#1 Skrevet Juni 4, 2009 Merkelig oppførsel Audi 100 Avant Q? Har kjøpt meg en 91 mod 100 avant q som har endel merkelig oppførsel! Blinkerlamper i dashbord viser motsattt av hva jeg slår hendelen til, når jeg blinker til høyre, lyser venstre pil i dashen, og motsatt, heldigvis riktig utvendig! Når lysbryter er på, lyser begge blinkerpiler konstant, og fjernlysindikator virker ikke! Bakrutepusser knekker sikring nr 15 når jeg prøver å bruke den! Alle blinklys lyser konstant når jeg slår av alarmen, etter en dag med varmt og tørt vær som idag, blinker de som de skal når jeg slår av alarm! Hvor kan det være fukt?! Har kjøpt en ny blinklys/lyshendel på e-bay, kan det være overslag i den gamle? Har tatt av rattet, men kommer ikke videre med demontering av lyshendel/lysbryter! Hvordan gjør jeg dette? Ellers en meget grei bil, motor drar helt ok, veldig allreit bil å kjøre, suveren på veien til tross for veldig stiv bak, nivåregulering med ekstra tillatt totalvekt (!) og ventilerte skiver både foran og bak, var innom mekonomen ti ganger før jeg fikk rette skiver og venstre kaliper som passet. Satt 2 forskjellige kalipere bak, en med plass til klosser +skive på maks 44 mm, og en med plass til dem på 54mm. Fikk omsider tak i riktig kaliper! Frank på mekonomen på Gjøvik har fremdeles lyst til å løpe vekk når han ser meg! Noen som har vært borti noen av disse utfordringene, og har lyst til å hjelpe meg?? En ting til: Kilometerteller virker ikke alltid, teller bare av og til, (allright med tanke på forsikring?!) og nåla hopper ofte opp og ned, kan dette ha noe med tidligere nevnte utfordringer å gjøre? Noen som har utstyr til å ta Vag-com på denne? Kan dette kanskje gi noen svar på denne merkelige oppførselen av en ellers meget ålrait bil helt uten rust?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 4, 2009 Merkelig oppførsel Audi 100 Avant Q? Har kjøpt meg en 91 mod 100 avant q som har endel merkelig oppførsel! Blinkerlamper i dashbord viser motsattt av hva jeg slår hendelen til, når jeg blinker til høyre, lyser venstre pil i dashen, og motsatt, heldigvis riktig utvendig! Når lysbryter er på, lyser begge blinkerpiler konstant, og fjernlysindikator virker ikke! Bakrutepusser knekker sikring nr 15 når jeg prøver å bruke den! Alle blinklys lyser konstant når jeg slår av alarmen, etter en dag med varmt og tørt vær som idag, blinker de som de skal når jeg slår av alarm! Hvor kan det være fukt?! Har kjøpt en ny blinklys/lyshendel på e-bay, kan det være overslag i den gamle? Har tatt av rattet, men kommer ikke videre med demontering av lyshendel/lysbryter! Hvordan gjør jeg dette? Ellers en meget grei bil, motor drar helt ok, veldig allreit bil å kjøre, suveren på veien til tross for veldig stiv bak, nivåregulering med ekstra tillatt totalvekt (!) og ventilerte skiver både foran og bak, var innom mekonomen ti ganger før jeg fikk rette skiver og venstre kaliper som passet. Satt 2 forskjellige kalipere bak, en med plass til klosser +skive på maks 44 mm, og en med plass til dem på 54mm. Fikk omsider tak i riktig kaliper! Frank på mekonomen på Gjøvik har fremdeles lyst til å løpe vekk når han ser meg! Noen som har vært borti noen av disse utfordringene, og har lyst til å hjelpe meg?? En ting til: Kilometerteller virker ikke alltid, teller bare av og til, (allright med tanke på forsikring?!) og nåla hopper ofte opp og ned, kan dette ha noe med tidligere nevnte utfordringer å gjøre? Noen som har utstyr til å ta Vag-com på denne? Kan dette kanskje gi noen svar på denne merkelige oppførselen av en ellers meget ålrait bil helt uten rust?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 5, 2009 Hei Bakruteviskeren din har ganske sikkert brudd i kabelen i hengselet der den går inn i bakluka. Der er det bevegelse hele tida, kabelen knekker og du får kontakt til jord. Der kan du komme til hvis du vipper ned dekselet som ligger i taket rett innenfor bakluka. (sitter kanskje en skrue under taklyset - husker ikke sikkert. Kan uansett være lurt å plukke ut det først) Når det gjelder el-feil etter regnvær vil jeg nok sette en tier på at det er noe kluss med kabelbunten bakover i siden på bagasjerommet på førersiden helt ved baklykta. Der kommer alle ledningene til baklys, varmetråder og bakrutevisker. Ellers kan det være dårlig kontakt eller irret i en eller begge baklyktene eller tilhengerkontakta. Ikke alltid enkelt med el-feil: klø :, men lykke til Jeg har vært nødt til å legge om kablene inn i bakluka fordi nesten alle var knekt og bytte den ene baklykta på grunn av korrosjon for å få det til å virke hos meg. Litt knot, men koster ikke mange kronene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 5, 2009 Høres ut som vi har tvillingbiler. Har også 91 100q Avant med både hoppende speedometernål, lysende blinkerpiler og (tidligere) pinnestiv nivåregulering. Disse feilene er NØYAKTIG like slik du beskriver. Kjøpte forresten bilen ikke langt unna Gjøvik. Noen korte teorier/løsninger: Ang. lysende blinkerpiler. På min sitter det rester etter en DEFA alarm/sentrallåspakke. I tillegg er frontlysene koblet via relè på en heller halvproff måte. Disse modifikasjonene på det originale ledningsnettet er nok med på å påvirke signalene som går til instrumentpanelet. På min lyser også fjernlysindikatoren svakt når lysbryteren står i posisjon 1 eller 2. Tipper du har samme problem men at pæra i fjernlysindikatoren din er defekt/koblet bort. Ang. hoppende speedometernål er dette dessverre et vanlig problem på disse bilene. Et bestemt slag i dashen fikser alltid dette problemet de gangene det dukker opp for meg. Alternativt kan man bytte instrument. Ang. nivåreguleringen ville jeg sjekket at det ikke er feil med trykkakumulatorene/reguleringsventil. Min var også steinhard bak når jeg kjøpte den. Viste seg at nivåreguleringen hadde fullt trykk inn på demperne hele tiden, uavhengig av last. Du kan lett sjekke om du lider samme skjebne ved å stå på hengerfestet el.l og se om nivåreguleringa justerer bilen opp. Hvis ikke har du nok samme problemet som meg (fordi bilen står på topp konstant). Løsningen min ble å plugge akumulatorene og skifte til fjærbein uten nivåregulering. Bilen ble en drøm å kjøre etterpå. Fjærbein bak kan du hente fra hvilken som helst 100 typ44 eller 100/A6 C4-bil, uavhengig av antall aksler i drift. Lykke til! Du må gjerne avlegge rapport om du finner noen løsning på lysene i dashen. Jeg lever fint med denne sjarmerende feilen inntil videre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 6, 2009 (endret) Hei, Stein ogTorstein! Takk for bra respons! Fjernlyspæra er ikke defekt, den blinker med blinklysene når lyset står på. Nivåreguleringen virker tydeligvis slik som du Tostein sier, dvs at den står på topp hele tiden. Både junior og jeg, tilsammen over 150 kg, stilte oss på hengerkula/støtfanger bak samtidig, og det rikket seg ikke mer enn et par millimeter, fortsatt like dønn hardt! I tillegg hadde vi en garasjejekk på 30-35 kg og noe annet småtteri i bagasjerommet. Jeg ser de har støtdempere bak til 100 Avant på E-bay til under 50 Euro + forsendelse. Toll er det jo ikke på bildeler til Norge, merkelig nok. Er det bare å blende av det uttaket som går bakover til nivåreguleringsventilen, og å bytte dempere bak? Noe annet som må byttes samtidig? Innfesting av dempere over og under, er det likt på nivådempere og vanlige? Jeg kjøpte engang sportsdempere rund baut fra Tyskland til en 80 CC for under 1500 kr, den ble som en drøm å kjøre sammenlignet med tidligere. Skal også sjekke diverse koblingspunkter for lys/blinklys og bakrutepusser, hengerfeste ble tatt av og lakkert på nytt og koblinger sjekket og byttet, så det er ikke der feilen ligger, skal også prøve å bytte lysbryteren med den jeg kjøpte på E-bay. Junior, som skal bli elektriker, har koblet sammen igjen DEFA-alarmen, slik at den virker igjen, der hang deler og koblinger bare og hang og slang. Kommer med flere tilbakemeldinger når vi har fått testet mer, men akkurat nå er det min 85 Caravelle Reimo camper som har førsteprioritet, da det må skiftes dempere, nedre bærekuler og endel foringer der før den kan bli EU-ok! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 7, 2009 Delealbumet sier at det er ulike støtdempertopper på biler med og uten nivåregulering. Hva forskjellen er vet jeg ikke. Det er godt mulig du bare kan bytte demperne. Som sagt, jeg byttet til komplette fjærbein fra en 97 A6 Avant FWD som jeg kjøpte hos huggeren for en billig penge. Sikkert flere steder å blende hydraulikken. Jeg byttet ut banjoskruen på utgangen til hver av akkumulatorene med en blendeplugg. Noen andre har gjort det slik på en S4 C4: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 7, 2009 http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/instrument.html#autocheck der står det noe ang. instrumentpanelet. Er veldig kjent problem på disse bilene, har en selv. samt ledning fra\til batteri, jordingspunkter osv. må til litt feilsøking... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2009 (endret) Har bilen fått reumatisme? Nå har endelig godværet kommet,kona og jeg kjørte oss en rundtur ikveld for å se restene etter Norges største og dyreste St.-Hans-bål på Kolbu, og merket da plutselig at indikatorene for blinklysene i dashboardet virket riktig! Lampa for fjernlyset funket også! Håper godværet varer skikkelig lenge! Skal bli pussig å se om de samme feilene melder seg igjen når det blir fuktig i været igjen, eller kanskje vi bare skal prøve å vaske bilen? Tillegg: Måtte selvsagt ut og sjekke igjen, motoren nesten kald igjen, og selvsagt var alt like merkelig som før! Mysteriet fortsetter! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 22, 2009 Da har vi montert komplette fjærbein bak fra en 96 A6, og laget en "by-pass" fra røret som går til nivåreguleringen og til retur-røret, så væska bare sirkulerer utenom nivåreguleringa. Bilen ble noe helt annet å kjøre etterpå! Rimelig ble det også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...