#1 Skrevet Juni 4, 2009 Jeg lurer på hva som er det beste, på olje sparer jeg ikke. Har holdt meg til castrol i alle år og er kjempefornøyd. Etter det jeg har hørt er riktig olje viktig på denne maskinen, så hva bruker folket? Bilen har rs4 turboer osv Jeg har blitt anbefalt denne på mekonomen: Castrol Edge Sport 10W-60 (for tunede biler) Hvor mye trenger jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 4, 2009 Jeg lurer på hva som er det beste, på olje sparer jeg ikke. Har holdt meg til castrol i alle år og er kjempefornøyd. Etter det jeg har hørt er riktig olje viktig på denne maskinen, så hva bruker folket? Bilen har rs4 turboer osv Jeg har blitt anbefalt denne på mekonomen: Castrol Edge Sport 10W-60 (for tunede biler) Hvor mye trenger jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 4, 2009 Castrol TWS 10/60 er en god olje, bruker det selv på min turbo bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 4, 2009 Castrol TWS 10/60 er en god olje, bruker det selv på min turbo bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 4, 2009 Har brukt Silkolene Pro S 10W-50 med stort hell. Dette er en racingolje Her er mer info om denne oljen: http://oljelageret.no/shop/osc/index.php?cPath=53 ...og der har vi VACN rabatt også. Hvis jeg ikke tar feil, går det 6 liter på motoren din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 4, 2009 Har brukt Silkolene Pro S 10W-50 med stort hell. Dette er en racingolje Her er mer info om denne oljen: http://oljelageret.no/shop/osc/index.php?cPath=53 ...og der har vi VACN rabatt også. Hvis jeg ikke tar feil, går det 6 liter på motoren din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 4, 2009 Du bør bruke Castrol TWS 10/60 eller Castrol Edge 10/60. OBS!!! De to overnevnte oljene er identiske (Edge er for "butikk" salg), men Castrol Edge SPORT er IKKE lik som disse og er visstnok en "dårligere" olje ifølge Castrol. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 4, 2009 Du bør bruke Castrol TWS 10/60 eller Castrol Edge 10/60. OBS!!! De to overnevnte oljene er identiske (Edge er for "butikk" salg), men Castrol Edge SPORT er IKKE lik som disse og er visstnok en "dårligere" olje ifølge Castrol. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 4, 2009 Ok, da går jeg for det. Fikk tak i tws tidligere gjennom mekonomen på stoa, men ikke nå lenger... Da blir det 10/60 EDGE.. ikke Edge sport... Merkelig at "sporten" er dårligere.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 4, 2009 Ok, da går jeg for det. Fikk tak i tws tidligere gjennom mekonomen på stoa, men ikke nå lenger... Da blir det 10/60 EDGE.. ikke Edge sport... Merkelig at "sporten" er dårligere.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 4, 2009 10w60 er racingvekt olje som begynner å smøre effektivt ved en oljetemp på ca 115 grader. Hvis man har det daglig er det en grei olje, hvis man ikke når 115 grader bør man bruke en noe tynnere olje som f.eks. 5w50. Ved normal oljetemp (90-100 grader) vil en 10w60 medføre et effekttap på rundt 10hk på hjulene i forhold til mange tynnere oljer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 4, 2009 10w60 er racingvekt olje som begynner å smøre effektivt ved en oljetemp på ca 115 grader. Hvis man har det daglig er det en grei olje, hvis man ikke når 115 grader bør man bruke en noe tynnere olje som f.eks. 5w50. Ved normal oljetemp (90-100 grader) vil en 10w60 medføre et effekttap på rundt 10hk på hjulene i forhold til mange tynnere oljer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 4, 2009 Ok, jeg har ikke peiling på viskose og slikt. Det jeg lurer på er hvilken olje folk bruker på 2.7BT maskinene sine. Dette fordi jeg har hørt at man kan få ras hvis man ikke bytter ofte og bruker riktig olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 4, 2009 Ok, jeg har ikke peiling på viskose og slikt. Det jeg lurer på er hvilken olje folk bruker på 2.7BT maskinene sine. Dette fordi jeg har hørt at man kan få ras hvis man ikke bytter ofte og bruker riktig olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 4, 2009 Bruker Agip full syntetisk på min, husker ikkje nummer benevnelsen, men den skal no være god nok, ifølge forståsegpåere:) Har orginale rs6 turboer med tilbehør på min;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 4, 2009 Bruker Agip full syntetisk på min, husker ikkje nummer benevnelsen, men den skal no være god nok, ifølge forståsegpåere:) Har orginale rs6 turboer med tilbehør på min;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 5, 2009 Ved normal oljetemp (90-100 grader) vil en 10w60 medføre et effekttap på rundt 10hk på hjulene i forhold til mange tynnere oljer. Men vil den smøre dårligere enn en tilsvarende bra 5w50-olje? (ved "lave" oljetemperaturer, altså) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 5, 2009 Men vil den smøre dårligere enn en tilsvarende bra 5w50-olje? (ved "lave" oljetemperaturer, altså) Ja, den vil smøre dårligere ved lavere temperaturer, for den har da ikke nådd den viskositeten som gir best smøring. I tillegg kan man få dannelse av luftbobler, såkalt cavitation ved høyt turtall. Det kan gi metall mot metall kontakt, med ras som resultat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 5, 2009 Ja, den vil smøre dårligere ved lavere temperaturer, for den har da ikke nådd den viskositeten som gir best smøring. I tillegg kan man få dannelse av luftbobler, såkalt cavitation ved høyt turtall. Det kan gi metall mot metall kontakt, med ras som resultat. Da tilater jeg meg å spørre, hvilken olje syns du jeg burde kjøre på helst castrol da.. dvs hvilken viskose. Dette er til vanlig kjøring!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 5, 2009 Mange som kjører stage 3, etc B5 S4'er, etc på Audiworld forumet bruker 0w-40, 5w-40, etc. http://forums.audiworld.com/search.php?searchid=375590 Selv bruker jeg M1 5w-50 på både RS2'en og på Golfen (11:1 komp og har ikke oljekjøler, så olja blir varm). Jeg vet ikke om Castrol har 5w-50, men man får 5 liters kanner med Mobil 1 5w-50 til under 500kr på Obs og Smart Club med jevne mellomrom. Det viktigste er å velge en olje med en viskositet som er tilpasset den oljetemperaturen som man vanligvis kjører med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 5, 2009 Mange som kjører stage 3, etc B5 S4'er, etc på Audiworld forumet bruker 0w-40, 5w-40, etc.http://forums.audiworld.com/search.php?searchid=375590 Selv bruker jeg M1 5w-50 på både RS2'en og på Golfen (11:1 komp og har ikke oljekjøler, så olja blir varm). Jeg vet ikke om Castrol har 5w-50, men man får 5 liters kanner med Mobil 1 5w-50 til under 500kr på Obs og Smart Club med jevne mellomrom. Det viktigste er å velge en olje med en viskositet som er tilpasset den oljetemperaturen som man vanligvis kjører med. De gamle er eldst og sånn, da blir det noe i den duren.. har jo oljekjøler.. så da blir olja ikke varmest heller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 6, 2009 Ja, den vil smøre dårligere ved lavere temperaturer, for den har da ikke nådd den viskositeten som gir best smøring. I tillegg kan man få dannelse av luftbobler, såkalt cavitation ved høyt turtall. Det kan gi metall mot metall kontakt, med ras som resultat. Wow, kavitasjon i oljen er jo aldri bra. Har du noe underlag eller en link som beskriver dette? Hvordan kan det skje i en motor. Kan skjønne at det finnes muligheter i turbohuset, men i motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 6, 2009 (endret) Hvorfor gjøre oljevalget så vanskelig. I instruksjonsboken står det hvilken VW spesifikasjon oljen bør ha. Til alt annet enn vedvarende banekjøring (med oljetemperatur over 120C) er det mer enn bra nok. Om oljen heter Castrol, Fuchs, Shell, Biltema, Agip etc., spiller ingen rolle, så lenge oljen har spesifikasjonen din bil/motor krever. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 6, 2009 Wow, kavitasjon i oljen er jo aldri bra. Har du noe underlag eller en link som beskriver dette? Hvordan kan det skje i en motor. Kan skjønne at det finnes muligheter i turbohuset, men i motoren? Kan skje i rådelagere, rammelagere, etc: http://www.machinerylubrication.com/article_detail.asp?articleid=779 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 21, 2010 bruker selv 10/60 olje. men er dette en olje som er greit å bruke nå som det er ned mot 30minus? den er rimelig sirup nå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...