR (f.eks) 7:1 ? Hva annet kan hjernen gjøre? Endre tenningskurve, flytte turtallsperren og/eller kutte helt? Har sugemotorer nødmodus? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 31, 2009 Sugemotorer har nødmodu ja, stortsett er det enking av tenning og turtallsperre ned, event slå av en dyse som kan gjøres i nødmodus..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...