Uforklarlig risting på ratt - ny informasjon, se siste post!

Anbefalte innlegg

Defekt tannstang? Har vert ute for risting på rattet ved stor slark i tannstang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt tannstang? Har vert ute for risting på rattet ved stor slark i tannstang...

 

Mulig det, noen god måte å teste dette på? Bilen skal på EU på fredag, tenkte å høre om de kunne se over litt der i samme slengen.

 

EDIT: Det sentrale her er altså at risting merkes bedre ved nye dekk enn slitte dekk, selv om også slitte dekk rister litt over 90 km/t. Med andre ord, desto bedre kontaktflate, desto mer risting. Tar gjerne mot flere forslag jeg kan nevne for verkstedet, feilsøking på en slik feil kan jo koste uhorvelig mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns også det kan høres ut som defekt tannstang...

 

En måte å sjekke det er å jekke bilen opp i luften og ta tak i dekket kl 3 og 9 og dra litt fram og tilbake

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns også det kan høres ut som defekt tannstang...

 

En måte å sjekke det er å jekke bilen opp i luften og ta tak i dekket kl 3 og 9 og dra litt fram og tilbake

Og det skal da vært litt slark i dekket? Merket at det var slik når jeg skiftet dekk sist, men var usikker da lagre og foringer allerede var byttet. Nevnte det også for et verksted, men de bare rista på hodet...

 

Defekt tannstang er altså en mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være noe slakk der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat. Da har vi en mulig syndebukk. Begynner å bli farlig dyrt å finne ut av dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det andre mulige syndebukker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på diskusjoner her da jeg har en lignende problemstilling.

Når man vipper hjulet i kl3/9-grepet, hvor mye slakk skal det være for at man vet at det er gåent? Snakker vi 1 eller 5 mm? Og dette er for å kontrollere tannstangen? Vil man ikke merke dette på bruken av rattet hvis tannstang er sliten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på diskusjoner her da jeg har en lignende problemstilling.

Når man vipper hjulet i kl3/9-grepet, hvor mye slakk skal det være for at man vet at det er gåent? Snakker vi 1 eller 5 mm? Og dette er for å kontrollere tannstangen? Vil man ikke merke dette på bruken av rattet hvis tannstang er sliten?

 

Du kontrollerer egentlig endeledd/styrestag, Så kan godt være de og, men det kan man finne ut ved å holde på endeleddet mens man drar i hjulet. Man skal kunne merke at det er dødgang i rattet hvis det er mye slakk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jo som sagt dødgang i rattet, så da kan man kanskje koke dette ned til endeledd/styrestag/tannstang. Får se hva de sier på verksted på fredag. Blir vel uansett en kjip tur sørover igjen etter ferie, 50 mil med ristende ratt er ikke kult...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det kun i rattet, eller er det i pedaler og sånn også? Tenker på fester av forskjellig slag som kanskje er dårlige..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det kun i rattet, eller er det i pedaler og sånn også? Tenker på fester av forskjellig slag som kanskje er dårlige..

 

Så vidt jeg har kjent er det kun i ratt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme problem som deg på en golf 4 stv. Ved 85 km/t begynner bilen å riste. Hadde bilen på eu kontroll og fikk da beskjed om at den ene demperen bak var defekt og at den mest sansynlig var synderen. Har ikke fått byttet demperen enda så jeg kan ikke bekrefte om det stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, jeg tenkte at siden motoren med tilbehør lever i sin egen verden der nedi, så kan det skape vibrasjoner om gummiopphenget til motor, gir og diff. Hmm... nei, de andre forslagene her blir bare synsing fra min side omtrent, så tror jeg lar være å komme med noe lure ideer her..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svigerfar hadde en gang en jetta med samme problemstilling. Prøvde stort sett alt som tenkes kan uten resultat.

 

Feilen lå i ene bremsetrommelen bak, hadde hatt frosset håndbrekk, trommelen gikk varm og slo seg.

Det rare var at det rista i rattet uavhengig av om han bremsa eller ikke.

Han fikk dreid trommelen og problemet forsvant.

Så feilen kan komme fra helt andre ting enn man tror!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe... Hyggelig å høre det siste innlegget der. :P

 

Jeg har vridd meg fram og tilbake selv, og skjønner fint lite. Det er ikke noe digg å kjøre rundt på ristende ratt, spesielt ikke på langturer. Tror jeg skal ta meg en ringerunde til merkeverksteder i morgen og høre etter verksmestere med mye peiling. Noen som har tips til en som sitter inne med mye informasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er drivknutene nevnt her? Naboen hadde en volvo engang (850 eller v70) med akkurat samme symptomene. Ene drivknuten forran ble byttet og alt i orden etterpå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drivknute er notert, takker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett bilen på bukker foran og kjør ett hjul om gangen (la den gå på tomgang i femtegir til å begynne med)

Går fint å holde igjen ene forhjulet for hånd, er åpen diff på denne orginalt. Solide arbeidshansker anbefales, og varsomhet mot avrevne armer bør utøves!

Kan og jekke opp bærarmene og sette bukker direkte under disse etter å ha fått bilen på bukker for å få simulert vanlig fjæringsvei.

 

Da kan man i alle fall få en indikasjon på hvilket hjørne av bilen problemet kommer fra.

 

Men litt våkenhet og forbehold bør man ta for denne testen, dette er ikke noe for de med 10 tommeltotter (eller med ett brennende ønske om å få det...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett bilen på bukker foran og kjør ett hjul om gangen (la den gå på tomgang i femtegir til å begynne med)

Går fint å holde igjen ene forhjulet for hånd, er åpen diff på denne orginalt. Solide arbeidshansker anbefales, og varsomhet mot avrevne armer bør utøves!

Kan og jekke opp bærarmene og sette bukker direkte under disse etter å ha fått bilen på bukker for å få simulert vanlig fjæringsvei.

 

Da kan man i alle fall få en indikasjon på hvilket hjørne av bilen problemet kommer fra.

 

Men litt våkenhet og forbehold bør man ta for denne testen, dette er ikke noe for de med 10 tommeltotter (eller med ett brennende ønske om å få det...)

 

Kan ikke du komme hit å gjøre det...sliter med risting i 85km/t+ jeg og.. :D

 

Tenkte å bytte alle foringer, ta firhjulskontroll samt nye felger og dekk, blir det ikke bedre etter det får jeg gå i dybden :) Jeg har byttet drivakslinger, nav og bremser, så problemet var ikke der hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på en bil her i går. sjekke begge drivakselene på den og syns det var mye mer slakk i indre knuten på den ene siden.

Var innom hoggeren og henta en ny aksel da løs knute ikke var å få til den bilen

sjekka begge to for slark og var mer i den som sto på bilen men ikke mye.

tok sjangsen likevel og bytta aksel.

Feilen forsvant hvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg notert drivaksler også, begynner å bli en grei smørbrødliste dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tillater meg å låne denne tråden på nytt.

Jeg har vært ute å sjekka på min bil nå. Tok det kl3 og 9-grepet på begge forhjulene og det er en merkbar slakk (samt en klukkelyd inni der en plass). Er det normalt at rattet rører på seg når man tar denne testen? Kan det tyde på at det er tannstang som er sliten? Merker ingen spesiell dødgang på rattet under kjøring, styring responderer godt. Rattet står riktig nok noen grader feil, men det har det gjort i noen år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.