#1 Skrevet Juni 8, 2009 (endret) Har et coiloversett som jeg holder på å montere på 3BG'en min. Gikk som en lek å bytte bak, men får ikke ut gjennomgangsbolten her: Får løs mutteren, men ikke selve bolten. Er den gjenget eller er det bare og forsiktig slå den ut - slik at foringene kan tas opp? Hjelp mottas med største takknemlighet. Kjipt og kjøre med en bil som er senket 7cm bak og ingenting fremme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 8, 2009 Første prioritet blir å kjøpe ny bolt! Deretter er det bare å bruke fantasien for å få den ut. Er bare en vanlig bolt, så i teorien er det bare å trekke den ut. Men kjør på med rustløser, slegge, litt varme, vinkelsliper, you name it 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 8, 2009 (endret) Første prioritet blir å kjøpe ny bolt! Deretter er det bare å bruke fantasien for å få den ut. Er bare en vanlig bolt, så i teorien er det bare å trekke den ut. Men kjør på med rustløser, slegge, litt varme, vinkelsliper, you name it Ok, får ta en tur til Møller i morgen. Så er det bare å finne frem Dremel'n og gassblåsern. Hammeren ligger allerede tilgjengelig Fet kjerre du har forresten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 8, 2009 Men vær forsiktg med blåseren! Husk at det er gummibelger rett i nærheten Tok av mine dempere i forrige uke. Løsnet mutteren og dunket bolten rett ut. Sorry, måtte bare gni det litt inn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 8, 2009 Jeg fjernet aldri denne jeg når jeg monterte....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 8, 2009 (endret) Jeg fjernet aldri denne jeg når jeg monterte....... Hmm, hvordan gjorde du det da? Er vel så vidt jeg kan se enkleste måte. Ref. Haynes boka og for så vidt. Edit: altså å fjerne denne bolten som nevnt innledningsvis 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 8, 2009 Husk å kjøpe til den andre siden også. Disse skal byttes når du tar dem fra hverandre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 8, 2009 Nei du trenger ikke å løsne denne da du bare løsner de tre boltene som er i motorrommet. Disse er skjult under hver sin plastikk/gummi plugg. Så løsner du bare nedre demperfeste for så å ha ut hele dritten. Rett meg dersom det er nope jeg har glemt.. Men det du kan prøve på er å ta en stearinlys mot bolten mens den er varm.. For da vil stearinet trekke seg inn for så å gi litt smorning til bolten.. Dette funket på min og etter mye varme, masse stearin og noen få slag så var den ute.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 8, 2009 Nei du trenger ikke å løsne denne da du bare løsner de tre boltene som er i motorrommet. Disse er skjult under hver sin plastikk/gummi plugg. Så løsner du bare nedre demperfeste for så å ha ut hele dritten. Rett meg dersom det er nope jeg har glemt.. Det er to bolter under gummipluggene. Og så er det tre bolter i topp som holder oppe hele dritten. (i mangel av rette betegnelse). Men jeg ser ikke at det er nok å gå på bare ved å ta de to boltene som er toppfestet til demper / fjær. Har spraya plenty med rustløser, får stå å go'gjøre seg til i morra... Håpa det bli likar i morra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 8, 2009 For å få ut den bolten må du slå noe inni helvete, pluss bruke dor for å slå den ut. er et rent helvete. Nettopp gjort det på min passat. Det gikk til slutt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 8, 2009 (endret) STOP! IKKE ta ut den bolten der. unødvendig og helt bortkasta arbeid! Oppe i vannkassa finner du 2stk plastpropper på toppen av fjørbeinet (ikke de tre 16mm skruene, ikke skru ut de) Under proppene sitter det 2stk 13mm muttere. skru ut disse + ta ut den 18mm bolten som holder demperen nede. Når dette er løst er det bare å trykke ned hele hjulopphenget siden de nå kún er festa på inndre foringer er det mye å gå på for å få ut demperen. PS: har du org.xenon må du huske å løsne høydeføleren som sitter på venstre framre bærearm;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 8, 2009 STOP! IKKE ta ut den bolten der. unødvendig og helt bortkasta arbeid! Oppe i vannkassa finner du 2stk plastpropper på toppen av fjørbeinet (ikke de tre 16mm skruene, ikke skru ut de) Under proppene sitter det 2stk 13mm muttere. skru ut disse + ta ut den 18mm bolten som holder demperen nede. Når dette er løst er det bare å trykke ned hele hjulopphenget siden de nå kún er festa på inndre foringer er det mye å gå på for å få ut demperen. Her var det rette svaret... Da hadde jeg nesten rett hehe... Er denne metoden jeg oxo anbefaler, for det er ikke vits å begynne å ødelegge noe dersom du ikke trenger det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 9, 2009 Hva sa jeg? "Det er det du har forumet til?" Ser jo ut som dekkene dine er utslitt allerede:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 9, 2009 Hva sa jeg? "Det er det du har forumet til?" Ser jo ut som dekkene dine er utslitt allerede:p Bra jeg ramlet over denne siden jeg straks skal til med senkesett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 9, 2009 Hva sa jeg? "Det er det du har forumet til?" Ser jo ut som dekkene dine er utslitt allerede:p Så sant som sagt! Faktum er at jeg sparte meg nok noe irritasjon der ja. Takk for gode svar Skal se om jeg får sett på det i kveld, eller morgen tidlig. Kommer med tilbakemelding om hvordan det gikk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 9, 2009 STOP! IKKE ta ut den bolten der. unødvendig og helt bortkasta arbeid! Oppe i vannkassa finner du 2stk plastpropper på toppen av fjørbeinet (ikke de tre 16mm skruene, ikke skru ut de) Under proppene sitter det 2stk 13mm muttere. skru ut disse + ta ut den 18mm bolten som holder demperen nede. Når dette er løst er det bare å trykke ned hele hjulopphenget siden de nå kún er festa på inndre foringer er det mye å gå på for å få ut demperen. PS: har du org.xenon må du huske å løsne høydeføleren som sitter på venstre framre bærearm;) men dere løsnet de nedre bærearmene?? som demperen er festet til i underkant?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 9, 2009 men dere løsnet de nedre bærearmene?? som demperen er festet til i underkant?? Niks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 9, 2009 Niks. hvordan klemmer dere da sammen fjæren?? unnskyld hvis jeg spørr litt dumt nå men:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 9, 2009 hvordan klemmer dere da sammen fjæren?? unnskyld hvis jeg spørr litt dumt nå men:P du tar ikke bort fjørspennet før en har ute hele fjørbeinet fra bilen. Sitter en egen mutter på toppen av demperen som man løsner for å dele fjær og demper. denne kommer man ikke til før demper er ute av bilen. Ingen av de skruene jeg har nevnt i det andre innlegget påvirker fjørspennet. Når demper er løs både oppe og nede er den enkel å få ut. vipp den over bærearmen nede og ta den ned/ut. Hele opphenget blir veldig flexibelt når demper er løs, så ingen problem å f.eks trykke nedover på br.skiva til det er nok klaring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 9, 2009 du tar ikke bort fjørspennet før en har ute hele fjørbeinet fra bilen.Sitter en egen mutter på toppen av demperen som man løsner for å dele fjær og demper. denne kommer man ikke til før demper er ute av bilen. Ingen av de skruene jeg har nevnt i det andre innlegget påvirker fjørspennet. Når demper er løs både oppe og nede er den enkel å få ut. vipp den over bærearmen nede og ta den ned/ut. Hele opphenget blir veldig flexibelt når demper er løs, så ingen problem å f.eks trykke nedover på br.skiva til det er nok klaring. ok.. sist jeg var ut med demperen på bilen min måtte jeg spenne fjæren helt for å få toppen ut av hjulbuen slik at jeg kom til skruene på toppen.. da jekket jeg opp forstillinga slik at fjæra var helt sammenklemt, så tok jeg en del stålstreng og tvinnet rundt slik at den hold seg sammen før jeg senket forstillinga og løsnet de 3 boltene i motor rommet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 9, 2009 ok.. sist jeg var ut med demperen på bilen min måtte jeg spenne fjæren helt for å få toppen ut av hjulbuen slik at jeg kom til skruene på toppen.. da jekket jeg opp forstillinga slik at fjæra var helt sammenklemt, så tok jeg en del stålstreng og tvinnet rundt slik at den hold seg sammen før jeg senket forstillinga og løsnet de 3 boltene i motor rommet:) ja, men da gjorde du det feil... Sier jo at en ikke trenger å løsne de 3 16mm skruene i toppen for å få ut demperen. Det er 2 andre skruer oppi der som ligger under noe plast propper. Løsner man de er det kún demperen som er løs i toppen, ikke noe annet. Skjønner? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 9, 2009 hehe:) sjønner nå lært noe i dag å da:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 10, 2009 (endret) Se der ja. Det gikk jo griseenkelt det. Måtte presse litt ned på skiva for å få av gammel fjærbein, men det gikk greit. Men ser at man må være litt forsiktig og ikke dælje løs med noe slik at mansjetten til ytre drivknute blir skadet. Nye fjærbeinet er jo kortere så det var null problem å få på plass. Takk Tor og Bjørn-Tore for tipset Den blei litt lavere ja... Skrudd i bånn nå så får vi se hvor jeg ender opp etter litt justering. Kjedelig å gå tilbake til 16" Rial felger med ballongdekk. Men men, så snart den har vært på 4hjulskontroll kommer 8x18 Zito Milano på. Har et30 på de så de fyller helt ut til skjerm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 10, 2009 Se der ja! Det ble jo mycket bra - synes du skal beholde Rialfelgene... Bare å beholde i bunn, ser ikke noe særlig lavere ut enn min. Skal du kjøre på 16" til settet har satt seg før du justerer i forhold til 18" og så har den på 4-hjulskontroll eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 10, 2009 Se der ja. Det gikk jo griseenkelt det. Måtte presse litt ned på skiva for å få av gammel fjærbein, men det gikk greit. Men ser at man må være litt forsiktig og ikke dælje løs med noe slik at mansjetten til ytre drivknute blir skadet. Nye fjærbeinet er jo kortere så det var null problem å få på plass. Takk Tor og Bjørn-Tore for tipset Den blei litt lavere ja... Skrudd i bånn nå så får vi se hvor jeg ender opp etter litt justering. Kjedelig å gå tilbake til 16" Rial felger med ballongdekk. Men men, så snart den har vært på 4hjulskontroll kommer 8x18 Zito Milano på. Har et30 på de så de fyller helt ut til skjerm. Bare hyggelig:) Flott at det ordna seg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...