Hvilke tiptronic kasser passer om hverandre?Hvor får man oppgradert kassen sin?

Anbefalte innlegg

Har lest gjennom utallige tråder her på forumet i dag, og i de aller fleste er det et spørsmål som kommer opp gang på gang:

Passer tiptronic-kassene om hverandre til en viss grad?

De aller fleste som har blitt plaget med sine kasser har 2.5TDi Quattro eller 4motion.

Brorparten av de jeg har lest om har også stått over å chippe bilene sine nettopp pga girkassen.

Så når man allikevel skal skifte kasse; finnes det da et "sikrere" alternativ?

Vil for eks. kassen fra 2.7T eller 4.2Q passe?Eller kanskje fra 3.0TDien som kom noen år senere..??

Såvidt jeg har klart å finne ut er det eventuelt kassen fra 4.2 eller 3.0TDi som kan være aktuelle da disse har høyere moment originalt enn 2.5TDien.2.7T ser jeg også er oppgitt med et moment som tilsvarer 2.5TDiens og er derfor ingen oppgradering å prate om..eller?

Jeg vet ikke selv, men jeg regner med det er noen her som vet det og som kan komme med sine erfaringer i denne tråden, i stedet for at det skal sitte mange rundt om som meg og lese gjennom flere hundre tråder om det samme.

Det kan også være at noen vet hvor man får overhalt og oppgradert de kassene man har.

Slik jeg har forstått det kan man forsterke kassene, slik at de forhåpentligvis ikke skal komme borti samme problemene igjen.

Bare en tanke : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm ny forsterket kasse du er ute etter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm ny forsterket kasse du er ute etter?

Min kasse er heldigvis frisk (enda, bank i bordet) så jeg tenkte ikke mest for min del, men siden dette er et problem som stadig dukker opp hadde det kanskje vært greit å samle informasjon om hvor man får tak i kasser, hvilke kasser man kan bruke, og eventuelt som du skriver får tak i en forsterket kasse.

(Det må vel bli premie for den lengste setninga på lenge: faint :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehehe moderator bør gi deg en påskjønnelse for den ja :D

Nei har en liggende så derfor jeg svarte :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne jeg. Noen som vet om andre kasser som passer rett over? Jeg har da en 2.7T Tip kasse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett det enkleste er å ta girkassen til et firma som overhaler girkasser (RATS f.eks), og be de sette inn flere lamellplater og stålplater, og høre om det er mulighet for å kjøre opp trykket mot clutchene. Om det ikke er mulighet for å kjøre opp trykket mot clutchene vil i alle fall flere lamell- og stålplater gi en mer holdbar girkasse. I tillegg bør det sjekkes om ZF har kommet med updates for kassene, og de bør jo følges opp i en slik overhaling, samt forsterking og overhaling av converter...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessuten leste jeg på RATS sine sider at de også kunne bytte ut alu-tannhjul med stål, sette inn flere tannhjul på planetgiret og slike ting, som vil gi mer holdbarhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessuten leste jeg på RATS sine sider at de også kunne bytte ut alu-tannhjul med stål, sette inn flere tannhjul på planetgiret og slike ting, som vil gi mer holdbarhet.

Det er fullt mulig, men nå er det vel ikke akkurat planetdrevene i 5HPxx-serien som pleier å ryke. Det er clutchpakkene, fordi de er marginalt dimensjonerte :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, IPT Performance i USA driver å bygger gearkasser til audi omtrent dobbelt så sterke som originalt, jeg var i kontakt med de da jeg lurte på å chippe. De kunne levere spesialbygd gearkasse til 2,5 tdi som skulle tåle over 400hk og 6-700nm.. De bygger holdbare kasser til 2,7T som er trimmet vanvittig..

Er vel den eneste plassen jeg har funnet som faktisk virker seriøse og kan oppgradere kassene slik at man kan chippe slik man ønsker uten å være redd for gearkasse havari.

Sjekk ut link:

http://www.importperformancetrans.com/volkswagonauto.shtml

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, IPT Performance i USA driver å bygger gearkasser til audi omtrent dobbelt så sterke som originalt, jeg var i kontakt med de da jeg lurte på å chippe. De kunne levere spesialbygd gearkasse til 2,5 tdi som skulle tåle over 400hk og 6-700nm.. De bygger holdbare kasser til 2,7T som er trimmet vanvittig..

Er vel den eneste plassen jeg har funnet som faktisk virker seriøse og kan oppgradere kassene slik at man kan chippe slik man ønsker uten å være redd for gearkasse havari.

Sjekk ut link:

http://www.importperformancetrans.com/volkswagonauto.shtml

Er du sikker på at de leverer 5HP19 til 2,5 TDI V6? Husk at den motoren aldri ble levert i USA :)

Ut fra det de skriver virket jo modifikasjonene skikkelige, og det bør bli en solid kasse.

Det bør bli en skikkelig rykk-o-mat, ikke en slur-o-mat - noe som er bra for holdbarheten, men ikke bra om man vil sitte i baksetet uten engang å se krusningene på cognacglasset ved girskift.. : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at de leverer 5HP19 til 2,5 TDI V6? Husk at den motoren aldri ble levert i USA :)

Ut fra det de skriver virket jo modifikasjonene skikkelige, og det bør bli en solid kasse.

Det bør bli en skikkelig rykk-o-mat, ikke en slur-o-mat - noe som er bra for holdbarheten, men ikke bra om man vil sitte i baksetet uten engang å se krusningene på cognacglasset ved girskift.. : haha :

Sakset rett fra siden... dette er er kasser de modefiserer.

Audi Transmissions:

ZF5HP19FLA $4450

TIPTRONIC $4650

ZF6HP (all) $5750

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med RATS og de sa at det var ingen ombygging eller oppgradering for min kasse. Men som det er nevnt tidligere i tråden, er det noen av disse kassene som passer om hverandre? Hvis jeg fikk tak i en brukt 4.2 Q kasse så trengte jeg ikke lenger å være bekymret for moment etc. Men passer det?

Styringen er muligens forskjellig så det krever omprogrammering muligens?

Ingen som kjenner til dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med RATS og de sa at det var ingen ombygging eller oppgradering for min kasse. Men som det er nevnt tidligere i tråden, er det noen av disse kassene som passer om hverandre? Hvis jeg fikk tak i en brukt 4.2 Q kasse så trengte jeg ikke lenger å være bekymret for moment etc. Men passer det?

Styringen er muligens forskjellig så det krever omprogrammering muligens?

Ingen som kjenner til dette?

Har mine tvil om det passer, med mindre styringsboksene har samme delenr, det ser du i etka`n

Er vel elektrisk momentavlesning som er med å bestemmer når kassa skal gire, og med forskjellige kasser beregnet på forskjellige momentkurver skal det vel godt gjøres at dette er bolt on.

Du må rett å slett bare låne en kasse å teste: vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.