Hvor er termostaten på Golf 1.6 GL (1990 modell)

Anbefalte innlegg

Min Golf gir bare varm luft fra varmeapparatet de første minuttene. Deretter kun kald luft, som er bånn i bøtta om vinteren :( Dessuten ser jeg at tempmåleren stiger maksimalt til 25% av skalaen.

 

Diagnose etter å ha lest tråder på forumet: Skifte termostat.

 

Men jeg er ingen mekaniker, så jeg trenger hjelp fra dere på:

 

- Hvor er termostaten plassert på denne bilen?

- Kan en amatør som meg skifte den uten problemer (spesialverktøy, e.l)?

 

Termostaten kjøpte jeg på Biltema. Kjøpte også en pakning der. Skal jeg bruke den?

 

Hilsen : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten sitter under et plastrør ved vannpumpa, her :

 

vannpumpe_golf2_16v.jpg

 

Er to eller tre skruer der hvis jeg ikke husker feil, kan knekke ganske fort hvis du tar for hardt i, men jeg har ikke hatt det probleme. Muligens det lekker ut en del kjølevæske, men hvis du har lokke på ekspansjonstanken så burde det ikke renne ut så mye. Du trenger ikke noe spesielt verktøy, bare et pipesett eller noen nøkler og en tang for å løsne den ene vannslangen. Kan også lønne seg å sette på en selvlåsende tang over den vannslangen som du løsner ved vannpumpa sånn at det ikke renner ut kjølevæske der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hellige makrell, det var et kjapt svar. Tusen takk :)

 

Rart bilde: Audio-logo på den delen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Golf gir bare varm luft fra varmeapparatet de første minuttene. Deretter kun kald luft, som er bånn i bøtta om vinteren :( Dessuten ser jeg at tempmåleren stiger maksimalt til 25% av skalaen.

 

Diagnose etter å ha lest tråder på forumet: Skifte termostat.

 

Men jeg er ingen mekaniker, så jeg trenger hjelp fra dere på:

 

- Hvor er termostaten plassert på denne bilen?

- Kan en amatør som meg skifte den uten problemer (spesialverktøy, e.l)?

 

Termostaten kjøpte jeg på Biltema. Kjøpte også en pakning der. Skal jeg bruke den?

 

Hilsen : klø :

 

sitter nederst på motoren,under vannpumpa, nede i venstre hjørne kan man si når du åpner panseret. Termostaten sitter under ett sort plastdeksel som det er ett slangeuttak på som det igjen går inn en ca 40mm tykk sort vannslange på som kommer fra radiatoren. Dekselet sitter festet med 2 bolter, du trenger 10mm pipe, en forlenger og en liten skralle for å skru de ut enklest. Når du tar av dekselet kommer det fort mye vann ut ;) termostaten sitter under dette dekselet (kan jo være at det ikke sitter noen termostat der og om det har vært noen "luringer" med tilgang på verktøy der før...) så setter du inn ny termostat og passer på at det er rent og pent, pakningen skal sitten mellom termostat og deksel. Kan vøre litt vrient å få termostaten til å henge på plass når du setter på dekselet, jeg bruker ofte litt pakningssilikon for å få den til å henge, samtidig som det jo tetter litt, men ikke bruk mye! så skrur du på dekselet, om termostaten nå sitter litt feil vil du få litt problemer med å få dekselet til å sitte, samt at det vil bøye seg på midten. så pass på at dekselet ligger nogenlunde likt an mot vannpumpehuset rundt hele kanten, da er du sikker på at termostaten sitter riktig og det er tett.

 

Har du servo blir det mer å forklare ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :)

 

Blir det mer jobb siden jeg har servo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker. Jeg har servo, men jeg får ta fatt på jobben i morgen kveld.

 

Da må du av med servoen og.. litt skruing det og, men kurant

8mm umbrako er vel det mest spesielle du trenger til det, resten er 13mm pipe/fastnøkkel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.