1998 Mod. VW Caravelle 2,4 Diesel Syncro, 126' km.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er ny medlem på forumet her, så håper dere kan hjelpe meg med et bilkjøp.

Jeg har aldri hatt VW eller Audi før, så denne blir min første av dem, hvis jeg kjøper den :)

 

Jeg har sett på en slik bil, og lurer på om det er noen som har kjennskap til denne type bil, noen spesielle kjente feil som man bør se etter ?

 

Denne har i tillegg SYNCRO, noe som jeg er inneforstått med at det betyr 4X4 ?

Betyr SYNCRO at 4-hjulstrekken er på hele tiden ?

Hvis ja, hvordan er drivstoffotbruket på den da ?

 

Noen som vet serviceintervall på den, og når det skal byttes reg.reim ?

Noen spesielle intervaller eller feil på 4X4-systemet, girkasse etc ? For det kan fort bli dyrt vet jeg !

Er det dyre servicekostnad på den, evt. dyre deler ?

 

Jeg håper dere kan hjelpe meg her :)

 

På forhånd takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er ny medlem på forumet her, så håper dere kan hjelpe meg med et bilkjøp.

Jeg har aldri hatt VW eller Audi før, så denne blir min første av dem, hvis jeg kjøper den :)

 

Jeg har sett på en slik bil, og lurer på om det er noen som har kjennskap til denne type bil, noen spesielle kjente feil som man bør se etter ?

 

Denne har i tillegg SYNCRO, noe som jeg er inneforstått med at det betyr 4X4 ?

Betyr SYNCRO at 4-hjulstrekken er på hele tiden ?

Hvis ja, hvordan er drivstoffotbruket på den da ?

 

Noen som vet serviceintervall på den, og når det skal byttes reg.reim ?

Noen spesielle intervaller eller feil på 4X4-systemet, girkasse etc ? For det kan fort bli dyrt vet jeg !

Er det dyre servicekostnad på den, evt. dyre deler ?

 

Jeg håper dere kan hjelpe meg her :)

 

På forhånd takk.

 

Hei.

Syncro betyr 4x4 ja :) Denne er "konstant" som betyr at du ikke kan betjene 4-hjulstrekken inne i bilen, men den "kopler inn" ved behov. Du vil ikke merke noe merkbart høyere forbruk kontra en vanlig 2-hjulstrekker.

Angående serviceintervaller, så ville jeg ha skiftet olje på hver 10-15tusen kilometer, og utført hovedservice hver 30-tusen kilometer.

Deler til VW finnes "uoriginale" i bøtter og spann rundt om, så det behøver ikke bli en veldig dyr affære.

Resten får noen andre svare på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har behov for 4wd ville jeg vurdert en annen bil. Caravelle Syncro med 2.4 dieselmotoren er alt annet enn en racerbil. Du kan regne med å bli forbikjørt av lastebiler i svake stigninger,så hvis du skal ha en Caravelle å ikke trenger 4wd kjøp heller en med 2.5 TDI motoren. Den 2.4 sugedieselen er helt utrolig slapp å har totalt mangel på dreiemoment kontra en 2.5 TDI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt slik selv, men har noen innspill basert på litt kjennskap til disse:

Sjekk bilen for rust i lakken og i kanalene, da dette av og til kan være feil.

Bilen er stor og tung og med firehjulstrekk og den late 2,4 motoren så blir den litt dau i lange oppoverbakker. Dersom du bor på flatbygdene i Hedmark går det muligens bra men kjører du mange og lange bakker og i tillegg har tenkt å trekke tung henger så kommer du til å ønske deg noe sprekere feks 2,5 tdi. Til tross for den permanente firehjulstrekken er den relativt snill på forbruket, skulle bare mangle når det er tatt ut såpass lite effekt.

 

Delene til VW/Audi er ikke kjent for å være billige, men siden dette er kurrante biler som det er solgt mange av får man tak i en del deler uorginalt og brukt. Bilene er solide så det er ikke så mange deler du trenger.

 

Register skiftes senest på 120K, men siden konsekvensene ved brudd er store så ville jeg skiftet ved kjøp dersom den har gått lengre enn 80K og dersom det ikke er skikkelig dokumentert fra et verksted som er bra.

----------------------------------------------

Det er ikke uten grunn at enkelte monterer turbo på 2,4 fra 2,5tdi og da trengs følgende:

- komplett VNT turbo.

- olje tilførsel- og returrør til turbo

- oljefilterhus med oljekjøler

- peilepinne med rør og inntak for turboreturolje

- innsugsmanifold med EGR ventil

- eksosmanifold

- luftfilterboks

- innsugsrør/slanger mellom luftfilterboks, turbo, innsug

- Intercooler (kan klare seg uten, men en fordel å ha det)

 

På forumet til http://www.vwbus.no virker det som om det er flere som har peiling på slik konvertering. Fysisk sett er det bare å skru rett på. Siden det ikke er noe gasspjeld på disse motorene er det heller ikke nødvendig med noen waste-gate ventil for å slippe ut trykk når man slipper gassen. Hvilket turbotrykk man faktisk oppnår er en direkte funksjon av størrelsen på dysespissene, så motorene kan bli riktig spreke om man bytter til større spisser i tillegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle innspill.

 

Hva innebærer en liten service og hovedservice ?

Er det kurante biler å ta service og reparere litt selv på ?

 

I og med at dette kanskje ikke er den mest raskeste bilen, går det an å kjøre denne bilen på noen bilferie, europa-tur og div. ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle innspill.

 

Hva innebærer en liten service og hovedservice ?

Er det kurante biler å ta service og reparere litt selv på ?

 

I og med at dette kanskje ikke er den mest raskeste bilen, går det an å kjøre denne bilen på noen bilferie, europa-tur og div. ?

Greie biler å skru på,men motoren står langt nedi motor-rommet så ikke alt er like enkelt å nå tak i. Tror jeg heller ville satset på en annen bil skulle jeg reist på ferie nedover Europa. Den 2.4 i forbindelse med syncro-drivverk er ganske så slapp............du finner det fort ut hvis du evt. tester en slik bil. Som jeg skrev lenger oppe her,hvis du ikke har behov for 4wd så kjøp heller en 2.5 tdi med forhjulstrekk. Det er som natt og dag i forhold, 2.4 med syncro og 2.5 tdi med forhjulstrekk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4X4 er ikke et must, men ønsker det gjerne hvis det er mulig !

Har en del bratte bakker der jeg bor, og sliter med 2WD om vinteren!

 

Et annet problem er at det ikke fins så mange 2,5 TDi med 8 seter, og de 8 setene trenger jeg, har stor familie :)

Og hvis de fins, så ligger de over budsjettet mitt :(

 

Bil er et vanskelig valg har jeg skjønt, kan ikke få alt man ønsker :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Caravelle er en god vinterbil så lenge du har skikkelige dekk på den. Hva er budsjettet ditt da ? Her er en 10 seter på Finn med 2.5 TDI,regreim bytta for 30 tusen km siden. Ingen bilder da.....skal ha 135 000 kr for den

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17768215

 

Her er en som står i Oslo til 85 000 kr.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17792927

 

 

EDIT : Den øverste er vel kanskje den mest aktuelle da den har 8 rettvendte seter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Budsjettet er til maks 130.000,- Har ikke minibuss-lappen så må ha en bil med opptil 8 seter.

Men jo lavere pris og bedre bil, jo bedre er det :)

Her er en link til den bilen som jeg er interessert i :

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17823848

 

Den er litt over budsjettet mitt, men jeg syntes den virket bra :)

 

Kom gjerne med innspill om hva dere syntes om den, og om den prisen er ok for denne ? Syntes den virket litt mye, men har aldri hatt en slik bil, så aner ikke hva de kan ligge til.

Har planer om å ha bilen en del år fremover, og med tanke på km. til denne bilen så syntes ikke jeg at det er en dårlig valg!

 

Hva syntes dere eksperter ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var sjeldent lav km-stand for en slik bil iallfall. Så meget pen ut på bildene også,men bilder kan lyve ;) Eneste "minuset" jeg kan se med denne bilen er at den har 2.4 sugedieselen,men du får ta en prøvetur så merker du fort hvordan den går

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ser vel litt overpriset ut?? Riktignok er det solide biler, så med slik kmstand (dersom den stemmer) er den trolig i generelt bra stand på de delene som skal vare lenge.

 

Men dersom slitedeler som bremser, dekk, dempere, hjuloppheng og clutch står for tur til å byttes så ser den ikke bare litt men mye overpristet ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte selgeren idag, bilen var reservert til en annen som kommer for å se på den imorgen, han sa at den bilen er så å si solgt.. Får se åssen det går :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Husk at du kan kjøre 9 seter, 8 pasasjerer + sjafør ;)

 

Nå er ikke jeg kjent med disse bilene, men hva med en bensinmotor og bygge om til gassdrift?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan eg låne denne tråden litt???

broderen har tenkt å kjøpe ein caravelle, rundt 95 mod har han sett med automat, men han har fått hørt at automatkassen og 4-hjulstrekken er ein stor svakhet på desse bilane. stemmer dette?? noko andre feil på desse bilane han nå være obs på??

han skal bruke den som ein familie bil, og muliheter for å reise på ferie med. han har no bare et barn men kommer kansje fleir;) så dei vil ha ein bil med god plass i:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.