Mister oljetrykk!! S4-92 AAN

Anbefalte innlegg

HIPP!!!

Høst 08: Jeg kjørte Castrol 5W-40. Hadde på motor-rens (jada, veit det er idioti....): bh : Skiftet olje til Valvoline 0W-30. (som er anbefalt fra Audi) tror den het mk-III? :tilber: DYR!! skiftet også filter. (FRAM).Denne olja skulle visst kunne brukes hele året... Etter en stund, (vintern) falt oljetrykket fra 5 bar uansett varme, eller turtall til maks 4,5 kald og 1 bar varm...: mad : Når den ble maset litt på, (sommeren) begynte den og tikke og gikk på 4 syl. på tomgang.: eek : Da varmen sank, sluttet tikkinga og den gikk på 5 syl.igjen. Nå har jeg skiftet olje og filter. Denne gang uten rens og til valvoline racing olje med 20-50. Trykket har ikke kommet seg enda...... og det er ett stort faen! Jeg har hørt at uorginale filtre har en slapp ventil?:confused: Så jeg har byttet til originalt nå. Ingen bedring. Ingen lekkasjer. Noen har fortalt meg at ved merkebytte kan den bruke litt olje, grunnet skifte av "film". Jeg har også hørt at rens er FY FY!!! Men den har inget oljeforbruk, unntatt det lille den skal ha for å smøre.

Håper det er noen som kan spytte i litt info her?? Ville ihvertfall satt stor pris på det. Minimum trykk iflg. VAG er på 1 bar. Der ligger jeg nå. ØNSKER ikke å ligge der....... Hvordan kan den falle fra 5 bar til 1 bare på 8000km?

Må jeg ut med ny oljepumpe? Det er ihvertfall en STOR strek i regninga.... Da forsvinner planer om ny intercooler og oljekjøler og .... og ny .................................: gråter :: gråter :

HILFE!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den kan bruke litt mer olje ved oljeskift..

 

Lurer litt på en ting: Hva skal du med ny oljekjøler og ny Intercooler om ikke bilen fungerer som den skal? Beste er vell å fikse opp i problemene, og etterpå prioritere ic og ny oljekjøler?

 

Må du skifte oljepumpa, ja da må du det..Ingen bruk for IC og større oljekjøler, om bilen ikke virker:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som du ser over, så prioriterer jeg i den rekkefølgen. Problemet er oljetrykket, ikke rekkefølgen på mine prioriteringer!

Får jeg ikke oppigjen trykket, så må jeg glemme ic og oljekjøler.(står nederst) Tror ikke du helt skjønte problemet mitt. Grunnen til å være medlem her, er vel for å få hjelp av andre medlemmer? Kanskje noen som har hatt samme problem? Noen som har litt mer peiling på dette området enn jeg? Du skjønner at en oljepumpe er ikke noe man kjøper daglig. Kan man gjøre noe billigere som funker, så er det verdt å prøve det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja. Jeg søkte på forumet før denne tråden, men da med sammenhengende (oljetrykk) hehe.

 

Det stemmer at info disp. mitt har lyst opp oljekanna, utenom å finne feil i mengde eller trykk. Det du skriver i den tråden kan være den samme feilen som jeg har. Forandret trykket ditt seg? Kan muligens stemme, siden trykket ikke når 5bar selv med kald 20-50 olje.

Regner med at Møller har dela inne. Skal ihvertfall høre i morgen!

Får ikke plukket den opp nå, men får ta det i morgen.

Tråden oppdateres da jeg har sjekket dette.

Takker så lenge!: rock :

Ps: det med at den gikk på 4 syl. er helbredet nå. Kan ikke anbefale den valvoline olja på sommeren. Den ble for tynn ved hard kjøring, og en litt slitt løfter fikk ikke oljetrykket den skulle ha, som resulterte i en ventil som ikke ville være helt med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja. Jeg søkte på forumet før denne tråden, men da med sammenhengende (oljetrykk) hehe.

 

Det stemmer at info disp. mitt har lyst opp oljekanna, utenom å finne feil i mengde eller trykk. Det du skriver i den tråden kan være den samme feilen som jeg har. Forandret trykket ditt seg? Kan muligens stemme, siden trykket ikke når 5bar selv med kald 20-50 olje.

Regner med at Møller har dela inne. Skal ihvertfall høre i morgen!

Får ikke plukket den opp nå, men får ta det i morgen.

Tråden oppdateres da jeg har sjekket dette.

Takker så lenge!: rock :

Ps: det med at den gikk på 4 syl. er helbredet nå. Kan ikke anbefale den valvoline olja på sommeren. Den ble for tynn ved hard kjøring, og en litt slitt løfter fikk ikke oljetrykket den skulle ha, som resulterte i en ventil som ikke ville være helt med.

 

Trykket forandret seg ja,men på slutten så var det bare surr,og null i oljetrykk ifølge måleren .

Alt har fungert helt perfekt siden jeg byttet giveren.

Det kan jo virke som samme saken ja.

Jeg fikk giveren ganske fort fra Møller,men den koster jo litt ,ca 1200,- tror jeg det var.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det store olje filteret fra 1.8t anbefales, er mye større og gir mye bedre gjennomstrømning av olje. Det rommer også over 1 liter olje så du trenger noe mer ved oljeskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve begge giverene på oljen først, så regner jeg med at filteret blir neste utvei. Satte på nytt originalt idag. Men slettes ingen dum info Torkjell! Men er det da lengre, eller tykkere? Det rommer jo ENDEL mer enn originalfilteret. Ser at du kjører S6, så da passer det jo vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som du ser over, så prioriterer jeg i den rekkefølgen. Problemet er oljetrykket, ikke rekkefølgen på mine prioriteringer!

Får jeg ikke oppigjen trykket, så må jeg glemme ic og oljekjøler.(står nederst) Tror ikke du helt skjønte problemet mitt. Grunnen til å være medlem her, er vel for å få hjelp av andre medlemmer? Kanskje noen som har hatt samme problem? Noen som har litt mer peiling på dette området enn jeg? Du skjønner at en oljepumpe er ikke noe man kjøper daglig. Kan man gjøre noe billigere som funker, så er det verdt å prøve det?

Var overhode ikke for å være spydig. Men du nevnte bare at "da går planene om Ic, oljekjøler kit, og..... og ny...." osv. Men men, nok OT.

Hvis du vil, så står det en oljepumpe på S4 delebilen rett bortom meg her. Jeg har solgt delebilen til Harald Eriksen her på forumet, send han en PM og hør om han vil selge deg den..Hvis det er pumpa som er gåen såklart:)

Har du ekstern oljetrykksmåler eller er det orginalt i S4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå,hvordan har det gått???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,litt info som jeg fikk fra VAG når jeg hadde problemer med oljetrykket var at fjæren som regulerer trykket på stempelet i oljepumpen blir slakk med tiden. Denne kan du da ta ut å strekke litt fikk jeg beskjed om,men det klart at når det gjelder ditt problem så høres det mere drastiskt ut. Ville bare nevne dette med fjæra hvis det er noen som synes de har lavt oljetrykk på tomgang. Var vist helt vanlig å gjøre dette.

 

Kai

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vel heller kjøpt en ny fjær, men den kan bli litt slapp, ja. Ellers skal det vel _mye_ til at smøringen i AAN-motoren blir så dårlig som du har indikert, den er relativt overdimensjonert som alt annet! Etter 9 år som S4-eier må jeg vel istemme at det sjeldent er noe feil, det er stort sett målerne, instrumentene og kablingen som gir seg. Noe frustrerende var det dog da lakken på skiva til oiljetrykksmåleren krøllet seg og hindret nåla i å bevege seg mer enn mellom 0.5 og 2 bar, og jeg samtidig begynte å få rød oljekanne i autocheck'en, da var det på tide å bytte givere, lakke opp måleren, og rense alle kontaktene i instrumentet. Ingen feil, men jeg ble svett etpar ganger på motorveien! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

halloen..

 

jeg har handlet meg en S2 og er meget fornøyd med den. men oljetrykket er er høyt på den, det ligger på 5+ noen som har vert borti dette før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

halloen..

 

jeg har handlet meg en S2 og er meget fornøyd med den. men oljetrykket er er høyt på den, det ligger på 5+ noen som har vert borti dette før?

 

For å sjekke hva oljetrykket virkelig er må du koble opp et mekanisk instrument av god kvalitet. Ikke sikkert den orginale måleren viser rett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At oljetrykket er bra er vel et luksusproblem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det komme til denne fjæra egentlig?

Må fronten på S4'n av kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjæra sitter i reguleringsventilen i oljepumpa, helt i forkant av motoren rett over oljetemp-sensoren. Husk å være forsiktig når du skrur ut tempsensoren, for det er den som holder fjæra og stempelet på plass... :-) mener å huske at den ikke er så vanskelig å komme til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke spesifikasjonen på oljetrykket minimum 2 bar @ 2000 rpm ved 80 graders oljetemperatur? Dersom den holder det skal det jo være greit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går ikke fort, men det går framover sa snegla................

 

Jeg har endelig fått sjekket alt det "elektriske" og det ser ut til å være i orden.

 

Kjører nå på Mobil 1 Rally- 5w-50. Dette etter masse lesing og e-mailing fra både folk innen motorsport og de som selger olje. Det var visst den eneste olja som holdt trykket bra etter litt herjing.

Trykket er enda dårlig. Det har steget til 1,5-2 bar på tomgang

 

Det som muligens har skjedd, er at den Castrol olja ikke har egenskapen med å ta med seg dritten eller rense bra nok (legger igjen mye slagg) Når jeg da har tatt en "motorvask" innvendig, har jeg fått rensket opp mye dritt, og derav den drastiske trykkforskjellen. Valvoline olja kan ha bidratt med å rense motoren ytterligere, da den suger til seg dritt visstnok. Olja ble utrolig fort svart!!!!!!

Motoren får raskt trykk når jeg starter den, varm eller kald. Så jeg eliminerer at pumpa er dårlig. Skal kikke i ETKA og se om man får kun fjøra løst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du har 1,5 - 2 bars oljetrykk på tomgang på VARM motor nå så kan du se deg ferdig med denne saken! Det er bra oljetrykk til S4 å være.. 2 bar på varm motor har ikke jeg, ca 1,5bar på min..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt bekymret da det falt fra 5 til 1bar. Men hvis 1,5 og oppover er bra på varm motor så burde jeg være fornøyd.

Da regner jeg med at denne tråden kan stenges.

Takk for all hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.