Drivverkstap: Haldex (1. generasjon)

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som vet ca. hvor mye drivverkstap det er i Haldex drivverket av første generasjon?

 

Jeg driter egentlig i svinghjuls hk/Nm, men jeg må vite hvordan jeg skal dimensjonere deler for å nå målet mitt på 200 TDi whp ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ej hadde akkurat 200 hk på hjula på min R32. Va 268 hk i motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ej hadde akkurat 200 hk på hjula på min R32. Va 268 hk i motoren.

 

Da var vel de 268hk litt oppskrytt? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var vel de 268hk litt oppskrytt? :P

 

Tok ikke den, men la gå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ikke den, men la gå

 

Hvis du har 200whp, så har du mindre enn 268hk på svinghjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har 200whp, så har du mindre enn 268hk på svinghjulet.

 

Oki, da må ej nesten spør DEJ hur mye det er på svinghjulet? Også lurer ej på va ni røyker der ute på Rennesøy? Gav dej bare talla fra da bilen min vart "chippa" med FMS, og har papir på det da bilen vart kjørt i deres rulle. Er en del drivverkstap dessverre(ihvertfall på min). Men lykke til videre: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det '02 - VW Golf GTi TDi 4Motion du skal få 200whp i?

Den har vel 6 trinns manuell og kode 02M?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en 4wd beregner dem ca 25% drivverkstap så da havner man på ca 201hk på hjula og 268 i motor.

På en fwd beregner dem ca 12/15% drivverkstap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, da må ej nesten spør DEJ hur mye det er på svinghjulet? Også lurer ej på va ni røyker der ute på Rennesøy? Gav dej bare talla fra da bilen min vart "chippa" med FMS, og har papir på det da bilen vart kjørt i deres rulle. Er en del drivverkstap dessverre(ihvertfall på min). Men lykke til videre: vinke :

 

Hehe, ikke meningen å tråkke på noen tær her. Synes bare det virker litt drastisk å regne med 25% drivverkstap. Er ikke det samme som på quattro med torsen? Godt mulig det er så høyt, har sett alt mellom 15% til 25% på forskjellige forum.

 

Er det '02 - VW Golf GTi TDi 4Motion du skal få 200whp i?

Den har vel 6 trinns manuell og kode 02M?

 

6t 02M ja. Er du bekymra for girkasse havari? Det blir mye moment når en trimmer TDi, har jo samme dreimoment som R32 originalt (320Nm) men momentet kommer brutalt på rundt 2000rpm. Rundt 400Nm etter kun chip. Clutch og svinghjul skal selvfølgelig oppgraderes da det ikke engang tåler originalt moment (kjent problem på PD150, ble bytta på 110.000km på min) Da blir det enkeltmasse svinghjul, så får det bare bråke så mye som det vil på tomgang. Originalsvinghjulet er for svampete å kjøre med og tåler dårlig effektøkning.

 

Det er vel en skiftegaffel som er svakeste leddet på 02M? Får høre med SQS hva de skal ha for å fjerne svakheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en 4wd beregner dem ca 25% drivverkstap så da havner man på ca 201hk på hjula og 268 i motor.

På en fwd beregner dem ca 12/15% drivverkstap.

 

Vet det brukes 25% på torsen drivverk ja, men er det virkelig like høyt på Haldex? Godt mulig det er det, da haldexkoblinga er i fullt inngrep under bremsinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da vet du hvem du kan selge den gamle turboen til petter ;)

 

 

 

 

hvis den er bolt on da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ej hadde akkurat 200 hk på hjula på min R32. Va 268 hk i motoren.

 

Oki, da må ej nesten spør DEJ hur mye det er på svinghjulet? Også lurer ej på va ni røyker der ute på Rennesøy? Gav dej bare talla fra da bilen min vart "chippa" med FMS, og har papir på det da bilen vart kjørt i deres rulle. Er en del drivverkstap dessverre(ihvertfall på min). Men lykke til videre: vinke :

 

 

Har du målt motoren i benk (altså målt hk på svinghjul)? Eller har du bare målt bilen på rulle?

 

Jeg fikk jo ut 203,7hk målt på nav i min S3 med kun chip som sier at det skal være 261hk i motor, noe jeg egentlig tviler på. Grunnen til at jeg tviler er at effektøkningen er basert på original NY motor på 210hk, men når min motor er 10 år gammel så tviler jeg på at den fremdeles yter 210hk originalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da vet du hvem du kan selge den gamle turboen til petter ;)

 

 

 

 

hvis den er bolt on da..

 

Den er ikke bolt-on på din desverre, da må du endre på ett motorfeste. Er allerede flere "gribber" som sirkler rundt originalturboen min ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er ikke bolt-on på din desverre, da må du endre på ett motorfeste. Er allerede flere "gribber" som sirkler rundt originalturboen min ;)

 

Regnet med at det var flere i køen.. Men beklager OT :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LITT OT

 

Jeg har målt min 2er golf 16v Turbo på hos både FMS og Fyksen Servicesenter (Rototest)

På FMS målte di golfen til 282hk på hjula og max 320hk på veiv og 401nm i motor.

På Rototest ble den målte til ca 280-290 i motor og 255hk på hjula og 345nm på hjula.

 

Så litt forskjeller er det ute å går, men jeg har testa begge delene og papirer på begge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LITT OT

 

Jeg har målt min 2er golf 16v Turbo på hos både FMS og Fyksen Servicesenter (Rototest)

På FMS målte di golfen til 282hk på hjula og max 320hk på veiv og 401nm i motor.

På Rototest ble den målte til ca 280-290 i motor og 255hk på hjula og 345nm på hjula.

 

Så litt forskjeller er det ute å går, men jeg har testa begge delene og papirer på begge.

 

 

 

Hvordan fikk du målt hk i motor? Er det bare en estmimert verdi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du målt motoren i benk (altså målt hk på svinghjul)? Eller har du bare målt bilen på rulle?

 

Jeg fikk jo ut 203,7hk målt på nav i min S3 med kun chip som sier at det skal være 261hk i motor, noe jeg egentlig tviler på. Grunnen til at jeg tviler er at effektøkningen er basert på original NY motor på 210hk, men når min motor er 10 år gammel så tviler jeg på at den fremdeles yter 210hk originalt...

 

Kun på rullen til FMS ja, ser ingen grunn til at ha ut en orginal motor før at måle akkurat hk på den:)

Mine tall syns ej virker litt rimmelig. Fra 241 hk orginalt til 268 med "chip", og da på en motor som gått 50000 km og 2 år gammel. Fikk også testa ut at den gikk litt bedre etter chip. Drog HEILT likt mot en S2 med 270 chip heile veien opp til 250 km/h orginalt. Etter chip så låg ja litt førran. Og dette vart testa flere ganger(i Sverige).

 

Kom på no at bilen vart målt i rulle FØR chip også, men er på sjøen så har ikke papiren her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ikke meningen å tråkke på noen tær her. Synes bare det virker litt drastisk å regne med 25% drivverkstap. Er ikke det samme som på quattro med torsen? Godt mulig det er så høyt, har sett alt mellom 15% til 25% på forskjellige forum.

 

Neida: smil :, lurte bare på vilke tall du hadde lyst på å høre. Har kvitta mej me de 268 sugehesterne no likevel, så det er vel ingen som får vite om dem va oppskrytt eller ikke:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida: smil :, lurte bare på vilke tall du hadde lyst på å høre. Har kvitta mej me de 268 sugehesterne no likevel, så det er vel ingen som får vite om dem va oppskrytt eller ikke:p

 

Tvangsmating er tingen : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får vel prøve dette ut da.

 

Bilen skal i dynobenk, forhåpentligvis i løpet av juli, og da kan jeg jo måle den med chip og så flashe tilbake til originalsoftware og kjøre ett nytt drag :) Tar jo bare 2min å skifte software.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fikk du målt hk i motor? Er det bare en estmimert verdi?

 

De er utregnet ut i fra drivverks hk / nm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun på rullen til FMS ja, ser ingen grunn til at ha ut en orginal motor før at måle akkurat hk på den:)

Mine tall syns ej virker litt rimmelig. Fra 241 hk orginalt til 268 med "chip", og da på en motor som gått 50000 km og 2 år gammel. Fikk også testa ut at den gikk litt bedre etter chip. Drog HEILT likt mot en S2 med 270 chip heile veien opp til 250 km/h orginalt. Etter chip så låg ja litt førran. Og dette vart testa flere ganger(i Sverige).

 

Kom på no at bilen vart målt i rulle FØR chip også, men er på sjøen så har ikke papiren her.

 

Aha:) Da kan jeg skjønne at du er såpass sikker på dine tall;) Ikke meningen å tråkke på noen tær fra min side heller, bare greit å vite hvorfor du var så sikker på hk i motor, hehe:)

 

 

De er utregnet ut i fra drivverks hk / nm.

 

 

Ok, hvilket drivverkstap regnet dere med da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.