Sikaflex. Spørsmål rundt bruk.

Anbefalte innlegg

Skal lime på baklukespoileren på bilen og har noen spørsmål rundt dette. Har lest på tuben som følger med men der står det nada.

Trenger jeg å gjøre noe annet enn å vaske annlegsflatene med rødsprit før jeg limer dem sammen?

Hvis jeg limer den rundt kl 18:00 i kveld kan jeg kjøre bilen til Våler i morgen tidlig uten å frykte at den blåser av?

Noe annet jeg skal/burde gjøre/tenke på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er foresten sika-552 som fulgte med i pakken hvis det han noen betydning for herdetiden? Rart det ikke står herdetid på tuben. Pleier jo alltid å gjøre det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg limte bakrutespoilern min med sika, vasket begge flater og lot det tørke. det sto 24 timer på tuben jeg hadde, men det satt dønn etter 5/6 timer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan temp var det når du limte da? Nå er det jo ikke mere enn 5 grader og fuktig i lufta her. Ja er vel 24 timer gjennomherding som er vanlig. Men hvis den sitter etter 5-6 timer er det greit. Hadde vært litt tragisk hvis den hadde flydd av på tur opp i morgen og treffi bilen bak i fronten eller noe:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg limte bakrutesenkeren min i 4grader,tar en del lengre tid før det herder skikkelig da.Så om du hadde fått stått i en oppvarmet garasje,tørker det MYE fortere (feks 20grader). :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal lime på baklukespoileren på bilen og har noen spørsmål rundt dette. Har lest på tuben som følger med men der står det nada.

Trenger jeg å gjøre noe annet enn å vaske annlegsflatene med rødsprit før jeg limer dem sammen?

Hvis jeg limer den rundt kl 18:00 i kveld kan jeg kjøre bilen til Våler i morgen tidlig uten å frykte at den blåser av?

Noe annet jeg skal/burde gjøre/tenke på?

På R32 spoileren som jeg satte på bilen til kjerringa skulle anleggsflaten for limet pusses litt for å få bedre feste for limet og det sto 24 timers tørketid i 20 grader.

Skulle heller ikke kjøre over 120 kmt (det er jo ikke noe problem da det bare er 100 sone på E6 ;) ) og ikke vaske bilen/kjøre i regnvær de påfølgende 48 timer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På R32 spoileren som jeg satte på bilen til kjerringa skulle anleggsflaten for limet pusses litt for å få bedre feste for limet og det sto 24 timers tørketid i 20 grader.

Skulle heller ikke kjøre over 120 kmt (det er jo ikke noe problem da det bare er 100 sone på E6 ;) ) og ikke vaske bilen/kjøre i regnvær de påfølgende 48 timer

Med andre ord så kan jeg bare drite i å sette den på før Våler. Skal jo ikke være med på utstillingen til søndag alikevell så er jo forsåvidt ikke noe stress. Hadde bare vært kult å ha den på før treffet. Men da bare legger jeg det på is til etter helgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du inegn varmevifter som kan blåse på den i natt? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare carport. Har nå spikret igjen veggene helt opp men ikke fått inn port ennå (skal bli garsaje). Så vil bare være å fyre for kråka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sika tørker best i fuktig vær ;)

Er nok ingen fare å lime kl18 i dag og kjøre i morgen, frontruter limes med sika som skal være gjennomherdet etter 24timer, og de får kjøre etter 1 time. Da er limet sterkt nok til å holde igjen frontruta når airbagen løser ut, og da er det "litt" trykk inne i kupeén :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet løste seg nettop selv. Lakereren min har vært syk i uka så har ikke fått lakert delene ennå. Ha skulle jobbe i helgen for å ta igjen ting han er på etterskudd med. Så skulle få delene til tirsdag. Så da har det ingen ting å si hvor fort det tørker siden jeg ikke har noe å lime:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig sike herder ca 3mm pr døgn selv en liten flate på 2x5 cm herder ikke over natta. La stå minimum 24 timer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sika tørker best i fuktig vær ;)

Er nok ingen fare å lime kl18 i dag og kjøre i morgen, frontruter limes med sika som skal være gjennomherdet etter 24timer, og de får kjøre etter 1 time. Da er limet sterkt nok til å holde igjen frontruta når airbagen løser ut, og da er det "litt" trykk inne i kupeén :)

Limer man frontruter på verksted så får man ikke lov og hente bilen samme dag, den må sto over får slår du igjen døra so kan lime løsne. Har jeg blitt fortalt hver eneste gang jeg har byttet rute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet rute på møller, fikk kjøre sekundet den var ferdig. Ikke at det sier så mye, for de la igjen 2kg. glass i bilen og en bulk i a-stolpen. så de var nok ikke smarte nok til å si ifra om tørketid uansett: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Limer man frontruter på verksted så får man ikke lov og hente bilen samme dag, den må sto over får slår du igjen døra so kan lime løsne. Har jeg blitt fortalt hver eneste gang jeg har byttet rute.

Nå har Ole jobber med rute bytte på bil da og har selv byttet rute på ene bilen min hos Ole:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan temp var det når du limte da? Nå er det jo ikke mere enn 5 grader og fuktig i lufta her. Ja er vel 24 timer gjennomherding som er vanlig. Men hvis den sitter etter 5-6 timer er det greit. Hadde vært litt tragisk hvis den hadde flydd av på tur opp i morgen og treffi bilen bak i fronten eller noe:(

det var vel ikke noe særlig varmere når jeg drev på :) hehe, blir sikkert glad for ny catkiller han bak da :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt i kulissene på denne tråden. Hvilke erfaringer har dere av bruk av lim på spoilere etc istedet for å skru fast.

Holder dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet løste seg nettop selv. Lakereren min har vært syk i uka så har ikke fått lakert delene ennå. Ha skulle jobbe i helgen for å ta igjen ting han er på etterskudd med. Så skulle få delene til tirsdag. Så da har det ingen ting å si hvor fort det tørker siden jeg ikke har noe å lime:)

Tirsdag har du ikke noe bil å lime spoileren fast på for da står bilen hos meg ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott. Da kan du sette den på for meg da;) For da har jeg noen andre enn meg selv å kjefte på hvis den blir skakk eller detter av:) tihi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt i kulissene på denne tråden. Hvilke erfaringer har dere av bruk av lim på spoilere etc istedet for å skru fast.

Holder dette?

Stort sett alle de "nye" spoilerne på markedet kommer bare som lime deler. Er ikke laget for å skru dem. Så ser ikke problemet med å bare lime og ikke skru. Sika og tec7 som er nevnt her i tråden sitter som #/&%=)( bare det får tid til å feste seg skikkelig og du har en ren flate og lime på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder dette?

Litt OT, men sier litt om hvor kraftig lim er;

Prata med en rørlegger i går angående Sikaflex og Tech7. De skulle ta ned en vask som var boltet og limt med Tech7 på fliselagt vegg. Boltene ble løsnet men vasken hang like godt, de prøvde å "sage" bort limet med en spesiell sagetråd, nytteløst... Til slutt brukte de x-antall menn til å sitte på vasken, da kom den, med fliser, litexplater og halve veggen... Så hans råd var at hvis det du limer garantert skal henge der til evig tid så kan du bruke Tech7... Men flatene må selvsagt være 100% rene og fettfrie for å oppnå max vedheft.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig sike herder ca 3mm pr døgn selv en liten flate på 2x5 cm herder ikke over natta. La stå minimum 24 timer.

det er riktig det.. 3mm pr 24timer..og jo varmere det blir jo lengre tid tar det...beste måten å løsne noe som er limt med sika er faktisk varme...husk på det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruk Tech7! Sitter HELT fast over natta.. festet org. skjørtene på E30 touringen jeg hadde. Limte på kvelden(været som nå kladt og regn/sol om hverandre..) satt BOM fast når jeg våknet dagen etterpå..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vert i kjelleren å kikka litt på tech 7 en... Limer 27kg/cm2 og herdetiden er 6mm/24t ved 23C* 50RH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.