Hvor er termostaten på Golf 1.6 GL (1990 modell)

Anbefalte innlegg

Min Golf gir bare varm luft fra varmeapparatet de første minuttene. Deretter kun kald luft, som er bånn i bøtta om vinteren :( Dessuten ser jeg at tempmåleren stiger maksimalt til 25% av skalaen.

 

Diagnose etter å ha lest tråder på forumet: Skifte termostat.

 

Men jeg er ingen mekaniker, så jeg trenger hjelp fra dere på:

 

- Hvor er termostaten plassert på denne bilen?

- Kan en amatør som meg skifte den uten problemer (spesialverktøy, e.l)?

 

Termostaten kjøpte jeg på Biltema. Kjøpte også en pakning der. Skal jeg bruke den?

 

Hilsen : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten sitter under et plastrør ved vannpumpa, her :

 

vannpumpe_golf2_16v.jpg

 

Er to eller tre skruer der hvis jeg ikke husker feil, kan knekke ganske fort hvis du tar for hardt i, men jeg har ikke hatt det probleme. Muligens det lekker ut en del kjølevæske, men hvis du har lokke på ekspansjonstanken så burde det ikke renne ut så mye. Du trenger ikke noe spesielt verktøy, bare et pipesett eller noen nøkler og en tang for å løsne den ene vannslangen. Kan også lønne seg å sette på en selvlåsende tang over den vannslangen som du løsner ved vannpumpa sånn at det ikke renner ut kjølevæske der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hellige makrell, det var et kjapt svar. Tusen takk :)

 

Rart bilde: Audio-logo på den delen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Golf gir bare varm luft fra varmeapparatet de første minuttene. Deretter kun kald luft, som er bånn i bøtta om vinteren :( Dessuten ser jeg at tempmåleren stiger maksimalt til 25% av skalaen.

 

Diagnose etter å ha lest tråder på forumet: Skifte termostat.

 

Men jeg er ingen mekaniker, så jeg trenger hjelp fra dere på:

 

- Hvor er termostaten plassert på denne bilen?

- Kan en amatør som meg skifte den uten problemer (spesialverktøy, e.l)?