Anbefalte innlegg

Da kom bilen min hjem i fra hel lakkering på fredag:D

men må jo vente 2-3uker med å vaske den ordentlig:(:(

men det får heller bare være får lide for skjønnheten.

 

men det som er spørsmålet mitt her er jo det om jeg burde legge på noen som helst sealer? woks eller noe for å få lakken til å bli hardere og mere motstandsdyktig mot dritt??

 

Mvh Atle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om å ikke vaske/polere eller utsette lakken for store forandringer i en 2-3uker selv, jeg lot delene ligge helt rolig i 3uker og monterte først da. Ingen problemer med lakken i ettertid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører jo med bilen men skal ikke vaske den utenom spyling første 2-3ukene..

 

Men er det ikke noe som er greit å hive på lakken som gjøre den mere motstandyktig, lettere å holde ren og mere "blank"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke behandle bilen med teflon da? En på jobben har det og dritten bare renner av.. Men koster kanskje litt.. Ellers er det vel bare å dra på med lakkforsegling. Også vaske bilen ofte, med en god voksing i ny og ne. Blir bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm teflon.. åssen ser det ut da?

vill ha bilen mest mulig glansfull:)

har hørt at Ditec og lignende gjør at lakken ikke er like blank etter på.

Folk som har peil mener at wox og sealer er det som er tingen. men hva?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wax er tingen etter lakkering... Teflon gjør at lakken ikke får puste og bilen ser "matt" og kjedelig ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay.. va slags wax burde jeg da velge? jeg har ikke maskin å har ikke turt å prøve dette på min bil enda.

har heller ikke råd til å kjøpe ehn hau a det nå.

 

men burde jeg få noen med maskin til å gjøre det for meg da kansje?

 

Takker for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen voks typer _kan_ påføres med maskin. Men veldig mange påføres for hånd og tørkes av med et mikrofiber håndklè.

Les på forpakningen hva de forskjellige typene voks anbefaler.

 

Du har veldig mange og velge imellom, de fleste velger det enkleste vil jeg si.

en meget bra og lett tilgjengelig voks er nok Autoglym HD. Koster litt, men du får igjen for det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg driter egentli i prisen:D bare vill ha den beste voksen jeg kan bruke for hånd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe..Da kan du jo bestille en skvett med spesial voks fra meguiars(?), eller var det swiss vax? Du sender inn en prøva av lakken din og de lager en spesial voks. koster vel godt over 20k... Men syntes ikke lakken til han på jobben så så ille ut jeg da. Bilen trengte en vask men ganske shiny. Veit ikke hvordan det er å polere over det etterpå jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IKKE rør lakken! ikke med noen slags midler! veldig viktig pga lakken er så myk, så vis du bruker en kraftig høytrykkspyler kan du få sig! bare la lakken være helt i ro;) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay okay da folks:D hehe er da måte på pris å da:D

liksom det jeg tenkte om voksen koster 150 eller 1500 er jo det ett fett skal bare ha noe som faktisk er brukbart nå som bilen er nylakkert å ikke bare noe søppel som er et produkt som er mest til pynt i bilpleie hylla.

 

så noen innspill på den? hva mener folk er best? hva er å anbefale på ny lakkert bil?

 

takker for innspill hadde tenkt å gå ut å bruke høytrykkspyleren nå men da legger jeg bort den iden:D bruker vanlig hageslange da med bare dusjing:D får å dusje vekk den groveste driten:D

 

takker igjen for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=130(denne kansje siden bilen er svart)??

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=91(eller denne tenkte pga shine)??

 

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=52(eller er denne god "nok")

 

noen innvendinger? kansje til og med dere som er mere en middels intresert i bilpleie kan dele deres interesser?:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har prøvd disse??

så også megs hadde en voks som man sprayer på er denne noe tess?

 

noen invdendinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Bård Sebastian nevnte over her, la lakken få være i ro.

Rart du ikke fikk noe spesielle tips fra din lakkerer, f.eks at lakken må få herde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke lagt voks på HELT fersk lakk. Men om det er gått en uke eller to går det fint.

Mange lakkerere som sier det ikke må gjøres..

Ingen vokser jeg kjenner til som skal legges med maskin. Men dette er en vanlig misforståelse.

Man "kan" gjøre det, men jeg ser ingen fordeler. Blir som å smøre på brødskiva med ei skei..

 

Polish (rubbing/lakkrens/"kjært barn har mange navn") kan man bruke maskin om man vil "slipe" lakk

-for det klarer du ikke med hendene.

 

Voks skal bare smøres på lakken, ligge på, og tørkes av.

Det gjøres best for hånd, mtp. jevn fordeling og overlapping.

 

Kjøp en god voks og etpar gode mikrofiberkluter, og voks bilen din. Ketil har mye snadder til deg.

Når du etterhvert får litt mer interesse, og eldrende lakk -

kjøp flere produkter, få noen til å vise deg hvordan du bruker en maskin

 

...og vips, du er hekta :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror noen a dere har missforstått:D

kommer ikke til å røre lakken før den har blitt 2-3uke gammel. men vill ha en voks klar til den dagen jeg kan "kose" litt med bilen igjen:D

ja ketil hadde for mye snadder klarer ikke å finne den rette voksen. er så mye å velge i at det blir bare forviring.

 

Takker for alle svar...

 

Mvh Atle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er dette den rette vosken å bruke? jeg har ikke peil men vill ha den best som mulig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp swisswax.

http://www.swissvax.no/index.php?&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=64 (mulig dette ikke er det billigste stedet)

En kamerat av meg har brukt dette på bilen sin som var da nylakkert, men seff brukte denne 2-3ukers ventetiden. Påføres for HÅND... Knall bra resultat, og han bare spyler bilen sin, og den blir gullende ren etterpå HVER gang!!!

Koster litt mer enn vanlig, men fortsatt til en overkommelig pris. En boks varer meget lenge!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt usikker angående denne saken egentlig..

 

Lakken skal jo være godt nok herdet idet man ruller bilen ut fra lakkverkstedet (skal være)

Lakken vil jo være mykere, og mer mottakelig for ytre påvirkninger.

 

Når lakken er myk, er det jo lettere for at skitt og forurensninger, lager skjolder og riper. Litt av problemet er jo også at lakken er ganske ubeskyttet, slik at den også er mer mottakelig for skitt og forurensninger. Pollen er en veldig skummel faktor her.

 

Derfor ser jeg ikkenoe problem i å vaske lakken grundig og skånsomt, polere den, slik at den blir glatt og ren (varmeutviklingen vil hjelpe på herdeprosessen) for så å legge på voks. Da vil jo gassene slippe ut fra lakken.

Da er lakken beskyttet, og da slipper man uansett å vaske den så himla godt den påfølgende måneden.

 

Jeg har egentlig ikke ventet spesielt lenge med å behandle lakken min etter lakkering, og kan ikke se at lakken har tatt skade av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.