#1 Skrevet Desember 19, 2004 Vurderer så smått om jeg skal børste støv av mine sveisekunskaper og forsøke meg på å lage et grenrør til min 2,2 turbo. Men det er ikke bare sveising, det er en hel del rørbiter som skal kappes og tilpasses, spesielt for kollektoren. Jeg tenkte å høre om det var noen her på forumet som har vært gjennom denne prosessen selv, og som har noen gode tips å komme med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 19, 2004 Jeg får jo snart etpar 20V grenrør, så da har du mal Har og et 10V i kjelleren nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 19, 2004 Bruk TiG sveis, ellers får du litt av en jobb med å slipe bort sveiseperler etterpå. Du vil helst ikke att de løsner og finner veien inn i turboen din... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 20, 2004 Men hva er en fornuftig rekkefølge å sette sammen delene på, hvordan tilpasse og kutte rør bitene med minst mulig flikking? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 20, 2004 Tenkte og på en annen ting. Selve flens-platen kan det være lurt og kjøpe løs, disse får du ferdig klar til sveis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 20, 2004 Vet at Dahlback har flenser til salgs. Alternativt kan man jo få skåret til noen med vannkutting, tror ikke prisene blir så ille dersom man har tegninger i CAD og lager noen av hver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 20, 2004 Jeg har brukt TIG m/bakgass på de jeg har sveiset. Med bakgass så slipper du å få stygt "skjegg" inne i røra dine... blir en glatt og fin overflalte. Kolektor er enklest å lage ved å ta 2 rør og kappe de med veldi slakk vinkel og så sveise de sammen, så gjør man det samme igjen, ikke lett å forklare dette på en fornuftig måte, så jeg legger v/noen bilder jeg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 20, 2004 Flere bilder, her kan man se at rørene møtes ganske greit... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 20, 2004 ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 20, 2004 Her er det andre, dette er til en Volvo, litt mere plass å holde på med.. Her ble rørene "beregnet" slik at lengdene ble ganske like på alle røra..Det ble litt av et opplegg.. Er laget i en rustfri type med titan tilsening, meget flott materiale å sveise... Skal tåle mere varme denne mat. typen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 20, 2004 Ferdig.. Dette tok betydlig lengere tid å lage, litt mere grubling og kaffe som skulle til her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 20, 2004 Et til, WG utaket ble laget senere, men de ble tatt ut rett oppunder flensen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 20, 2004 Hm, interessante bilder det der. Hvor har du fått tak i titan legerte rør? Flott med bilder, de forteller mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 20, 2004 De ble kjøpt igjennom en rør grosist,( Bratås... ) tror det er helt kurant å få tak i, men er nok noe dyrere en 316/vanlig rustfritt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 20, 2004 Hvilken dimensjon (veggtykkelse) er det du benytter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 20, 2004 Min elendige hukomelse .... mener det var 2,5-3mm KRB Trading har vannskårne fleser til ikke rare prisen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 20, 2004 Det volvo grenrøret, det er ikke tilfeldigvis til Martin sin 940 vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 20, 2004 Jo det er Martin`s.. Vi hadde et par lange kvelder på det der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 20, 2004 Vurderer så smått om jeg skal børste støv av mine sveisekunskaper og forsøke meg på å lage et grenrør til min 2,2 turbo. Men det er ikke bare sveising, det er en hel del rørbiter som skal kappes og tilpasses, spesielt for kollektoren. Jeg tenkte å høre om det var noen her på forumet som har vært gjennom denne prosessen selv, og som har noen gode tips å komme med? Du får kanskje bestilling på 5 grenrør når du har laget ditt?? Se innlegg : http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=16215 Så hvis noen er interessert i å lage grenrør, svar på linken ovenfor!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 21, 2004 Er det noen flere tips på leverandører med stort utvalg av røremner egnet for bruk i grenrør. Nickolai hvis du kommer på navnet til leverandøren av de rørene så hadde det vært fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 21, 2004 Billig og billig... Det blir mange timene i garasjen med sveiseapparatet før jeg benytter 5000+kr på et grenrør. Så hold de salgstingen ute av tråden hvor det er snakk om sveising av grenrør. Kom heller med tips på leverandører med stort utvalg av røremner egent for bruk i grenrør. Nickolai hvis du kommer på navnet til leverandøren av de rørene så hadde det vært fint. At du kan gjøre mye selv for 5000 kr er sant, om du får et like bra resultat er heller usikkert. Disse grenrørene er lagd ved gjentatt testing i benk, der den optimale lengde og diameter på rørene da er funnet. Resultatet er da også optimalt. Prisene er bra sett i forhold til det andre tar for et grenrør, og det er sikkert andre på forumet som gjerne har lyst på et grenrør. De færrest har lyst eller mulighet til å lage et selv, la derfor ut et tips hvor dette kan skaffes. Jeg synes ikke at dette ødelegger tråden, om du skulle mene noe annet så gi beskjed og innlegget vil bli slettet. Om du sender en forespørsel til den overnevnte adresse, kan også rør skaffes. Dette er da mandrelrør der rørene har nøyaktig lik form og diameter uansett hvor røret kappes, noe som forenkler arbeidet om man skal lage et grenrør selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 21, 2004 glemte du å lese første posten? "Vurderer så smått om jeg skal børste støv av mine sveisekunskaper og forsøke meg på å lage et grenrør til min 2,2 turbo." Siden det er noe "kverulerende stemning" her i dag, sletter jeg innlegget. Håper du blir fornøyd nå! EDIT : Du kan slette innlegget ditt du også Pål (sitatet), da forsvinner resten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 21, 2004 Fikk lit info fra Martin i dag...materialet heter 321 Ti. Sjekket i katalogen på jobben, og Brødrene Dahl kan få tak i/eller har denne typen. Liten list... 1. Finn ut hvor man vil ha turboen. Jo høyere opp i motor rommet, jo råere ser det jo ut. Martin/eieren av volvo røret, Fant ut hvor det egnet seg å ha turboen. Satt da fast noen stag i flensen til turboen, og inn til flensen mot toppen. (kan sees på det første bildet) 2.Ta et kraftig vinkeljern eller tykk plate og fest flensen som skal mot toppen i, for hvis ikke kommer den garantert til å se ut som en banan når man er ferdig. 3. Lag kolektoren, for å se hvor mye den kommer til å bygge. Det er veldig fristende å kappe de til trangt slik at de står veldig samlet, men tenk på at de skal sveises, tilsats tråd og TIG håndtaket skal jo få plass nedi der. 4. Man har vell som regel et bilde oppi hode på hvordan det skal ca. se ut. Begyn å tilpass et og et rør. Gjerne nest sammen en hel rør lengde først, test den. Og så helsveise rør lengden før den blir sveiset mot hver sin flens. Dette er jo ikke sikkert er nødvendig, men m/Volvo røret var det slik det måtte gjøres, ettersom det ble mange svinger. Har sett noen rør til 5`ern, og der virker det ikke som noe problem å sveise alt sammen med en gang. 5. Bruk bak gass hele tiden, så slipper men å knote med fresen for å glatte ut kuler og div. etterpå. 6. Flensen til turbo, syns jeg det er best å sveise på innersiden, fordi da slipper man at den bøyer seg, bare noen korte sveiser på utsiden. Man kan jo selvfølgelig lage til en plate som holder den stiv der også. 7. Test med vann.... PS: Jeg er langt i fra noen ekspert, men det er dette jeg har funnet enkles... PSPS:Sikkert noe jeg har glemt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 21, 2004 Takker for info. Er det noen som vet om det finnes noen "regler" eller viktige detaljer når det gjelder hvordan kollektoren skal se ut invendig? Har sett noen grenrør som går sammen til en pen spiss i sentrum og hvor alle fem rør er arrangert som en ring, men i andre tilfeller har jeg sett at det ene røret kommer inn i sentrum med de fire andre rundt. I utganspunktet er det vel ønskelig med lite volum i kollektoren og så lite spredning på rørene i kollektoren som mulig, slik at gassen får raka veien inn mot turboen. Lurer på hvor mye av hemmeligheten i det godt design som sitter der? J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 21, 2004 Takker for info. Er det noen som vet om det finnes noen "regler" eller viktige detaljer når det gjelder hvordan kollektoren skal se ut invendig? Har sett noen grenrør som går sammen til en pen spiss i sentrum og hvor alle fem rør er arrangert som en ring, men i andre tilfeller har jeg sett at det ene røret kommer inn i sentrum med de fire andre rundt. I utganspunktet er det vel ønskelig med lite volum i kollektoren og så lite spredning på rørene i kollektoren som mulig, slik at gassen får raka veien inn mot turboen. Lurer på hvor mye av hemmeligheten i det godt design som sitter der? J De "værsting" grenrørene jeg har sett har endt opp i en spiss i midten, var nesten ubehagelig spiss.... sånn logisk sett med tanke på dynamik/fløde er nok det det beste og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...