Hard bremsepedal ved gjentatte oppbremsinger A6 4B

Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaget ett skummelt problem. Ved pumpebremsing blir pedalen steinhard og dårlig bremse kraft. Hvis jeg pumper på pedalen har jeg ok bremsekraft ved første trykk som gradvis avtar. Ved ca. 4 trykk på pedalen er det akkurat som om masterpumpa ikke virker. Holder jeg inne pedalen siger den sakte mot "normal pedal". Ved oppstart synes jeg kanskje vakum bygger seg opp noe sakte.

 

Det ble byttet klosser foran for ca. 3 uker siden og jeg synes det tok lang tid før bremsekraft ble tilnærmelsvis normal. Fortsatt noe dårlig synes jeg.

 

Ingen varsellamper.

 

Det gjelder en A6 Avant 1,9 TDI 2002

 

Noen som har tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden bremseveske skifte? Har du prøvet å lufte bremsene (ville vel snarere blitt myk pedal i et slikt tilfellet)? Usikker på siste tipset mitt her, men kan kanskje bremseakkumulatoren (bomba) være dårlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden bremseveske skifte? Har du prøvet å lufte bremsene (ville vel snarere blitt myk pedal i et slikt tilfellet)? Usikker på siste tipset mitt her, men kan kanskje bremseakkumulatoren (bomba) være dårlig?

 

Bremsevæske byttet for under ett år siden. Skivene er ikke skiftet. Dette trodde jeg var grunnen til at bremsene ble gradvis bedre etter klossebytte. Men ha vansklig å tro at det har noe med hard pedal å gjøre.

Jeg har ikke prøvd å lufte og tenkte å prøve det først. Kan det komme luft ved tilbake pressing av kalipper sylindere?

Åssen kan ban teste om feil på "bomba"? Sitter denne i forbindelse med bremsekraftforsterkeren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne bilen har ikke bomba.. sjekk slanger/rør til bremsekraft forsterker for sprekker hull etc. stopp bil pump pedal til hard og hold inne, start bil.. pedal skal rimelig fort synke gjør den det så lar du bilen stå litt å gå for så å stoppe den.. da skal du ha full bremsekraft forsterker hjelp med motor av i minst 3-4 pedal trykk. om ikke så tyder det på at det er en lekasje i bremsekraft forsterker eller slange/rør for vacum, etter enveis ventilen som sitter på røret inn på forsterker. ventilen kan feks være gåen, mest sansynlig så er det en vacum lekasje da pedal blir hard under kjøring om jeg har forstått rett? får forsterkren "tilført" vacum? ta av rør inn på forsterker å start motor, kjenn om det suger bra i røret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne bilen har ikke bomba.. sjekk slanger/rør til bremsekraft forsterker for sprekker hull etc. stopp bil pump pedal til hard og hold inne, start bil.. pedal skal rimelig fort synke gjør den det så lar du bilen stå litt å gå for så å stoppe den.. da skal du ha full bremsekraft forsterker hjelp med motor av i minst 3-4 pedal trykk. om ikke så tyder det på at det er en lekasje i bremsekraft forsterker eller slange/rør for vacum, etter enveis ventilen som sitter på røret inn på forsterker. ventilen kan feks være gåen, mest sansynlig så er det en vacum lekasje da pedal blir hard under kjøring om jeg har forstått rett? får forsterkren "tilført" vacum? ta av rør inn på forsterker å start motor, kjenn om det suger bra i røret.

 

Takk for tilbakemelding. :) Pedalen blir ikke hard under normal kjøring. Kun hvis man tar 3-4 harde oppbremsinger innenfor 5-6 sekunder. (Eller pumper på pedalen) Hvis man da venter med å bremse noen sekunder igjen virker bremsen som normalt ved første brems (men bremsekraft igjen.) Det bygger seg opp, men mister det altfor fort.

Man merker altså ikke problemet ved vanlig kjøring.

Jeg har prøvd pumpe pedalen hard og så starte motor. Pedalen synker, men ganske langsomt i 5-6 sek.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synte dette høres veldig normalt ut utifra at det er en tdi og at vacum reservoaret holder bare 3-4 pump etterhverandre fort uansett, før den må "hente" seg igjen har den vært bedre før? :) systemet er ikke beregnet for å opprettholde full bremsekraftforsterker virkning ved slik pumpe bremsing over så kort tid, og vil da følgelig trenge tilsvarende tid på å hente seg igjen som om man pumper pedal hard med avslått motor og starter motor før den har full virkning igjen. Enmulighet her er jo en liten lekasje ller dårlig virkning på vacum pumpe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synte dette høres veldig normalt ut utifra at det er en tdi og at vacum reservoaret holder bare 3-4 pump etterhverandre fort uansett, før den må "hente" seg igjen har den vært bedre før? :) systemet er ikke beregnet for å opprettholde full bremsekraftforsterker virkning ved slik pumpe bremsing over så kort tid, og vil da følgelig trenge tilsvarende tid på å hente seg igjen som om man pumper pedal hard med avslått motor og starter motor før den har full virkning igjen. Enmulighet her er jo en liten lekasje ller dårlig virkning på vacum pumpe

 

Jeg synes det var bedre før. Men det var bremsene også før klosser ble byttet. Men dette blir gradvis bedre iom. at det var litt riller i skivene og dette må slites til klossen. Sikkert derfor jeg synes det er en endring for jeg må bremse noe hardere nå enn før.

Bukker og takker for svar. Jeg skal følge litt med fremover. Får litt noia når det gjelder bremser med "småfolk" i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slipte du ikke kantene på klossene så de ikke går å subber i slitekanten på skiva?? dette er lurt å gjøre spess om du kjører pent med svake oppbremsinger somregel. da det ellers vil fort danne seg rust på skivene siden klossene stopper litt i slitekanten:) seff det sliter seg til.. men uansett anbefalt å slipe de til før montering, da har man super brems fort etter skift;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, henter opp igjen denne da jeg har hatt periodiske problemer med bremsekraft siden masterpumpa ble byttet i sommer. Opplever som nevnt her steinhard pedal uten hjelp til bremsekraft, spesielt ved køkjøring når det bremses fort og ofte. I tilleg opplever jeg at jeg til tider får aaalt for mye hjelp. Et lett touch på pedalen fører innimellom til at denne synker i gulvet og abs pumper som bare det for å beholde grepet. Det slipper opp igjen ganske fort men er ikke spesielt trivelig allikevel.

 

Når pumpen ble byttet har verkstedet i tillegg levert ut bilen med lekkasje på den ene calipperen bak slik at reservoaret gradvis har tømt seg. Etter litt knot har jeg fått tettet denne nå og håpet det skulle fikse resten etter at jeg fikk luftet skikkelig. Men den gang ei.

 

Kan problemet fortsatt være det samme som på A6n? Regner med det skal mye til for verkstedet å tulle til noe under byttet? Eller burde de få se på det igjen?? Er jo lenge siden jobben ble utført nå så litt usikker på om det er noe poeng hvis ikke jeg får dem til å dekke jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å avslutte denne tråden. Det var lekasje i vacuumpumpa/Dieselpumpa. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar denne opp igjen jeg..

Jeg har noe av det samme både på passaten min og min fars (1,9 tdi 2002mod) at kjøreturer, spesielt i begynnelsen når bremsene og alt er kaldt, så bremsekraften er "normal". Og etter kanskje et par km så kan den være slik at bremsekraften svekkes ganske mye. av og til er det også dårlig bremsekraft helt fra begynnelsen, og andre ganger kan den faktisk bli bedre når man han kjørt en stund.

Skjønner ingenting jeg. skiver og klosser er nytt både forran og bak på begge, og det er særlig min far som har dette problemet.

Hans har gått 286000 min har gått 186000..

Håper på svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar denne opp igjen jeg..

Jeg har noe av det samme både på passaten min og min fars (1,9 tdi 2002mod) at kjøreturer, spesielt i begynnelsen når bremsene og alt er kaldt, så bremsekraften er "normal". Og etter kanskje et par km så kan den være slik at bremsekraften svekkes ganske mye. av og til er det også dårlig bremsekraft helt fra begynnelsen, og andre ganger kan den faktisk bli bedre når man han kjørt en stund.

Skjønner ingenting jeg. skiver og klosser er nytt både forran og bak på begge, og det er særlig min far som har dette problemet.

Hans har gått 286000 min har gått 186000..

Håper på svar:)

 

Sjekk tandempumpa di (kombinert diesel/vakuumpumpe) som sitter mot torpedoveggen på toppen din. Du ser vakuumslangen fra bremsekraft forsterkeren går inn på denne.

 

Min var i likhet med trådstarters pumpe synderen og forårsaket dårlig bremsekraft. Ikke et uvanlig problem at disse går i stykker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.