Høyere drifstoff forbruk med 19"

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg opplever et høyere drivstoff forbruk om dagen , fikk satt på 19" med 235/35-19 Kuhmo dekk for noen dager siden , har før dette kjørt på 225/40-18 , jeg føler at bilen nå bruker noe mer drivstoff enn den gjorde med 18" på bilen... Andre som har opplevd dette ? er det fordi hjulene er tyngre , eller er det mere rullemotstand ? Vil det bli bedre da med f.eks 225/35-19 da de er samme bredde som 18" hjulene ?

Bilen dette gjelder er en 07 A3 Sportback 2.0Tdi Fwd (grevling) og ja den er chipet

Jeg kjører 30 mil om dagen tur/retur jobb så om drivstoff forbruket da er 0,1 høyere så utgjør jo dette en del i løpet av mnd.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene er tyngre og dekkene har mer rullemotsand, så det er helt normalt. Vil nok kanskje hjelpe bittelitt å kjøre med smalere dekk, men akselrasjon av mer roterende masse er nok kanskje det som gjør at forbruket øker mest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også at de nye hjulene dine er 1.6% større enn de gamle, så det vil bli noe feil med hva kjørecomputeren din viser.

Si at du kjørte 10.000 meter på kjørecomputeren før, da kjører du 10.160 meter nå, selv om forbruksmåleren tror du bare har kjørt 10.000, så den er ikke heeelt nøyaktig. Skal du måle nøyaktig må du fylle tanken, kjøre en gitt strekning (som du sjekker på et kart e.l) og fyller tanken full igjen. Da får du se hvor mye du har brukt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører jo samme strekningen hver dag og kjørecomputeren viser klart høyere snitt forbruk nå enn før og jeg må også fylle tanken tidligere , ca 8 mil forskjell , og det er jo en del det per tank...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann

Jeg opplever et høyere drivstoff forbruk om dagen , fikk satt på 19" med 235/35-19 Kuhmo dekk for noen dager siden , har før dette kjørt på 225/40-18 , jeg føler at bilen nå bruker noe mer drivstoff enn den gjorde med 18" på bilen... Andre som har opplevd dette ? er det fordi hjulene er tyngre , eller er det mere rullemotstand ? Vil det bli bedre da med f.eks 225/35-19 da de er samme bredde som 18" hjulene ?

Bilen dette gjelder er en 07 A3 Sportback 2.0Tdi Fwd (grevling) og ja den er chipet

Jeg kjører 30 mil om dagen tur/retur jobb så om drivstoff forbruket da er 0,1 høyere så utgjør jo dette en del i løpet av mnd.....

Merket det samme med 19" på golfen min,brukte ca 0,1 mer på mila kontra 17" org dim (225 på begge)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann

Merket det samme med 19" på golfen min,brukte ca 0,1 mer på mila kontra 17" org dim (225 på begge)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 mil på triptelleren ja, men du fyller ikke 8 mil tidligere enn før da hjula nå har større rulleomkrets som nevnt over her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 mil på triptelleren ja, men du fyller ikke 8 mil tidligere enn før da hjula nå har større rulleomkrets som nevnt over her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg merker dette på A6'en min også. Der viser kjørecomputeren høyere forbruk enn jeg faktisk har, den viser rett over 0.2 mer enn faktisk forbruk. Jeg kjører på 245/35-19

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg merker dette på A6'en min også. Der viser kjørecomputeren høyere forbruk enn jeg faktisk har, den viser rett over 0.2 mer enn faktisk forbruk. Jeg kjører på 245/35-19

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører da kun 160m lengre på mila så så stor forskjell er det ikke på trip telleren da ...dette utgjør ca 1,3mil på 80 mil... da er jo 8 mil en del mer....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører da kun 160m lengre på mila så så stor forskjell er det ikke på trip telleren da ...dette utgjør ca 1,3mil på 80 mil... da er jo 8 mil en del mer....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en Polo BlueMotion eller noe i den duren og kjør med originalhjula, da sparer du masse drivstoff : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en Polo BlueMotion eller noe i den duren og kjør med originalhjula, da sparer du masse drivstoff : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leser i dekktester at det kan være stor forskjell på rullemotstanden på dekk. Du kan sikkert hente mye på å velge " riktig " dekktype.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leser i dekktester at det kan være stor forskjell på rullemotstanden på dekk. Du kan sikkert hente mye på å velge " riktig " dekktype.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer nok, jeg har det billigste Sharifen har, Strata. Er bra grep på det men støyer og høy rullemotstand. Gikk litt ned da jeg fylte de med 4bar:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer nok, jeg har det billigste Sharifen har, Strata. Er bra grep på det men støyer og høy rullemotstand. Gikk litt ned da jeg fylte de med 4bar:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fornuftig. Du bruker litt mindre bensin/diesel nå i dag, men som en ekstra bonus får du mye dårligere veigrep og må bytte dekk én sesong før.

: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fornuftig. Du bruker litt mindre bensin/diesel nå i dag, men som en ekstra bonus får du mye dårligere veigrep og må bytte dekk én sesong før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVOR mye dårligere veigrep da..? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVOR mye dårligere veigrep da..? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mindre dekkflate mot bakken.. Det blir endel dårligere grep det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mindre dekkflate mot bakken.. Det blir endel dårligere grep det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må du nesten finne ut av selv, men jeg kan love deg at du vil understyre mer, samt få dårligere akselrasjon/nedbremsing i tillegg til kort levetid på dekket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.