#1 Skrevet Juni 12, 2009 Hei, Har planer om egne dekk for banebruk til firergolfen. Problemet er at jeg bor på Vestlandet og banekjøring vil foregå på østlandet eller i Tyskland. Tenkte derfor å jekke litt på dekkravet og heller kjøre med gode "vanlige" dekk istedenfor banedekk slik at jeg også kan kjøre til og fra treffene på samme hjulsett. Golf har ikke overdrevent med bagasjeplass, så å drasse på ett ekstra hjulsett blir bare stress. Har ett sett 8x17" felger som er tiltenkt formålet. Heller mot å kjøpe 225/45-17 Michelin Pilot Sport PS2 dekk, da jeg har meget god erfaring med de dekka på både vått og tørt, varer ikke lenge, men det gjør ingenting da jeg har annet felgsett til hverdagskjøring. Så dukker det opp ett par spørsmål: - Hvordan vil denne dekkdimensjonen (225/45-17) fungere på 8" brei felg til banebruk? For myke dekksider? - Hjelper det å ha litt mer dekkstrekk? (litt, ikke mye. 215/45 dekk på samme 8" felg f.eks.) PS2 dekka lages desverre ikke i denne dimensjonen - 235/45 dekk på 8" felg blir for bredt utseendemessig, men hvordan vil det bli kjøremessig? Justerbare fjærbeinslager fremme og justerbare lenkarmer bak er bestilt for å kunne justere inn camber vinklene skikkelig før banekjøring. Senka 4Motion får litt vel mye negativ camber bak, og jeg skal prøve med litt mer negativ camber fremme for å få bilen mindre understyrt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 12, 2009 Hei, Har planer om egne dekk for banebruk til firergolfen. Problemet er at jeg bor på Vestlandet og banekjøring vil foregå på østlandet eller i Tyskland. Tenkte derfor å jekke litt på dekkravet og heller kjøre med gode "vanlige" dekk istedenfor banedekk slik at jeg også kan kjøre til og fra treffene på samme hjulsett. Golf har ikke overdrevent med bagasjeplass, så å drasse på ett ekstra hjulsett blir bare stress. Har ett sett 8x17" felger som er tiltenkt formålet. Heller mot å kjøpe 225/45-17 Michelin Pilot Sport PS2 dekk, da jeg har meget god erfaring med de dekka på både vått og tørt, varer ikke lenge, men det gjør ingenting da jeg har annet felgsett til hverdagskjøring. Så dukker det opp ett par spørsmål: - Hvordan vil denne dekkdimensjonen (225/45-17) fungere på 8" brei felg til banebruk? For myke dekksider? - Hjelper det å ha litt mer dekkstrekk? (litt, ikke mye. 215/45 dekk på samme 8" felg f.eks.) PS2 dekka lages desverre ikke i denne dimensjonen - 235/45 dekk på 8" felg blir for bredt utseendemessig, men hvordan vil det bli kjøremessig? Justerbare fjærbeinslager fremme og justerbare lenkarmer bak er bestilt for å kunne justere inn camber vinklene skikkelig før banekjøring. Senka 4Motion får litt vel mye negativ camber bak, og jeg skal prøve med litt mer negativ camber fremme for å få bilen mindre understyrt. Du finner ikke mye annet som gjør en bedre jobb enn PS2, de sitter som støpt på tørt og vått. Jeg hadde valgt det samme, mtp at du skal kjøre lange avstander til og fra bane. Det er en grunn til at dekkene er originalmontert på de fleste tyske biler med krav til de beste dekkene. En artig kuriositet er at disse dekkene trives bedre med litt temperatur i dekkene, de kan faktisk få ujevn slitasje ved kun rolig småkjøring. Men du må regne med at de ikke tåler all verden av banekjøring heller. Generelt sett så varer Michelin-dekk lengre enn de fleste andre dekk, men det beror jo på kjøringen. Jeg kjører 245/35-19 på firmabilen, kjørt over 25.000km og er knapt slitt. Min mening er at du ikke bør ha smalere enn 225-bredde på 8" felg, strekte dekk yter ikke så godt som de kunne gjort. Med fornuftig innpress (nært originalt) så vil nok 235 funke veldig bra. Hva med 235/40-17? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 12, 2009 Felgene har ET35, originalt er vel ET38. 235 går nok fint på felgen men framskjermene på Golf 4 er så innmari trange! Må uansett heve bilen endel før banekjøring men er da fordel at dekket sklir innforbi skjermen hvis det blr behov for det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 12, 2009 rette dekkvegger er alltids gunstigst på den type dekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 12, 2009 Ikke noe problem å kjøre på R-dekk til og fra treff heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 12, 2009 (endret) dekkstrekk er for de som vil stille ut bilen. rette dekk sider er for de som skal BRUKE bilen;) 225 eller 235 er perfekt på 8" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 16, 2009 jeg har kjørt goodyear eagle f1 gsd3 225/40/18 på 8,5 toms felg flere sesonger på nordschleife. funker utmerket! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 16, 2009 jeg har kjørt goodyear eagle f1 gsd3 225/40/18 på 8,5 toms felg flere sesonger på nordschleife. funker utmerket! Jeg var utpå en runde med 215/35-19 dekk på 8.5x19" felger forrige måned, det var ikke overbevisende Skal ikke se bort i fra at det blir å prøve Goodyear Eagle F1 Assymetric dekka 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 20, 2009 Som de andre sier, så er det ikke strekk som gjelder når det gjelder "performance", men 225 på 8" felg er nok ikke noe problem (så lenge du ikke snakker om Nankang e.l., som er rundt én cm smalere enn andre dekk med samme oppgitt bredde). Kjørte på 225/45-17 ContiSportContact3 på 7x17 felg på Mantorp, og det fungerte faktisk veldig bra. De Potenza RE050A-dekka du allerede har solgt ville nok vist seg fra sin sterke side på en bane, men det er vel kanskje litt seint nå. Nye (dvs. ikke hau-gamle), sportslige dekk av god kvalitet er nok kurant til "normal" banekjøring. Men billigdekk holder ikke samme prestanda og samme holdbarhet over tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 21, 2009 De Potenza RE050A-dekka du allerede har solgt ville nok vist seg fra sin sterke side på en bane, men det er vel kanskje litt seint nå. De dekka solgte jeg ett halvt år før jeg i det hele tatt hadde kjøpt firergolfen, men jeg har hatt de dekka før på en annen bil, og jeg var mer fornøyd med Michelin PS2, de støya mer og var dårligere på vått. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 21, 2009 Goodyear F1 Asymertic har jeg veldig gode erfaringer med. Har ikke kjørt på bane med dem, men fungerer meget bra til særs aktiv kjøring over et fjell jeg kjører hver dag. Mye bedre varighet i forhold til det gamle GSD3 mønsteret. Dette var på en Golf 4 Gti. 225/40x18 på 8x18 felg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 21, 2009 Falken FK-452 er et dekk som sitter meget bra og tåler juling på bane, mange standar dekk som går er eller mindre i oppløsning ved tøff bruk..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 21, 2009 Falken FK-452 er et dekk som sitter meget bra og tåler juling på bane, mange standar dekk som går er eller mindre i oppløsning ved tøff bruk..... Jeg har ikke brukt disse dekka selv, men bortsett fra det at de er sinnsykt smale i forhold til størrelsen, så har jeg, av folk som har hatt FK-452, hørt at disse mangler litt på ytelsen mot andre dekk. Man får ofte det man betaler for når det gjelder dekk, og Falken er nokså rimelige dekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...