#1 Skrevet Juni 6, 2009 Den fremre bærearmen oppe på høyre side er det slark i. Hvordan er det til å skifte selv?. Får man ut den indre skruen uten å måtte demontere fjæren? (Er på min -00 Passat.) Noen med erfaringer med Biltema sine multilink-deler? Mvh Edvin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 6, 2009 Spørs hvilken vei skruen er satt i, men er ikke en vanskelig jobb så du skal nok greie å bytte den ja, om du må løsne dempern eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 6, 2009 skruen er satt i slik at mutteren er inn mot fjæren:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 6, 2009 Er vel bare å bite i det sure eplet... Det fine er at det kun er 3 skruer for å ta av fjærbeinet i toppen da. Og om du har fjærklemmer som du klarer å ta spennet av fjærene med, er det bare å skru ut bolten nede på demperen av nedre bærearm, så kan du jobbe fint utenfor bilen. Er ikke noe allverdens vanskelig om fjærklemmene er gode. Det vanskeligste med å bytte den bærearmen, er bolten på fjærbeinet...men den har du helt sikkert ny av... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 6, 2009 Trenger ingen fjærklemmer. Løsner bare mutteren på oppe ved fjæren og løsner bolten som holder bærearmen til spindelen. Denne bolten kan sitte som fy og du burde kjøpe den ny. Når alt det er løsnet så er det bare å løsne de tre skruene til fjærbeinet oppe i motorrom/vannkasse og så vippe fjærbeinet litt utover slik at du kan få ut bolten.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 6, 2009 største problemet her pleier vel å være å få ut den bolten som låser bærearmene i hjullagerhuset.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 9, 2009 Takker for svar. Tror kanskje at jeg får en til å gjør jobben for meg. Sikkert det lureste. Ingen som har erfaring mede Biltema sine stag? E 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 9, 2009 Ingen her med erfaringer fra Biltema multilink-stag????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 14, 2010 Trenger ingen fjærklemmer. Løsner bare mutteren på oppe ved fjæren og løsner bolten som holder bærearmen til spindelen. Denne bolten kan sitte som fy og du burde kjøpe den ny. Når alt det er løsnet så er det bare å løsne de tre skruene til fjærbeinet oppe i motorrom/vannkasse og så vippe fjærbeinet litt utover slik at du kan få ut bolten.... Driver med akkurat samma jobben selv nå. Den bolten som holder de to øvre lenkarmene til spindelen. Hvordan får man denne ut. Er det bare å dælje løs på mutter-enden/Varme? Hva sier erfaringene? Hadde ikke sjans å rikke den med 16 nøkkelen på hode ihvertfall... ALLTID skal det være en j... bolt som lager kødd i en egentlig "lett" jobb På forhånd tusen takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 14, 2010 Jeg pleier å bruke den største sleggen jeg har og deljer løs på metallet rundt bolten.. Gi den noen kakk der for å løsne opp litt og så bank på selve bolten. bare pass på at du ikke bøyer bolten for da blir det litt mer stress å få den løs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 14, 2010 hadde et demper bytte for en stund side, jeg bruke et sånn tang for å ta av oljefilteret med, satt den rundt fjerbenslageret, samtidig som man setter en umbrako nedi skruen på demperen og en kopp + vannpumpe tang på mutteren løsnet rimelig fort da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 14, 2010 Jeg pleier å bruke den største sleggen jeg har og deljer løs på metallet rundt bolten.. Gi den noen kakk der for å løsne opp litt og så bank på selve bolten. bare pass på at du ikke bøyer bolten for da blir det litt mer stress å få den løs. Jeg gjorde forsåvidt det. Men ville ikke dælje løs før jeg er sikker på framgangsmåten. Da blir det nytt forsøk til uken, etter handling av nye bolter hos Møller. Regner med det er lagervare der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 20, 2010 Trenger ingen fjærklemmer. Løsner bare mutteren på oppe ved fjæren og løsner bolten som holder bærearmen til spindelen. Denne bolten kan sitte som fy og du burde kjøpe den ny. Når alt det er løsnet så er det bare å løsne de tre skruene til fjærbeinet oppe i motorrom/vannkasse og så vippe fjærbeinet litt utover slik at du kan få ut bolten.... Er det ikke det ene så er det det andre... Endelig fått tak i slegge og nye bolter til spindelen, så er mutterhode til det indre feste på bærearma inn mot skjermen. Så da må fjærbeine løsnes og flyttes for og få ut muttern!! Har jeg fjærklemmer? NEI! Har jeg tålamod til prakk i dag? NEI!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 20, 2010 dette er gjort på 20minutter.. ikke en stor opperasjon.. Eneste problemet her er bolten som låser armene. Enten varme, hvis du skal bytte begge to, eller luftmeisel. da er den tapt med en gang.. bruk kobberfett ved montering, og ikke svartstål-bolt som sitter der orginalt. da går den ut med håndmakt ved evt neste gang trenger ikke mye værktøy heller.. og ingen fjærklemmer hvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 20, 2010 trenger ikke klemmer der. bare ta ut hele trekanten i toppen. da tar du ut alt. trenger ikke fjæklemme for det, bare hvis du deler den i 3-kanten og skal bytte fjær/demper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 20, 2010 trenger ikke klemmer der. bare ta ut hele trekanten i toppen. da tar du ut alt. trenger ikke fjæklemme for det, bare hvis du deler den i 3-kanten og skal bytte fjær/demper Sitter ikke selve fjærbenet i spenn mot center av denne 3-kanten som de 3 boltene holder? Skal bare de 3 boltene skrus ut helt, kan da "3-kanten" roteres/Skyves slik at bolten kan fjernes fra det indre feste på bærearmen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 20, 2010 Ja, bare løsne de 3 i toppen, og den i bunn på demperen, så tar du ut hele driten. Du må ta av den 3-kanten av demper/fjærbenet med to muttere igjennom 3-kanten. Da serdet utsom alt anna i toppen, med lager og mutter på toppen av demper. Da trenger du klemmer, hvis du skal skru opp det. kort fortalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...