Div spørsmål ang. skifte av stabstagforinger på bærearm

Anbefalte innlegg

Har en 1987 Audi 100 hvor jeg skal skifte foringene på stabstaget, der det går gjennom bærearma.

Det er en helt kurant jobb med strammebånd, det er helt sikkert.

Men det ser ut til at det er to forskjellige bærearmer på bilen. På venstre side passer nesten foringene jeg kjøpte på biltema, men de er ikke helt like de opprinnelige foringene.

På høyre side er det ikke likt i hele tatt, her er foringene HELT annerledes, hullet er mye mindre enn på andre siden. Syns dette var litt rart egentlig... Det spørs om jeg må bytte ihvertfall den ene bærearma. Eller finnes det forskjellige typer foringer til denne type bil?

Det andre jeg lurer på er de buede skivene som ligger an mot disse foringene på hver sin side av bærearma. Hvilken vei skal disse være? Jeg hadde for meg at disse skulle slik at de buer fra bærearma, men når jeg demonterte så jeg at de var skrudd med buen MOT bærearma? Er dette virkelig riktig? På en Audi 100 C4 jeg hadde mener jeg bestemt at disse var slik at de lå an mot foringa på hele flaten, slik at den buer fra bærearma.

Hm, ble en lang avhandling dette, men : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har svaret på det viktigste spørsmålet; hvilken vei skal skivene mot ytre bærearmsforing ligge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har svaret på det viktigste spørsmålet; hvilken vei skal skivene mot ytre bærearmsforing ligge?

Skivene skal bue bort fra bærebrua.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 1987 Audi 100 hvor jeg skal skifte foringene på stabstaget, der det går gjennom bærearma.

Det er en helt kurant jobb med strammebånd, det er helt sikkert.

Men det ser ut til at det er to forskjellige bærearmer på bilen. På venstre side passer nesten foringene jeg kjøpte på biltema, men de er ikke helt like de opprinnelige foringene.

På høyre side er det ikke likt i hele tatt, her er foringene HELT annerledes, hullet er mye mindre enn på andre siden. Syns dette var litt rart egentlig... Det spørs om jeg må bytte ihvertfall den ene bærearma. Eller finnes det forskjellige typer foringer til denne type bil?

Det andre jeg lurer på er de buede skivene som ligger an mot disse foringene på hver sin side av bærearma. Hvilken vei skal disse være? Jeg hadde for meg at disse skulle slik at de buer fra bærearma, men når jeg demonterte så jeg at de var skrudd med buen MOT bærearma? Er dette virkelig riktig? På en Audi 100 C4 jeg hadde mener jeg bestemt at disse var slik at de lå an mot foringa på hele flaten, slik at den buer fra bærearma.

Hm, ble en lang avhandling dette, men : klø :

Foringene skal være like både høyre og venstre, mens bærebruene er det forskjellig delenr på høyre/venstre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skivene skal bue bort fra bærebrua.

Altså; for å få det med teskje:

Den innerste delen av skiva skal være lengst vekk fra bærebrua, slik at skiva ligger an mot foringen i hele dens flate og ikke bare i midten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså; for å få det med teskje:

Den innerste delen av skiva skal være lengst vekk fra bærebrua, slik at skiva ligger an mot foringen i hele dens flate og ikke bare i midten?

Nei, motsatt;) Midten av skiva skal ligge an mot foringa. Dersom skiva settes andre veien og det bare er ytterkanten som ligger mot foringa, vil du ikke klare å legge press på den harde kjernen av foringa. Presset vil bare være mot den myke delen av foringa og du vil sannsynligvis kunne merke noe slakk i forstillinga etter hvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flottings, da har jeg fått svar :)

Det var nemlig slik de sto når jeg demonterte, men syntes det så rart ut...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.