Uforklarlig risting på ratt - ny informasjon, se siste post!

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har over lengre tid hatt en etter hvert uforklarlig risting på rattet i Ventoen. Jeg fatter ikke hvor den kommer fra nå som alt som kan undersøkes er blitt undersøkt av fagfolk. Ristingen inntrer ved ca 85 km/t, men det er veldig avhengig av dekke. På grov asfalt rister det mer og tidligere enn på fin asfalt. Fra ca 85 km/t og oppover rister det, men mindre når jeg kommer over 100 km/t igjen. Det høres jo ut som et klassisk balanseringsproblem, men den gang ei. Jeg har også lagt merke til at det kanskje rister litt mer når det bremses, og har derfor mistenkt kast i bremseskiver. Men vil det ikke da riste også under 80 km/t? Det som er gjort er:

 

- Kjøpt nye dekk

- Fått balansert dem etter alle kunstens regler

- Fått sjekket felger for kast, de hadde ingenting

- Fått sjekket forstilling, alt var bra

- Fått tatt firehjulskontroll, der spissing og camber ble stilt riktig

 

Hva kan det være..? Jeg har brukt alt for mange penger på å finne ut av dette, håper noen her har gode ideer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har det akkurat slik du beskriver det her på min golf 2, har ikke tatt fatt på problemet enda, har ikke giddet, men vet at spissinga er off. Skal bli interresant å følge denne tråden ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem med den første 90 quattro`n min...... , og fant vel egentlig aldri ut hva det var :(

 

Det ble bedre etter jeg bytta skiver og klosser..... , men kom tilbake igjen for fullt etter en mnd tid..

Men prøv å bytt til nye skiver og klosser :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har det samme problemet på min audi 100 2,5 tdi. byttet bære armer. foringer og bære kuler forran. klosser byttet.

 

snart bytte styre kuler også. felgene er bra. ikkje ubalanse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten litt godt å høre at det ikke bare er meg som ikke finner ut av dette... Vurderer å gi saken til en over snittet VAG-interessert verksmester eller noe, bare for å høre deres mening. Blir ikke aktuelt med full sjekk på merkeverksted ennå i alle fall, har som sagt brukt for mye penger på å finne løsningen allerede.

 

Tok en tur til i dag, og fant ut at det igrunn ikke rister særlig mer når jeg bremser. Bremser jeg under 80 km/t rister det ikke i det hele tatt. Prøvde også å fintføle meg frem, og det rister nok bittelitt nede i 60 km/t også, men det er langt fra like mye. Her må det kjennes godt etter for å si det sånn!

 

Har også en følelse av at veiene her "hjemme" i Bergen er av dårligere kvalitet enn dem på Sørlandet, med mer slitt asfalt. Jeg synes at det rister mer på slitt underlag, derfor er det litt dritt å kjøre rundt her oppe :P

 

Finnes det noen i klubben med god peiling på dette området? F.eks. Mølleransatte? Virker jo som om dette kan være et "kjent" problem når flere har det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket hjulene for høydekast? dette slår ikke ut på vanlige avbalanseringsmaskiner, kun de litt mere avanserte som har eget program for høydekast utmåling. det du beskriver høres veldig ut som det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan servopumpa være en årsak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller kast i drivaksling? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket hjulene for høydekast? dette slår ikke ut på vanlige avbalanseringsmaskiner, kun de litt mere avanserte som har eget program for høydekast utmåling. det du beskriver høres veldig ut som det.

 

Var på Dekk- og Felgspesialisten i går og betalte 840(!) kr for balansering på fire dekk. De skulle være eksperter på lavprofil, bør de ikke ha sjekket også dette da? Dekkene foran er jo også helt nye, rullet ca 60-70 mil...

 

Hvordan kan servopumpe og drivaksling testet enklest mulig? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På quattro kan opphenget til drivakselen gi kast i visse hastigheter.. merker det på min og jeg må vel bytte den foringa eller hva det er..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Dekk- og Felgspesialisten i går og betalte 840(!) kr for balansering på fire dekk. De skulle være eksperter på lavprofil, bør de ikke ha sjekket også dette da? Dekkene foran er jo også helt nye, rullet ca 60-70 mil...

 

Hvordan kan servopumpe og drivaksling testet enklest mulig? :confused:

 

ikke alle som sjekker dette faktisk:) kan jo høre med de om de gjør det. ellers er det anbefalt å løfte bilen opp i bukk og kjøre den sånn at hjulee snurrer rundt i den hastigheten det oppstår så ser an ofte fort hva grunnen er.. vibrasjon pga dårlig oppheng til mellomaksel som grunn som blir nevnt her er uaktuelt på denne bilen. en drivaksel kan skape et slikt problem men da er somregel vibrasjonen i rattet der uansett fart så lenge akslingen blir belastet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal kunne hjelpe deg litt eventuelt når du er i kr.sand igjen,kan ta bilen på en bukk og teste litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ca 85 km/t er iallefall en resonansfrekvens for hjulene. Jeg hadde en "flatspot" på kanten av ene felgen på en bil jeg hadde, ca vel ca 5cm lang eller noe, så var vel ikke snakk om noe mange mm akkurat. Den merket jeg kom rundt 80 og forsvant etterhvert rundt 95-100km/t.

Ble borte med ny felg iallefall.

Ellers tenker jeg kanskje drit mellom skive og nav, event mellom skive og felg. Rust og skit på innsiden har en tendens til å falle ned, spes om en ikke har en skrue som holder skive/nav sammen.

 

En måte å finne ut litt videre på kan jo være å bytte foran/bak. Forsvinner ristingen fra rattet er jo feilen lokasisert til hjulet, er den fortsatt der så er det jo grunn til å sjekke etter slakke og ubalanse i hjuloppheng.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal kunne hjelpe deg litt eventuelt når du er i kr.sand igjen,kan ta bilen på en bukk og teste litt.

 

Det hadde vært helt strålende! Hvis du har tilgang på en bukk og litt peiling, tar jeg mer enn gjerne imot hjelp! Kompensasjon kan selvsagt ordnes. :) Kan sende deg PM når jeg er tilbake, tipper det blir mot neste helg.

 

Tror neste steg må bli opp på en bukk og se hva som skjer med hjulet i den hastigheten, slik det er blitt beskrevet her. I tillegg skal jeg ta en telefon og spørre om de sjekket for høydekast i går, er jo mulig at de gjorde det siden jeg betalte litt for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller som jeg hørte om her om dagen, kast i navet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har samme problemet på mine sommerhjul. Nye felger + nye dekk, nye bremser hele veien rundt. Ingen slakke el.l i understell. Jeg har nye dempere liggende som jeg skal få på den, selv om de jeg har ikke lekker eller noe. Blir det ikke bra da så er jeg like rådvill som resten i denne tråden.

 

Jeg har riktignok et innpress på sommerfelgene som ikke er iht orginal, men skal være innenfor grensene. Kanskje dette innvirker???

 

Har hedigvis ikke problemet på vinterhjulene. Så kanskje det blir vinterhjul hele året...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dette problemet kommer av kast i felg i høyderetningen.

Hadde akkurat samme problemet på Volvoen min, og byttet ut 3 (!) felger før jeg ble kvitt ristingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dette problemet kommer av kast i felg i høyderetningen.

Hadde akkurat samme problemet på Volvoen min, og byttet ut 3 (!) felger før jeg ble kvitt ristingen.

 

Eneste er at felgene er sjekket for kast, og det ble ikke oppdaget noe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg drevet og byttet litt rundt på hjul og lignende, og har fått redusert problemet noe. Altså kan det tyde på at det er en svakhet i minst ett av hjulene som nå står bak. Problemet er likevel ikke borte, så jeg er ikke sikker på noe som helst egentlig, hehe!

 

Det står altså nå eldre dekk på felgene foran, noe som merkelig nok har redusert problemet. Mulig det kan være at de har "satt seg" bedre, jeg vet ikke. Har også oppdaget en mer markant forskjell med mer risting når jeg bremser, derfor mistenker jeg sterkt at bremseskiver også kan spille en rolle i denne sammenhengen... Høres dette fornftig ut? :)

 

Hvor handler folk bremseskiver billigst? Har vi noen rabattavtaler som kan brukes her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde dette problemet på min forrige bil,etter mye fram og tilbake og prøving og feiling kom jeg fram til at sentreringsringene på felgene var noen millimeter for store,dette oppdaget man ikke ved avbalansering,fikk tak i nye på mål og problemet var borte!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått dem fra dekkforhandleren, men de kan selvsagt være gale... Hvor er det greiest å sjekke dette mon tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en kompis som har samme problemet på 2003 mod a4 å der va det høyre drivaksling som var gåen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det tid for å oppdatere litt her igjen. Kjørte en stund med slitte dekk foran, dette reduserte problemet noe. Slitte dekk er dog ikke spesielt hyggelig på vått føre, dermed ble det til at jeg kjøpte nye dekk i dag, Toyo T1R. Gode dekk som det i alle fall ikke er noe galt med. Nok en gang ble problemet større med nye dekk, og jeg er tilbake på "scratch".

 

Kjapp oppsummering:

- Alt er balansert til den store gullmedalje

- Felgene er sjekket for kast, og man kunne ikke finne noe

- Forstilling ble sett over, fikk beskjed om at denne var helt fin

- Problemet oppstår også på vinterdekkene, dette styrker teorien om at felger og dekk er ok

 

Har i det siste tenkt på at jeg har litt dødgang på rattet akkurat rundt senter. Kan det hende at noe ligger og "vibrerer" her? Jeg er usikker på dette da problemet ikke forsvinner i svinger, men det kan virke noe mindre i svinger. Det er gjerne bærekuler som er dårlige dersom man har dødgang? Eller i verste fall, hele rattstammen? :o

 

EDIT: Bremsene kan som tidligere nevnt også være syndere her, da det ofte rister mer på rattet under oppbremsing. Kast i bremseskivene er vel et mulig problem?

 

Noen som har andre gode tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på bilen til min mor, fant ut etter flere sjekk av forstilling at begge fjærene hadde knekt helt i toppen på fjærene, en bit på ca 3 cm på begge fjærene som var borte, ble faktisk ikke oppdaget på EU-kontrollen engang, i tillegg var fjærbeinslagrene helt utslitte. Bytta fjærer og lager, og ristinga i rattet forsvant. Dette var en Renault da vel og merke.

Iallefall verdt å se over fjærene, at de sitter ordentlig på plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg ganske sikker på at de gjør, da bilen går på coilovere. Har igrunn mer tro på kuler/lagre/bremser da... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.