A6 R5 2,5 tdi tregstartet og motorkutt - rare feilkoder- med løsning

Anbefalte innlegg

Hensikten med denne tråden er å vise mulige symptomer på en feil som muligens flere kan komme til å oppleve. Videre er dette en fin gåte, noen som tør å spekulere i hva årsaken var? ;) Fasiten kommer senere i helga :) Edit: løsning i post 3.

 

Bilen er en ca 95 mod A6 med 2,5 tdi 115 hk 5 trinns. Kjøpt med registerhavari som følge av bulk i deksel som slet i filler registerrem.

  • Før registerhavari hadde forrige eier noe fusk litt oppe i turtallet etter igangsetting på 1. gir. Masse inn og ut av et Bosch-verksted i nærheten av Oslo, uten resultat.
  • Etter at jeg reparerte registerhavariet var den ikke mulig å starte. Masse dieselfylling av rør/pumpe. Etterhvert begynte den å tenne litt av og til men ikke nok til at den gikk av seg selv. Holdt på såpass lenge at jeg brukte startkabler fra annen bil.
  • Ladet batteriet over natta, neste dag startet den umiddelbart ennå det var mye kaldere enn forrige dag.
  • Motor gikk pent og normalt i fri
  • Ved forsøk på å kjøre kuttet motor tvert når bilen beveget seg, kun forover ikke bakover.
  • Ved meget pen igangkjøring lot det seg gjøre å kjøre uten det brå motorkuttet, men om man ga på litt uansett gir så ble det bråkutt.
  • Ved motorkutt gikk den videre igjen dersom jeg var rask til å tråkke inn clutchen, eller ved kjøring i 2. og 3. gir dersom jeg slapp gassen
  • Ingen betydning om clutch-bryter var tilkoblet eller ei, ingen betydning om el var koblet til motorfestene eller ei.
  • Leste ut følgende feilkoder:

4 Faults Found:

00552 - Potentiometer for Air Flow Meter (G19)

31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

00522 - Engine Coolant Temperature Sensor (G62)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

00523 - Intake Air Temp Sensor (G42)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

00765 - Modulating Piston Movement Sensor (G149)

35-10 - - - Intermittent

  • Senere samme kveld var det umulig å få start, ingen tenning.
  • Skifte av hjerne og alle de 6 releene oppunder førerens kne og til høyre for passasjerens føtter hjalp ikke.
  • Neste morgen ble batteripoler og polsko pusset. Bilen startet igjen, fungerte bra i 3-4 minutter før motorkutt kom tilbake.
  • Ved skifte av hjerne startet den også men stoppet umiddelbart av startsperren.
  • Leste ut følgende feilkoder:

4 Faults Found:

01237 - Fuel Shut-Off Valve (N109)

31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

01054 - Power Supply Relay; Terminal 30 (J317)

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer

P1570 - 35-10 - - - Intermittent

65535 - Internal Control Module Memory Error

00-00 - -

Readiness: N/A

 

  • Bilen stod 2 dager, slettet koder og kjørte litt til
  • Leste på nytt av følgende koder:

4 Faults Found:

 

00765 - Modulating Piston Movement Sensor (G149)

35-00 - -

01237 - Fuel Shut-Off Valve (N109)

31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer

P1570 - 35-10 - - - Intermittent

65535 - Internal Control Module Memory Error

00-00 - -

 

Readiness: N/A

  • Skiftet ABS hjerne under baksete uten resultat

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bremselys bryter ? Vet min transporter har funksjon som kutter gassen så fort man rører bremsen (Noe som gjør det umulig å venstrebremse)

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe med luftinntak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årsaken var dårlig kontakt i den runde mangepolte kontakten til dieselpumpa, kombinert med stramt stripsede kabler mellom motor og bakover mot torpedovegg. Når motor beveget på seg var kablene så stramme at de rugget på koblingen og det ble periodisk dårlig kontakt. Videre har trolig temperaturen hatt noe å si, lettere å få den til å gå tidlige om morgenen enn etter en lang soldag.

 

Løsningen ble å klippe av stripsene så kabel fikk henge friere, og spraye kontaktspray i alle koblinger. Bilen maler som en katt nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bremselys bryter ? Vet min transporter har funksjon som kutter gassen så fort man rører bremsen (Noe som gjør det umulig å venstrebremse)

 

Jan Brede

 

Bra forsøk....men den funksjonen kutter ikke motoren brått, men bare lar den rolig synke på turtall. Denne funksjonen er forøvrig slik på øvrige 2,5 tdi R5'er også så vidt jeg vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

beklager off topic, men du nevner el. på motorfester. Du kan kanskje forklare hva de gjør? Ingen har så langt kunnet gi meg et svar, og jeg spekulerer fælt på hva de har der å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

beklager off topic, men du nevner el. på motorfester. Du kan kanskje forklare hva de gjør? Ingen har så langt kunnet gi meg et svar, og jeg spekulerer fælt på hva de har der å gjøre.

 

Ved visse turtall sendes strøm dit, og festene endrer da hardhet. Hensikten er å sikre tilpasset hardhet under alle driftsforhold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva

01054 - Power Supply Relay; Terminal 30 (J317)

Egentlig er ? Hva er j317, og hva gjør den? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg ser det ut som et "forbruksrele" som ECU styrer, jeg får opp masse treff på dette når jeg googlet. For VW T4 får jeg opp at den forsyner 2x15amp kurser, sannsynligvis til gløding, dyser eller andre tyngre forbrukere.

På Seat TDi får jeg opp at releet forsyner bla. kamsensoren og drivstoffpumpe, og uten spenning på dette så vil det være vanskelig å få start.

 

 

Problemet med dette er at releet ble produsert i Marocco/Tunisia og der var det produksjonsfeil slik at Klemme 30 hadde kaldlodding, dvs. at over tid ble loddingen dårligere og dårligere og til slutt brudd.

Feilen kan være sporadisk avhengig av temperatur og vibrasjoner som gjør at loddepunktet midlertidig får kontakt.

 

Releet kan være grått, merket med 109 og kan ha delenummer 1J0 906 381 A eller 357 906 381A og være sort.

 

Man kan oppdage feilen på releet ved at alle instrumentlys kommer på som vanlig, men ikke glødetråd-lampen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaoki. Jeg har en feil på det hos meg på Volvoen som fikk audi motor. :P men nå har jeg kun beholdt det orginale glødereleet med sikringene, også lagt opp rele som gir spenning da nøkkelen slåes på, samt konstant strøm. Og egentlig bare beholdt det som motoren trenger for og virke. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter bytte av de to øvre pakningene på min AEL dieselpumpe har jeg fått feilkoden:

00765 - Modulating Piston Movement Sensor (G149)

27 - 10 Implausible signal - Inermittent

 

Merket og monterte lokkene på nøyaktig samme sted og sjekket innsprøytning med vagcom. Den er bra. Bilen starter som vanlig og kan kjøres, men på tomgang så vandrer tomgangen +/- 100 rpm. Samt at kjørecomputer viser feil verdier på forbruk og resterende kjørelengde. 

Er det bare å prøve å remontere lokkene og satse på at det er i orden? Er kjent med montering av lokkene og at man må få mekanismen til å "line up" mellom nedre lokk og pumpe. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Etter bytte av de to øvre pakningene på min AEL dieselpumpe har jeg fått feilkoden:

00765 - Modulating Piston Movement Sensor (G149)

27 - 10 Implausible signal - Inermittent

 

Merket og monterte lokkene på nøyaktig samme sted og sjekket innsprøytning med vagcom. Den er bra. Bilen starter som vanlig og kan kjøres, men på tomgang så vandrer tomgangen +/- 100 rpm. Samt at kjørecomputer viser feil verdier på forbruk og resterende kjørelengde. 

Er det bare å prøve å remontere lokkene og satse på at det er i orden? Er kjent med montering av lokkene og at man må få mekanismen til å "line up" mellom nedre lokk og pumpe. 

 

Fant ut av det. youtube videoen jeg først så hadde ikke med det siste kritiske punktet. Etter montering av begge lokk (på merkene man lagde før demontering), må man koble opp vagcom og sjekke momentanforbruket ved tomgang. Så må man løsne skruene pent og dunke nedre lokk forsiktig frem eller tilbake til verdien er innenfor spec. På golf dieselen på youtube var det mellom 2-9 mg/ettellerannet. Så jeg satte min på ca 3. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med å bytte de pakningene er at det må fintunes ja. Godt du fant litt ny kunnskap der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.