#1 Skrevet Mai 31, 2009 Hei Skal justere tenningstidspunktet på min R5 2,5 TDI og trenger en slik forlenger på måleuret for å få dette til. Noen som veit hvor jeg kan få fatt i en slik? Må den være et spes. mål på, eller kan jeg lage en selv? Trenger også vertøy for å låse av kammen v. reg.reim skift. FInt om noen kan hjelpe. Mvh Trond 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 1, 2009 500 kr på at Mr.Sjaastad kan hjelpe deg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 1, 2009 (endret) 500 kr på at Mr.Sjaastad kan hjelpe deg:) Denne sjappa har en del interessant verktøy til motorarbeid. Har både sett og løse adaptere. http://www.sm-produkter.no/produkter/default.asp?m=1&id1=1&id2=3&id3=13&id4=57&id5=109&mainid=106&id6=23#457 Sjekk dimensjonen på hullet i pumpa, da det er ulikt på ulike R5'er For å slippe å demontere vakuumpumpa er du avhengig av et relativt lite måleur eller lang adapter. Verktøy for å låse av kammen er ikke for å låse men for å stille kammen i rett posisjon. Det er ikke nødvendig å kjøpe, tar du av den simple typen så kommer du bare til å ødelegge det før eller siden ved at du glemmer deg bort og dreier motoren med låseplata sittende. Og en halvskjev rettet plate blir unøyaktig. Bruk heller en tynn, lang skrutrekker som du presser mot nedkant av sporet og drei kammen med en vannpumpetang til trekkeren ligger parallellt med toppflaten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 2, 2009 Denne sjappa har en del interessant verktøy til motorarbeid. Har både sett og løse adaptere. http://www.sm-produkter.no/produkter/default.asp?m=1&id1=1&id2=3&id3=13&id4=57&id5=109&mainid=106&id6=23#457 Sjekk dimensjonen på hullet i pumpa, da det er ulikt på ulike R5'er For å slippe å demontere vakuumpumpa er du avhengig av et relativt lite måleur eller lang adapter. Verktøy for å låse av kammen er ikke for å låse men for å stille kammen i rett posisjon. Det er ikke nødvendig å kjøpe, tar du av den simple typen så kommer du bare til å ødelegge det før eller siden ved at du glemmer deg bort og dreier motoren med låseplata sittende. Og en halvskjev rettet plate blir unøyaktig. Bruk heller en tynn, lang skrutrekker som du presser mot nedkant av sporet og drei kammen med en vannpumpetang til trekkeren ligger parallellt med toppflaten. Var inne å så etter et sånt sett med måleur og adapter men lurer litt. Står adapter er enten M-8 eller M-10.. Tok ut pluggen i pumpa. Den er 10 mm men mener bestemt det er 1/8 dels gjenger... Vil gjengene passe på det adapteret som de her kaller M-10 da? Mvh Trond 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 4, 2009 bump! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 4, 2009 bump! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 4, 2009 Hei Jeg justerte min 2,5 TDI for ca. en uke siden, jeg brukte kun vag-com for å justere inn pumpa! Dette går veldig fint så lenge du ikke skal grovjustere etter pumpa har vært montert av og er helt ute av laget. Jeg kobla på vag-com og gikk inn på denne TDI-timing saken, fant ei grei steg for steg anvisning her på forumet. Mens bilen sto å gikk hadde vi allerede løsna de 4 skruene til pumpa så vrei vi pumpa fysisk inn til "dead on" som det heter i programmet. Til å begynne med sa den "timing to retarded", da var ikke tenningspunktet inne på grafen engang og den fikk ingen avlesning. Så hvis du kjenner noen med vag-com kan jeg trygt anbefale deg å prøve dette Jeg starta med å låne et måleur hos en slektning, dette uret hadde alt for liten størrelse på adapteret, så da bestemte vi oss for å prøve å gjøre det kun via vag-com. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 4, 2009 Hei Jeg justerte min 2,5 TDI for ca. en uke siden, jeg brukte kun vag-com for å justere inn pumpa! Dette går veldig fint så lenge du ikke skal grovjustere etter pumpa har vært montert av og er helt ute av laget. Jeg kobla på vag-com og gikk inn på denne TDI-timing saken, fant ei grei steg for steg anvisning her på forumet. Mens bilen sto å gikk hadde vi allerede løsna de 4 skruene til pumpa så vrei vi pumpa fysisk inn til "dead on" som det heter i programmet. Til å begynne med sa den "timing to retarded", da var ikke tenningspunktet inne på grafen engang og den fikk ingen avlesning. Så hvis du kjenner noen med vag-com kan jeg trygt anbefale deg å prøve dette Jeg starta med å låne et måleur hos en slektning, dette uret hadde alt for liten størrelse på adapteret, så da bestemte vi oss for å prøve å gjøre det kun via vag-com. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 4, 2009 HeiJeg justerte min 2,5 TDI for ca. en uke siden, jeg brukte kun vag-com for å justere inn pumpa! Dette går veldig fint så lenge du ikke skal grovjustere etter pumpa har vært montert av og er helt ute av laget. Jeg kobla på vag-com og gikk inn på denne TDI-timing saken, fant ei grei steg for steg anvisning her på forumet. Mens bilen sto å gikk hadde vi allerede løsna de 4 skruene til pumpa så vrei vi pumpa fysisk inn til "dead on" som det heter i programmet. Til å begynne med sa den "timing to retarded", da var ikke tenningspunktet inne på grafen engang og den fikk ingen avlesning. Så hvis du kjenner noen med vag-com kan jeg trygt anbefale deg å prøve dette Jeg starta med å låne et måleur hos en slektning, dette uret hadde alt for liten størrelse på adapteret, så da bestemte vi oss for å prøve å gjøre det kun via vag-com. Har vag-com jeg, og har forsøkt å justere med "TDI-timing" men kanskje jeg gjør noe galt? Fikk mer turtall, men merker fortsatt at den har tenningsfeil... Har du noen link til denne steg for steg anvisningen for bruk av "TDI-timing"? Flere som mener at det er best med måleur... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 4, 2009 HeiJeg justerte min 2,5 TDI for ca. en uke siden, jeg brukte kun vag-com for å justere inn pumpa! Dette går veldig fint så lenge du ikke skal grovjustere etter pumpa har vært montert av og er helt ute av laget. Jeg kobla på vag-com og gikk inn på denne TDI-timing saken, fant ei grei steg for steg anvisning her på forumet. Mens bilen sto å gikk hadde vi allerede løsna de 4 skruene til pumpa så vrei vi pumpa fysisk inn til "dead on" som det heter i programmet. Til å begynne med sa den "timing to retarded", da var ikke tenningspunktet inne på grafen engang og den fikk ingen avlesning. Så hvis du kjenner noen med vag-com kan jeg trygt anbefale deg å prøve dette Jeg starta med å låne et måleur hos en slektning, dette uret hadde alt for liten størrelse på adapteret, så da bestemte vi oss for å prøve å gjøre det kun via vag-com. Har vag-com jeg, og har forsøkt å justere med "TDI-timing" men kanskje jeg gjør noe galt? Fikk mer turtall, men merker fortsatt at den har tenningsfeil... Har du noen link til denne steg for steg anvisningen for bruk av "TDI-timing"? Flere som mener at det er best med måleur... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 4, 2009 Har brukt digitalt skyvelær for grovjustering jeg... funker fint det. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 4, 2009 Har brukt digitalt skyvelær for grovjustering jeg... funker fint det. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 4, 2009 bump! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 5, 2009 Den er 10 mm men mener bestemt det er 1/8 dels gjenger... Vil gjengene passe på det adapteret som de her kaller M-10 da? Ja. Når de skriver M10, så mener de nok ikke M10-gjenger men at diameter er 10mm. Gjengene er finere enn M10-gjenger. Bare å kjøpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...