#1 Skrevet Juni 13, 2009 Jeg har utstyr for å måle beltefrekvens og da er jo greit å stramme regreima perfekt. Kan jeg bruke normalformelen selv om det er litt spesiell reim : BF = Pi * D * N / BL D = Pitch Diameter of Sheave N = Rotation Speed of Sheave BL = Belt Length 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 8, 2009 Brukte 110Hz, virket som det er greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 20, 2009 Må rette meg selv her. 110 Hz var det jeg regna meg frem til, men det ble altfor stramt. 83 Hz var perfekt pga strammehjul som lager krøll i formelen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 20, 2009 disse skal være ganske slakke ved kald motor... motoren utvider seg når varm og gjør stort utslag på hvor stram reima er på denne motoren:) men det veit du sikkert:) rep håndboka sier at man skal kunne vri reima 90 grader midt på det lengste strekket. den løsningen funker fint på denne motoren:) rema holder seg passe stram til neste skift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 20, 2009 disse skal være ganske slakke ved kald motor... motoren utvider seg når varm og gjør stort utslag på hvor stram reima er på denne motoren:) men det veit du sikkert:) rep håndboka sier at man skal kunne vri reima 90 grader midt på det lengste strekket. den løsningen funker fint på denne motoren:) rema holder seg passe stram til neste skift. Det var ikke store forskjellen på kald og varm motor, den gikk opp til 87Hz. Og det med å vri er veldig lite vitenskapelig da noen er ganske mye sterkere i klypa enn andre. Trodde faktisk merkeverkstedene hadde sånt utstyr? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 20, 2009 merkeverksted har vel måler for og måle slakken? type lik slik man får kjøpt på biltema (har en slik sjøl, bare aldri brukt den, og veit heller ikke hvor på skalaen den skal stå ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 20, 2009 Enig at å vri er en litt vanskelig måte å kjenne på stramminga på...satt på reg.reim på en slik motor selv i dag. Men er det ikke slik at man skal kunne klare å klemme den rett ned 1 cm på midten av strekken mellom kam-drev og drevet nedenfor så er den ok også..? (mener å ha lest det). Men, blir jo litt av det samme der ettersom hvor mye kraft man bruker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 20, 2009 jeg har en slik en, aldri brukt den, men den burde da funke den? uten at man må koble opp spesialverktøy o.l Artnr 19-1307 hos biltema 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 20, 2009 Den frekvensmåleren jeg bruker er veldig enkel i bruk og tar ca 5 sek før jeg har måling. Skal poste noen bilder når jeg har tatt de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...