#1 Skrevet Juni 14, 2009 Hei, usikker på hvor jeg skal poste denne. Skal inn til BT snart for å få senkesettet i vognkortet. Har skjema for firehjulskontroll og TÜV på senkesett. Det jeg ikke har tenkt på er at bilen ruller på 205/40-17, noe som ikke står i vognkortet. Jeg har heller ikke noe TÜV på felgene, da det aldri ble gitt av forhandler for 3 år siden. Kan jeg da få mangellapp på felger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 14, 2009 Har ikke tallene i hodet, men så lenge du ikke overskrider maks tillat endring på innpress og rulleomkrets så burde det gå fint å få inn i vognkortet samtidig. uten Tüv. kan leite her å se om du finner loven: http://www.vegvesen.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 15, 2009 Rulleomkrets er +/- 5% hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 15, 2009 Hvis ET, samt dimensjon er preget i felg så skal det være godt nok (så lenge du ikke endrer ET mer enn +/- 7,5mm pr side, totalt 15mm), sammen med en dokumentasjon på at rulleomkrets ikke er endret mer enn 5%. http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Ellers så trenger du ikke tüv-papirer til dine felger, jeg vet at noen har brukt tüv-papirer fra en annen felgprodusent på felger i samme dimensjon som deres, og fått dette godkjent. Er vel greit å få det inn i vognkortet i samme slengen. Min Passat er ETTERGODKJENT med originale VW 17" Highline-felger, og Runar måtte spa opp tüv på dette fra Møller enda de ikke er utenfor regelverket og tüv og godkjenning sånn sett ikke skulle være nødvendig ifølge kjøretøyforskriften. Så kan jo være litt så som så hvem du treffer på. Men tror egentlig at felg og senk skal godkjennes sammen om ting skal være korrekt. Jeg hadde tüv-papirer til min Golf 2 med 8x17" ET35, der sto det at skjermer måtte valses for at tüv skulle være gyldig. Du skal ha en viss frigang alle veier fra hjul til karosseriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 15, 2009 Nå har vel jeg aldri subbet med oppsettet som står på bilen, så jeg tror ikke at frigang er problemet. Ei heller overskrider jeg grensa på + - 5%, og ET er tilnærmet lik orginalt. (Mulig at det er 3mm forskjell på hver side, husker ikke om det er ET 35 eller 38 orginalt) Hvis dette stemmer bør det gå brillefint, så da gidder jeg heller ikke å legge penger i å skaffe nye hjul før kontrollen. Vil en utskrift av den hjulkalkulatoren kunne fungere som "dokumentasjon"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 15, 2009 Nå har vel jeg aldri subbet med oppsettet som står på bilen, så jeg tror ikke at frigang er problemet. Ei heller overskrider jeg grensa på + - 5%, og ET er tilnærmet lik orginalt. (Mulig at det er 3mm forskjell på hver side, husker ikke om det er ET 35 eller 38 orginalt) Hvis dette stemmer bør det gå brillefint, så da gidder jeg heller ikke å legge penger i å skaffe nye hjul før kontrollen. Vil en utskrift av den hjulkalkulatoren kunne fungere som "dokumentasjon"? Skal jo være ren matematikk da...alle hidden på dekkdimensjonene står jo der så om de ikke godtar det er det jo bare be dem regne det ut selv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...