#1 Skrevet Desember 16, 2004 Har problemer med min a4 tdi 110hk. 96 modell. Den dreg dårleg på lågt turtall. I tillegg kuttar den ved motstand i 4 og 5 gir. (mistar mykje motorkraft og går som om den skulle hatt halvparten av kreftene) F.eks. i motbakkar eller med tung last. Dette skjer når turtall er under ca.2500 o/min. Så lenge turtall er over 2500 o/min så skjer det ikkje. Når den kuttar må motoren slukkes og startes igjen før den går som den skal. Kva er galt? Har allerede prøvd å bytta LMM og magnetventil uten at det hjelpte. Bilen har hatt ein powerboks montert. Kan denne ha gjort nokon skade? Tek imot alle tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 16, 2004 Høres ut som 'soft limp' pga overboost, men kjenner ikke så godt til TDI. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 16, 2004 "soft limp" ? Kva er det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 16, 2004 Motoren går i nødprogram fordi turboen lader for mye. Prøv uten powerboks. Få sjekket bilen for feilkoder. Får du opp for høyt turbotrykk, er saken grei. Jeg hadde samme på min tdi, men da var det magnetventilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 16, 2004 Jeg har noe av det samme med min 2.5 TDi på min er det Wastegate ventilen som er treg så jeg må bytte turbo. Min går også i nødmodus hvis jeg presser bilen i en oppoverbakke på lavt turtal i 4. 5. gear. På min er det som om den lugger litt ved ca 3000 omdr. for så å komme for fullt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 17, 2004 Lambda??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 17, 2004 Suder alle vakumslanger i motorromet, var borti ett tilfelle der det var ett lit hull i en slange ved torpedoveggen, den gikk svært dårlig og ikke feilkoder, Kan og være ladetrykks ventilen som sitter mellom turbo og radiator 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 17, 2004 Har opplevd et par ganger i løpet av siste året at fatterns 2,5tdi kutter. Det gjelder spesielt ved ca 2000 o/min, altså rett før turboen begynner å merkes. Kan da trø gassen i bunn uten at det skjer noe. Girerer ned et par gir og dra den ut og alt blir bra igjen. Kan bilen gå i nødprogram for så å gå ut av det igjen? Onkel har hatt mye problem på sin 180hk tdi at bilen "dør" når man skal til å presse den, spesielt i bakker. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 17, 2004 Da er det treig magnetventil på den du nevner Eivind. Da kan det føles som om den går inn og ut av nødmodus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 17, 2004 Da er det treig magnetventil på den du nevner Eivind. Da kan det føles som om den går inn og ut av nødmodus. Takk! Er det en kostbar affære å bytte? mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 17, 2004 Pass på at det ikkje er tett i for filtere. Kan og vere luftmasemåleren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 17, 2004 Pass på at det ikkje er tett i for filtere.Kan og vere luftmasemåleren LMM er bytta.. For filteret? Luftfilter du meinar? Det er og bytta... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 17, 2004 Nei ikkje luftfiltere men i luftfilter huse står det et filter som må rensest av og til men er ikkje sikker på at dei hadde det i 1996, har og våre bort i at probleme ligger i katlaysatoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 18, 2004 Hadde samme problemet på min 2001 passat 130hk tdi, Det møller fant ut at det var etter mye om og men var at katalysatoren var tett. Så de bytta Lmm for den var også gåen, katalysator som var tett og en eller annen greie på som sitter på eksos manifoilen... Rep på 14.000kr.. Mulig du har samme problem?? Jeg har pumpedysemotor, er vel ikke det på bilen din vel?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 18, 2004 Eg har ikkje pumpedysemotor. Men kan nok muligens vere katalysatoren på min motor og. Eg veit ikkje. Nokon andre som veit? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 19, 2004 Eivind: Jeg mener å huske at den kostet mellom 5-700kroner og du bytter den på 20sek. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 22, 2005 Har problemer med min a4 tdi 110hk. 96 modell. Den dreg dårleg på lågt turtall. I tillegg kuttar den ved motstand i 4 og 5 gir. (mistar mykje motorkraft og går som om den skulle hatt halvparten av kreftene) F.eks. i motbakkar eller med tung last. Dette skjer når turtall er under ca.2500 o/min. Så lenge turtall er over 2500 o/min så skjer det ikkje. Når den kuttar må motoren slukkes og startes igjen før den går som den skal. Kva er galt? Har allerede prøvd å bytta LMM og magnetventil uten at det hjelpte. Bilen har hatt ein powerboks montert. Kan denne ha gjort nokon skade? Tek imot alle tips Hei. Fant du ut hva dette problemet var? En kamerat har en A4tdi med de problemene som er beskrevet her. Noen andre som vet noe?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 22, 2005 Eg solgte bilen eg.. då vart hvertfall problemet borte for min del.. Har ikkje hatt kontakt med den nye eigaren så veit ikkje om han har funne ut noko.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 24, 2005 Jeg hadde en passat med tdi motor som ikke orket noe ved ca 2000 omdr. Fra 3500 omdr. var det ok, men ikke maks. Reiste til Albjerk Auto AS hvor de byttet luftmassemåleren og bilen var frisk igjen. Der fortalte de meg at dette var et kjent problem på VW og Audi. Pris 3 500,- inkl. arbeid. For å finne ut av feilen hadde vi en drøy kjøretur sammen med mekaniker som leste av diagnose. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 25, 2005 Jeg hadde en passat med tdi motor som ikke orket noe ved ca 2000 omdr. Fra 3500 omdr. var det ok, men ikke maks. Reiste til Albjerk Auto AS hvor de byttet luftmassemåleren og bilen var frisk igjen. Der fortalte de meg at dette var et kjent problem på VW og Audi. Pris 3 500,- inkl. arbeid. For å finne ut av feilen hadde vi en drøy kjøretur sammen med mekaniker som leste av diagnose. Eg hadde også min bil inne på merkeverksted (Berge og Co, Sogndal) som hadde diagnoseutstyr. Dei fann ikkje ut kva det var. Fekk inntrykk av at kunnskapen ikkje var heilt på topp..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 25, 2005 vi måtte kjøre ganske langt. Diagnosen klarte bare å lese ved et spes. pådrag. Det hjalp ikke å prøve å fremprovosere det for hiddenene som ble lest av ble annerledes enn hva vi som kjørte følte. Har også hørt flere som ikke har klart å lese av feil med luftmassmåleren. Ofte kommer det av at de ikke tar seg god tid på prøveturen. De mente også det var en fordel at den som er vant til bilen kjørte. Det kan jo hende jeg bare hadde flaks med min bil da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...