HJELP! A/Cn virker ikke i vår 98 mod passat.

Anbefalte innlegg

Noe som resulterer i ungeskrik og frustrerte foreldre ; )

Saken er at når A/C bryteren trykkes inn, starter vifta til ac i motorrommet å gå, og kompressoren er jo reimdreven, så den går. Nylig fyllt gass på anlegget. Men det hjalp ikke.

Så, kan det være et signal/ledningsbrudd fra vifta i motorrommet som er defekt, et rele , sikkering or what?

Eller er det enkelt og greit kompressoren som er defekt?

Noen som kan hjelpe oss med dette ! ?

Hilsen Nina Og Jan V : )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må sjekke om pumpa di faktisk er med rundt. sitter en magnetclutch på denne, så når du trykker på knappen skal denne slå inn (du hører ett klikk i pumpa) og du hører at motoren går tyngre. Det er i hvertfall ett greit sted å begynne :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan også være greit å få sjekket om det er noen feil meldinger på bilen via vagcom. sikkert noen i gjøvik område som kan hjelpe deg med dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løper ut i garasjen nå og sjekker om pumpa er med. Høre etter klikk: )

Jo da, kan få hjelp med vagkom av en kompis.

Men flott å kunne sjekke litt småting selv først.

Noe annet som er verdt å sjekke da. Symptomer på feil feks? Sikkert mange kloke hoder rundt dette her inne : )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte ikke noe klikk i pumpa, og det eneste som gjørde noe forskjell i motorlyden , var at ac vifta startet... hmmm

Kan det være kabelbrudd, noe elektrisk, eller så et det sikkert den hersens kompressoren da : (

Mye styr å bytte denne her da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat nå i ettermiddag fixa A/C'en på madammens passat 96-modell, etter uker uten å finne problemet.

Jeg hadde sjekka absolutt ALT, fylt på ny væske, sjekka alt mellom +12V og jord. Men like lite A/C som funka.

Til slutt så sjekka jeg kjølevæskenivået i expansjonstanken, den var akkurat på minimum, men ingen alarm på dette som jeg kunne se.

Fylte opp til max, og viola! Kald bil med en gang.

Jeg antar at dette signalet går inn i bilens konrollsystem, som igjen da gjør at A/C'en ikke vil la seg slå på.

Du sier at du hører et klikk. Sikker på at dette ikke er kjølevifta som slår seg på? Ta og kople den ut.

Om den er som på -96, når det gjelder sikring og strømtilførsel til forbrukere, så er det en stor kontakt på viftemotoren, løsne denne kanskje? A/C og viftemotoren går på samme sikring og bryter i dashbordet fant jeg ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sjekke om det er strøm i ledningen til pumpa når ac står på. Er det det og du ikke hører/ser at pumpa slår inn, er det clutchen i pumpa som er gåen. Hvis det ikke er strøm der er det noe annet galt :) MEN, hvis du har digital clima? -så vil det ikke være strøm der hvis det f.eks er kaldere i bilen enn 16 grader, eller at pumpa av en annen grunn ikke får strøm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sjekke om det er strøm i ledningen til pumpa når ac står på. Er det det og du ikke hører/ser at pumpa slår inn, er det clutchen i pumpa som er gåen. Hvis det ikke er strøm der er det noe annet galt :) MEN, hvis du har digital clima? -så vil det ikke være strøm der hvis det f.eks er kaldere i bilen enn 16 grader, eller at pumpa av en annen grunn ikke får strøm.

Ny varm sommer- samme bil -96 Passat 1,9 tdi - samme problemet: A/C funker heller dårlig.

Men fikk det i gang i fjor. Flaks tror jeg, fylte på kjølevæske, men det hadde helt sikkert ikke noe med dette problemet å gjøre slik jeg trodde i fjor (se litt lenger opp)

Ser at det nevnes clutch- kan man bytte bare denne? Hører at den slår inn. Og jeg kjenner at det tynne røret mot klimaanlegget blir litt kaldt/får kondens på seg. Er det det tynne røret som er FRA kompressoren?

Kan man som sagt bytte bare clutchen, uten å åpne anlegget? Eller må man kjøpe ny kompressor?

Tenkte selvsagt på å prøve å etterfylle med gass, men om gassen slippes ut fordi jeg må åpne anlegget pga clutchen, er jo ikke akkurat det den rette fremgangsmåten, for så å fylle ommat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden man ble oppfordret til å avslutte trådene på et vis:

NY A/C kompressor gjorde susen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.