#1 Skrevet Juni 1, 2009 Som det står i tittelen over har jeg en 2000 mod VW Bora 1,9 TDI (90 hk/66kw) med chip, AGR mener jeg motoren heter. Var på Gatebiltreffet på Rudskogen nå siste helga i mai og alt gikk stort sett greit. Men det har skjedd en ting, det hele har egentlig begynt med at bilen har over en lengre periode drevet å "små lugget" ved akselerasjon,men har ikke funnet noe spes feil på dette så har egentlig bare lagt det litt til side. Så var det nå på gatebil og søndag morgen hvor jeg da skulle kjøre og vaske bilen. Den ville rett og slett ikke starte; -hadde strøm i massevis så det var ikke noe problem. -Ktr alle sikringer og disse var i orden. -Ktr dieselpumperelè og dette så ut til å være i orden. -Ktr motstand i tankarmatur, og der var det ikke noe brudd. -målt spenningen inn på pumpa som jeg syntes var vel lavt, på 1.8 volt...??(mulig det er riktig..?) -Ktr for luft i diesel filter, det var det ikke. -Ktr om det kom diesel til dysene og det gjør det. -Løsnet på kontaktene inn på styenheten under frontruta og knakket pent på styrenheten samt monterte sammen igjen og etter å kjimpt den en stund så startet den men det røyk noe voldsomt av den. Tenkte ikke noe mer over det og bilen gikk greit. Så på kvelden når jeg skulle hjem igjen og hadde kjørt noen kilometere, så kommer det ei skikkelig diesel glufs røyk fra eksosen og bilen bare dør ut, prøver samme prosses som over men det hjelper ikke. Fikk da ringt bergning som låste den inne over natta (skulle ha 7000,- + mva for å kjøre den til Hamar ) så jeg har hentet den selv i dag. Noen som kan ha noe peil på hva det kan være?? mistenker selv at det kan være noe med timinga på registeret og pumpa eller knakk sensoren på syl nr 3 som kan sende noen feilsignaler... Så enn så lenge kan det se skummelt ut m t p Bugrun til helga eller Hovedtreffet på Våler : bh : Får håpe det ikke er noe kostbart eller langvarig prossess..... SVAR ØNSKES SNAREST!!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 1, 2009 Prøvd diagnose, Vag Com? Har vært borti det samme på en annen bil, der var det G28(?) Føler på veiva som var defekt og ga feil signaler til styreenhet. Bilen startet når den var kald, men fusket og stoppet når den nærmet seg driftstemp. Den hadde også fusket en stund før den slo seg helt vrang;) Bare et tips:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 1, 2009 takker for tips. Glemte å nevne det at jeg har vært på Møller og fått lest av feilkoder og det var ingen spesieller feilkoder lagrede, men det var en registrert på "knakk sensoren" på syl nr 3, eller at kam reima kan ha hoppet av ei tann. Etter å ha slettet feilkoder og kjimpt en stund så fyra den igjen men gangen på motoren er veldig hard, skikkelig Diesel bank... hmm lurer fælt jeg nå ass.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 1, 2009 Nåleløftesensoren på sylinder nr.3 gir feilmelding som lett kan identifiseres med Vag-Com. Får jukking og sotkuler hvis denne sensoren er på vei til å ryke. Kan også være tungstartet. Sjekk også timinga på pumpa med Vag-Com (TDI-Timing), men motoren må svive skal du kunne sjekke dette med Vag-Com. Kan vær at pumpa har vridd seg seg av en eller annen grunn eller at reima har hoppa en tann på pumpereimhjulet, og da er bilen veldig vanskelig å starte før den eventuellt greier å justere inn timinga dynamisk, må få start før den greier å justere seg inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 1, 2009 Tar du av kontakten til nåleløftesensoren (dysestamme 3) og måler motstanden over sensoren skal den være på rundt 100ohm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 1, 2009 og dersom den ikke er det er det bare å bytte den og da skal det i teorien være i orden? eller bør jeg sjekke timinga på registeret uansett? (bilen står på møller nå og skal feilsøkes litt på i morgen men er jo alltids greit og ha litt tips og komme med til de å så de ikke over feilsøker mener jeg) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 1, 2009 Kan ikke bare bytte nåleløftesensoren, må bytte hele dysestammen og den er DYR hos Møller og Bosch i Norge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 1, 2009 noen andre steder en kan få tak i dette billigere og hva ligger noe slikt på hos møller/bosch? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 1, 2009 noen andre steder en kan få tak i dette billigere og hva ligger noe slikt på hos møller/bosch? En plass mellom 5-8k, husker ikke hvor galt det var men det varierer også ut ifra motor til motor da det er ørten forskjellige delenummer ute å går. Eneste som er innenfor tidsrammen din (BR) blir vel da en opphugger. Men det kan jo være andre ting som hindrer bilen din å starte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 2, 2009 Da har de fått tittet og feilsøkt så vidt på bilen min og de kan mistenke at det har skjedd noe med styrenheten min, men de var ikke helt sikre så det blir litt mer feilsøking i morgen sa de. Men uansett fikk jeg opplest styrenhet nummerne på boksen min: 038 906 012 K 0281 010 111 (Bosch nr) 0830 811 540 547 SÅ HVIS NOEN HAR EN SLIK STYRENHET MED EN AV DISSE NR PÅ SÅ ROP UT- TRENGER EN SLIK AT JEG KAN PRØVE FOR Å SE OM DET ER DENNE!!! (koster over 17 laken for en ny en ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 2, 2009 søk på nummeret på ebay, finner du kanskje noe, eller så er det vel en høgger et eller annet sted du kan plukke den med deg fra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 2, 2009 2000SEK for den billigste fra svensk hugger, http://www.bildelsbasen.se 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 2, 2009 Det er vel loddet inn chip i styreenheten din Raymond? kan være der problemet ligger. Spesielt hvis det er loddet inn en sokkel til chipen. På den grønne A4n jeg hadde døde bilen plutselig pga denne. Det hadde kommet en sprekk i sokkelen som førte til vakkel og tull. Norspeed som hadde chippet den for meg sendte hjernen til et elektronikk firma i gjøvik som fikk rettet på feilen. (de hadde ødelagt et par printbaner pga feil temp og uforsiktig lodding først da) Om din chip er loddet direkte på printkortet ville jeg fått det undersøkt for kaldlodding før jeg investerte i ny hjerne. Men det er klart tidsaspektet teller jo vesentlig inn her da. Bummer med slikt rett før årets happening... Hiv deg på tråden til forrige eier og undersøk om han brukte sokkel eller ikke. (liten tvil om at han burde vite det ihvertfall ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 2, 2009 Hadde jeg bodd nærmere hadde jeg lett stillt opp og gått over loddingene, men blir en noe drøy kjøretur 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 2, 2009 takker for mange tips og råd her folkens, dette hjelper stort bare med så mye positive tilbakemeldinger. Har ringt forrige eier og han sa at det burde ikke være noe tull med chippen da den er loddet direkte inn i printplata, (har forøvrig den originale liggende enda i bilen) . Vet ikke hvor komplisert denne prosessen er med å lodde det eller kontrollere det for dårlig kontakt. Kan jo alltids ta en lodde bolt (en liten en sådan som er beregnet på slik pirk lodding) til å legge på ny/lodde opp igjen kontakene. Men det tror jeg setter bort til en som har gjort det før.. Jeg har ringt Norsk Bildelsenter og de hadde en slik styrenhet liggende , kunne få den for rundt 6 laken, og jeg har en kompis som jobber like nedi der som kunne ta den med i morgen, så da er det kanskje håp.. dog uten chippen da.. (og seff om det er den som er feilen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 2, 2009 Er håp da hører jeg. En spiss loddebolt og litt loddetinn samt en god lupe hjelper mye, men er nok en fordel å la noen med litt erfaring ta kontrollen ja. Fort gjort å gjøre vondt værre om du er litt usikker. Krysser fingrene for at hjernen er problemet da, tur retur bugrun uten chip er jo tross alt bedre enn uten bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 2, 2009 det er sant. så krysser fingrene for at de finner feilen i morgen, helst forholdsvis tidlig på dagen så jeg får bestilt delen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 3, 2009 6 laken for en brukt hjerne... Stiv pris! Får de jo ofte for 2-2500 fra opphuggninger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...