Forskjellig farge på LED lys A4 B8 m/ bilder!

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i dag vært hos Audi for å høre hva som kan gjøres med LED lysene på bilen min, siden det er forskjellig farge på venstre og høyre lykt. Forskjellen er stor når man har lagt merke til det, men det er kanskje ikke noe man ser i "farta" når man møtes på veien. Likevel synes ikke jeg det er pent, og det irriterer meg. Var da innom de i dag, og de så på lysene, selvfølgelig ikke det letteste å se midt på lyse dagen, med sola i trynet osv. men fargeforskjellen er der, enkelt og greit. Etter en stund fikk de svar fra Tyskland, siden de aldri hadde vært borte i dette før, og det gikk utpå at dette ikke gikk under garanti foreløpig, fordi de mente at diodene aldri ville få helt lik farge under produksjonen. Greit sa forsåvidt jeg, men her er det jo ikke snakk om en diode som er ulik, det er snakk om hele perleraden!! Det ene lyset virker sterkere, og lyser mer "grønt", mens det andre har en mer rosa/blå farge over seg. Noe som er likt en annen låne-bil A4 vi har hjemme her nå. Nå ser det hele jalla ut, og må si meg litt skuffet når det er snakk om en 3 uker gammel bil.. Da kunne de ihvertfall skiftet lykta, når man ser alle de andre A4'ene ha den samme fargen som jeg har på høyrelykta mi.. Det fikk de faktisk "ikke lov" til av fabrikken, før noen løsning var kommet.. Nesten så jeg vegrer meg for å bruke LED lysene nå, siden jeg synes det ser ettermontert og "billig" ut..

 

Noen som har noen tips, evt. synspunkter? Nesten så jeg får lyst til å skru av lykta på lånebilen og sette på min, bare for at det skal bli likt.. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde bytta om med lånebilen, hvis det er sånn at de nekter å gjøre noe med det.. Hvis du ikke har "prøvd ordentlig" enda, er dette kanskje litt frekt? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten så jeg har lyst, men har ikke peiling på hvordan man gjør det.. Uansett så synes jeg de bør være såpass reale når man kjøper en bil til den summen, at de ihvertfall kan prøve å se om det hele problemet løser seg ved å bytte lykten. Jeg synes det er merkelig at de kommer med at alle dioder har forskjellig nyanse, det er egentlig greit nok, men at ALLE diodene på min lykt skal ha annen farge. Det synes jeg er heller merkelig.. Kan ikke heller skjønne hvordan de kan forsvare det.. Jeg kommer ikke til å gi meg, de skal få bytte den lykta. Kommer til å dra til en annen forhandler i morgen, så skal jeg se om de ser an det fabrikken sier på en annen måte, slik jeg forstår det, skifter ikke Audi lykta hvis en diode lyser litt anderledes, og legger seg derfor bak produksjons ting osv. Men når ALLE diodene er av en annen farge, da tror jeg virkelig de og er enige i at lykta kan byttes!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, egentlig burde de vel bare byttet den lykta med en gang. Som du sier bør ting være i orden på ny bil i den klassen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke skjedd en glipp som har medført at du har fått hovedlykter fra 2 forskjellige produsenter f.eks?

Skal jo ikke skje, men har faktisk sett en bil som kom ny med 1valeo lykt og 1 hella lykt: klø :

Er det tilfelle så kan jo det være grunn nok til at lyset blir litt forskjellig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke skjedd en glipp som har medført at du har fått hovedlykter fra 2 forskjellige produsenter f.eks?

Skal jo ikke skje, men har faktisk sett en bil som kom ny med 1valeo lykt og 1 hella lykt: klø :

Er det tilfelle så kan jo det være grunn nok til at lyset blir litt forskjellig.

 

Kanskje det, synes det virker rart. De hadde "aldri" hørt om dette før, men den har jeg hørt før... Hvor vil jeg finne ut av dette da, tror du det står på lykta? Føler meg ganske hjelpesløs, det er forskjell på lysene mine, men Audi vil ikke dekke det av garanti :confused: Pent gjort når du legger 600 k på bordet, og har kjøpt en Q7 til flust av penger.. Imponerende! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det, synes det virker rart. De hadde "aldri" hørt om dette før, men den har jeg hørt før... Hvor vil jeg finne ut av dette da, tror du det står på lykta? Føler meg ganske hjelpesløs, det er forskjell på lysene mine, men Audi vil ikke dekke det av garanti :confused: Pent gjort når du legger 600 k på bordet, og har kjøpt en Q7 til flust av penger.. Imponerende! : bh :

 

Skal stå på lykta ja, enten på bakside eller på glasset.

Skal være veldig tilfeldig om det er tilfelle bare så det er sagt.

 

Høres for meg ut som dårlig kundeservice:( Hadde nekta å godta noe annet en ny lykt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg sjekke dette nå straks! Skal uansett ta en tur til en annen forhandler i morgen, dette er jo Audi garanti, helt uavhengig av hvor den er kjøpt! De kunne jo bare tatt av en lykt på en demo/leiebil å satt den på min, så hadde vi jo fort funnet ut av om det er lykta eller om det er noe annet som er galt! Hadde jeg som sagt hatt noe kunnskap om dette, skulle jeg ha nappet av lykta på den demobilen vi har her nå, så kunne de fått "slitt" med den "dårlige" lykta.. "Vanlige" folk ser det sikkert ikke, men jeg ser det, og det plager meg kraftig!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyktene er av samme merke, "AL" står det, Auto"motive" Lightning eller noe, husker ikke helt i farta.. Så dette ser ikke ut til å være problemet heller.. Merkelig nok lyser 1 av diodene i den lykta med "gal" farge, riktig farge, altså blå/rosa, men det hjelper jo ikke mye når de resterende lyser hvit-grønt.. :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

utfra listen din, så ser det ut til at du er en over gjennomsnittet god kunde, de burde byttet den på goodwill.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, god kunde eller ei, man skulle tro at det også var deres beste interesse at de nye bilene de pumper ut på markedet ihvertfall oppfyller kravene når det kommer til sånne ting. Den LED stripa er jo tross alt det som skiller A4'n ut fra mengden ved første øyekast! Når den tilogmed ikke "matcher" hverandre, da blir man jo ikke videre imponert over resten ved førsteintrykket.. Blir spennende å høre hva de sier på Albjerk, som jeg skal til nå. Kanskje de gjør noe mer! Forhandlerene burde ihvertfall yte god service nå om dagen, de selger jo ikke akkurat flust med biler!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært innom flere steder, og ingen virker veldig medgjørelige.. Møller på Slependen mente jeg kunne komme til de hvis dette ikke løste seg der jeg kjøpte bilen, de mente at Audi kan komme med hvilken forklaring de vil, men så lenge det ikke tilfredstiller det jeg "forventet" og er likt andre A4'er da jeg kjøpte den, så er det nok grunn.. Og når man ser 99,99% av de andre A4ene ha blå-rosa lys, så er det jaggu ikke jeg som forventer mye, men Audi som forventer at jeg finner meg i deres feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er grunnlaget for dems avslag.. melding fra fabrikk.. kopiert over:

Kundeutsagn/ verkstedbekrivelse

 

Det er forskjellige fargenyanser på lysdiodene (kjørelys) i hovedlyktene.

 

Det er ikke registrert noen meldinger i hiddenminnet.

 

Teknisk bakgrunn

 

Det er ikke mulig å sortere fargene mer nøyaktig i produksjonen, og dermed kan det forekomme små fargeforskjeller.

 

I serieproduksjonen

 

---

 

Tiltak

 

Disse små fargeforskjellene i lysdiodene oppstår når de blå diodene påføres et sjikt med fosfor. Dette sjiktet er nødvendig for å få hvite lysdioder.

 

Dette er teknisk standard.

 

Det skal ikke utføres noen reparasjoner i forbindelse med denne reklamasjonen.

 

Avregning

 

 

Bytte av hovedlyktene på grunn av dette problemet kan ikke avregnes på garantien og vil bli returbelastet.

 

sisste settningen oversatt er at den enkelte forhandler må dekke 100% av kostaden om de bytter en lampe pga det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ps håper det ordner seg for deg uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, takk takk.. Er samme svaret jeg har fått når jeg har snakket med de. På møller Slependen var de derimot mer enige med meg. Var ute å kjørte en tur nå, og forsøkte å ta bilder av det, men vanskelig å se på kamera. Det beste jeg fant ut var å kjøre bilen mot en hvit vegg med lysene på full styrke, da så faren min som ikke har sett noe særlig forskjell, også STOR forskjell.. Det ene er rosa-blått og andre grønn-hvitt!

 

Bare for å kommentere på det du skriver der oppe, er du ikke litt enig i at det kan virke som om dette svaret gjelder når det er en eller kanskje to dioder som lyser litt anderledes? Men hos meg er det jo snakk om 1 som lyser riktig, og alle de andre lyser "feil". Da kan ikke jeg fatte at de kan si at det skal være sånn? Samme som å levere bilen med et hvitt blinklys på den ene siden, bare fordi det er sånt som kan skje under produksjon, så nekte komplett å bytte det! Nå vet jeg at denne lykten er svært dyr, men dette burde jaggu Audi ta seg råd til, det er visstnok veldig få tilfeller hvor dette har skjedd, så da burde de virkelig hjelpe de få som plages med dette! Jeg for min side begynner å bli drittlei småtrøbbel som de ikke skal fikse opp i, noe jeg synes er skuffende når man legger så mye penger på bordet for en rålekker bil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om de mener alle i en lampe eller enkeltvis aner jeg ikke men det kan ditt møller verksted sende en melding til teknisk om, som igjen forhører seg med fabrikk om de allerede ikke veit det da:) skulle ikke forrundre meg om de mente alle i en lampe da diodene sikkert lages i serier hvor de er rimelig like alle i en serie. lampene dine kan jo være produsert på 2 helt forskjellige tidspunkt og derfor (i min teori) har fått dioder fra 2 forskjellige produksjonsserier med dioder.. bare min lille teori:) min personlige mening er at jeg ikke syntes det skal være sånn uansett og at det burde vært stoppet før bilen ble ferdig stillt på fabrikken i en kvalitetskontroll:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lampene er produsert med en dags mellomrom så jeg på datoene deres. Ironisk nok lyser den ENE dioden riktig farge i den "gale" lykta.. Bilen skal uansett inn å få kodet om en bluetooth sak nå på torsdag, da skal jeg jaggu finne en hvit vegg å sette den inntil i et "mørkt" rom. Da skal de få se selv, mener de det er akseptabelt, blir dette muligens min siste Audi. Hvis de gir så F i noe som plager meg så mye, da gidder jeg rett og slett ikke mer. Dette virker kanskje småplukk for noen, men for min del skal slikt være i orden!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner deg godt!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du få lagt opp noen bilder her på forumet? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du få lagt opp noen bilder her på forumet? :)

 

Skal prøve å få tatt noen i kveld, men er litt vanskelig å se på et bilde.. Fargene kommer liksom ikke så godt til syne da.. Men skal gi det et forsøk! :) Man ser det veldig godt om kvelden, spesiellt mot en hvit vegg eller lignende.. Blir spennende å høre hva de sier når jeg skal få fikset Bluetooth'en i morgen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok et bilde i går kveld.. skal forsøke i litt mørkere omgivelser etterpå!

 

Lyset til venstre her er det som er "feil", det ser kanskje mer blått ut på bildet, men det lyver litt. Det er mer grønn/hvitt, mens dere ser kanskje at det andre er litt mer rosa, slik som de vi hadde på lånebilen tidligere denne uken.

 

Skal ut å ta bilder nå etterpå :) Men er vanskelig å se på bilder, virker som om fargene ikke kommer frem like bra der..

 

Edit: Så nå i etterkant, om man bender litt på skjermen (bakover), sånn at fargene blir mørkere rundt, fremstår fargeforskjellen bedre, ihvertfall på min skjerm :)

CIMG0246.jpg

CIMG0246.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det ja, hadde blitt forbanna som bare FAEN om jeg var i dine sko. Audi skal være Premium, så sånne ting er rett og slett ikke holdbart spør du meg,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det ja, hadde blitt forbanna som bare FAEN om jeg var i dine sko. Audi skal være Premium, så sånne ting er rett og slett ikke holdbart spør du meg,

 

Synes det er skuffende ja.. Ihvertfall når de mener at sånt må kunden leve med.. "her har du bilen din, du fikk en xenon lampe og en halogen lampe, men sånn er det, shit happens"

 

Edit: La til et par bilder til.. Vanskelig å få frem på bilder, men veldig tydelig foran en hvit vegg i mørket..

Prøvde å leke litt med shutter'n, men likevel vanskelig.. : bråk :

ny1.jpg

ny2.jpg

ny1.jpg

ny2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode nyheter! Da ser det ut til at det skal løse seg, i dag var bilen var inne å fikk justert bluetooth volumet mitt (det skal stå på 11, men stod på 1 fra fabrikken) så jeg måtte ligge over høyttaleren foran for å høre hva folk sa.. Nå er imidlertid det i orden! Samtidig fikk jeg med meg den ene service karen, og reklamasjonssjefen på butikken (som jeg kjenner fra før av), og begge de mente det ikke var bra det som var der. Audi står imidlertid på sitt, (utrolig nok) men de mente de skulle finne en løsning! De og så lysforskjellen på veggen når LED'ene stod i full styrke.. Så nå venter jeg spent på telefon, som bør innholde ord som at "vi fikser lykten din"!! Da får jeg vente i spenning, og håpe på det beste!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper virkelig at de fikser det der, for etter det jeg ser på bildene, så hadde jeg vært så steike forbanna når de sa nei til å fikse det, at jeg tror faktisk jeg hadde funnet en liten lovtekst som lar meg heve kjøpet i henhold til at jeg ikke har fått det produktet jeg har bestillt.

Vi vet jo at de aldri ville tatt tilbake bilen, men før denne saken hadde vært løst (forbrukerombudet osv), så hadde de brukt så mange timer på dette drittarbeidet at de måtte betale dobbelt opp i effektive utgifter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.