Delenr.-sammenlikning av brekkwire til S6 med monteringsguide

Anbefalte innlegg

Noen med mulighet for å sammenligne litt deler i ETKA for øyeblikket ?

 

1. Er brekkwire til (C4) S6 automat, samme som til mauell ? (Antar det, men av erfaring er det greit å være sikker)

 

2. Hvilke andre biler passer disse brekkwirene til ?

 

3. Noen som vet om andre enn de "vanlige" (Møller, Mekonomen, Torshov, Biltema) som har dette ?

 

 

: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ja, de er like. 1695 mm venstre og 1677 mm høyre.

 

2. Alle C4 med quattro, altså alle 100Q/A6Q/S4/S6/S6+ fra 1991 til 1997.

 

3. Nei.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og hva koster disse herlighetene på møller? noen aning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er rundt 6-800 for begge to.

Jeg kjøpte mine i Sverige til ca 400,-

 

Og et lite tips om du skal bytte: Ikke rør justeringsskruen før du har fått nye wirer på plass og ser om du absolutt må. Er absolutt enklest å løsne dem bakerst først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om å få byttet wirer selv (de ligger klar), hva må til for å koble fra selve brekket? Bak på kaliperene er greit, men hva må evt. demonteres lenger frem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedmanualen anbefaler å løsne justeringsskruen der wirene er koblet til staget fra brekket og plukke løs. (Midt under bilen).

 

Men på Quattro er det meget trangt å komme til dette grunnet dobbelt eksos og mellomaksling. Derfor anbefaler jeg ikke å begynne i den enden på Q.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kremt, host "Atke", host, kremt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen med mulighet for å sammenligne litt deler i ETKA for øyeblikket ?

 

 

3. Noen som vet om andre enn de "vanlige" (Møller, Mekonomen, Torshov, Biltema) som har dette ?

Prøvd å sjekke med Bilomsetningen i Arendal? Tlf 370 59 180

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fasiten ble Wirer kjøpt hos Møller Ensjø til kr 500,- inkludert 15% VACN rabatt + 3% storkunde rabatt :D (Handlet mye deer der siste året nå altså)

 

Kjapt og greit til fin pris :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått tips om en eller annen klips som bør kjøpes ny og i forbindelse med bytte.

Hører til fremme med justeringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, da har vi byttet Wirer på 3 stk S6'er i kveld :) Christian Wiik, Jan Gunnar Nielsen og undertegnede har alle fått påmontert nye fine deler :)

 

Det var noe dritt på første bil, men gitt veldig mye lettere på de neste to. Løftebukk var gull verdt og 3 par hender hjalp også greit.

 

Vi slapp å justere noe som helst på justeringsskruen som regulerer avstanden der hvor wirene hektes på helt foran. Heldigvis - for der var det sinnsykt trangt. Vi demonterte eksosen på bilen min da den hadde en uke gamle klemmer som er enkelt demonterbare på 20 sek. men på de andre to klarte vi det selv med anlegget på. (Begge custombyggete anlegg i 3" dim). For å komme til skikkelig demonterte vi også det store svarte plastdekselet på høyre side av bakdiffen (4 skruer) og et varmeskjold mellom eksosanlegget og karosseriet som skjuler justeringsmekanismen/festehakene for wirene i forkant. Det er litt forskjellige deksler på automat og manuell her, men alle er svært enkle å demontere og montere igjen.Ingen knukkede skruer :D

 

Arbeidsprosedyren ble som følger : Hektet av wirene i bakkant først(klippet et par som satt fast) og tredde dem deretter fremover ut av de forskjellige sporene og rørene de går gjennom. WD40 eller annen egnet smøring i overflod er en fordel. (LES: et must)

 

Det sitter 2 litt vriene klips som låser wirene til den første braketten etter gjennomføringen fra håndbrekkspaken foran. Disse fikk vi pirket ned og fikk også satt de samme opp igjen uten videre problemer, når vi først skjønte det satt klips der :D De gikk ikke i stykker for oss og gikk fint å bruke på nytt, de fulgte selvfølglig ikke med wirene, men det ble ikke noe problem på våre biler.

 

Så hektet vi de nye wirene på i forkant først og tredde dem bakover, for å avlutte med litt drittjobb med å hekte dem på caliperne til slutt. Det gitt mye lettere å hekte dem på når vi tråkket inn bremsepedalen. Da fikk vi strammet brekkarmen på caliperen mye mer (og lettere). Her må man vel av med caliperen om man er alene vil jeg tro.... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.