Problemer med grøftlys etter montering av Xenon i langlys Passat 3BG

Anbefalte innlegg

Hei

Idag monterte jeg 55w HID i langlysene. Og grøftelysene begynte å jukse.

Har får en stund tilbake montert xenon i grøftlysene, dette funket fint fra dag 1.

Men jeg mistenker dårlig kontakt i den ene lykta, for den ene var mørk av og til.

Jeg gikk over begge grøftlysene å ordnet koblingene, og når jeg da skal sette på lysene for å teste (er en stund siden grøflysene har vært i bruk), så ville de ikke tenne.

De tenner i 2 sek, mens lampen i dashen for indikasjon av langlys(blå) gløder, også slukner grøftlysene, og den blå lampen lyser hele tiden.

På passaten er det slik at man ikke kan ha både grøftlys og langlys på på en gang, å det fant jeg utav blir styrt av et rele med skriften 381. Hvis jeg tar ut dette rele'et, å erstatter det med en jumper over 30-87 pinnene, så fungerer grøftlysene som de skal, bortsett fra at de ikke slukner når langlys blir slått på. Lysbryteren fungerer som den skal, og lasken jeg la mellom 30-87 bærer en strøm på 10,4A, altså strømmen av 2 stk 35w HID.

Jeg har prøvd å erstatte rele'et med et tilsvarende rele, men til ingen hjelp.

Spm er; til dere som har familiealbumet, eller en verkstedhåndbok, hvilke rele'er inngår i grøftlys automatikken, og hvilke misjon har de? Jeg skulle gjerne ha sett koblings-skjemaet. Og om jeg eventuelt kan legge en permanent lask over dette rele'et.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magnar fant utav selv!

Fant et koblingskjema her: http://www.wiringdiagrams21.com/2008/07/06/2001-volkswagen-passat-wiring-diagram

For de som lurer er skjemaet klippet ut fra side 42 i .PDF filen.

attachment.php?attachmentid=125486&stc=1

Rele'et dere ser ytterst til høyre er dette 381 rele'et jeg har problemer med.

Som dere ser av koblingen der, er minus'en til det rele'et hentet via en seriekobling med langlyspæra.

Jeg har jo xenon i disse også, og dermed er det ingen ohmsk motstand å hente via denne koblingen, her er det jo masse elektronikk, så rele'et begynner å jukse og deretter koble ut.

Grunnen til at det sluttet å fungere idag, er jo fordi jeg idag monterte xenon i langlysene, tidligere har det vært halogen der, så da har den klart å hente sin lille jording via denne pæren.

Det er jo ingen problem å koble forbi dette rele'et, all strømmen til grøftlysene går jo gjennom bryteren allikevel, så eneste funkjon jeg mister er at grøftysene ikke slukker når langlysene settes på.

Tips 1: Hvis begge langlyspærene dine er defekte, så har du heller ingen kurvelys;)

Tips 2: Hvis du ikke ønsker at kurve\grøftlysene dine slår seg av\på ved bruk av langlys, bytt ut rele'et merket med 381 med en jumper ledning fra 30-87 (4-8 på skjema, helt til høyre i rele'et).

foglightskjema.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.