Type 85, problemer med lys, kupevifte, varmetråder, viskere

Anbefalte innlegg

Har et problem med kontakta som sitter bak tenningslåsen, kontakta har smeltet etter 20års bruk. Resultat lys, kupevifte, varmetråder, visksere fungerer ikke, om jeg "rigler" litt på kontakten så begynner ting å funke men det er bare en liten stund. Det er et rele som "slår" når jeg får kontakt men jeg vet ikke hvilket eller hva det styrer.

 

Håper noen kan hjelpe meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei..

 

Er vel en svakhet den kontakten bak tenningslåsen, hadde akkurat de sammen problemene som du har jeg også når jeg hadde den gammle bilen min.

 

Jeg kjøpte en ny kontakt hos møller var vel rundt 300,- for den om jeg ikke husker feil, fikk montert den nye og da var alt bra! Men 2 mnd. senere ble jo bilen stjelt : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker Tor Anders. Får prøve og se om det hjelper å bytte komtakten, men det løser jo ikke problemet med varmgang i ledningene på lang sikt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker Tor Anders. Får prøve og se om det hjelper å bytte komtakten, men det løser jo ikke problemet med varmgang i ledningene på lang sikt...

 

Varmeutviklingen oppstår nesten helt sikket på grunn av dårlig kontakt i den omtalte pluggen.

Hvis du bytter den tipper jeg problemet er borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt normalt at denne tenningslås-kontakten brennes over tid, dette er fordi VAG ikke var fornuftige nok til å kline til med et rele til å ta lasten av releet. Tenk bare på hvor mye strøm som trekkes gjennom denne kretsen: nær-/fjernlys, kupevifte, varmetråder, vindusviskere etc. Det er ikke rent få ampere som går igjennom denne!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt normalt at denne tenningslås-kontakten brennes over tid, dette er fordi VAG ikke var fornuftige nok til å kline til med et rele til å ta lasten av releet. Tenk bare på hvor mye strøm som trekkes gjennom denne kretsen: nær-/fjernlys, kupevifte, varmetråder, vindusviskere etc. Det er ikke rent få ampere som går igjennom denne!

 

Har byttet den elektriske kontakten som ligger bak tenningslåsen (den hvite) den var smeltet innvendig :D

 

Noen som har prøvd å sette inn et rele her? Hvor skal men montere hvis det skal gjøres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du klarer deg vel ikke med et rele vil jeg tro. Skal du få dette til å fungere må du ha et rele til hver forbruker tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett rele på fullt og nærlys... så er du helt kvitt problemet ;)

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du klarer deg vel ikke med et rele vil jeg tro. Skal du få dette til å fungere må du ha et rele til hver forbruker tenker jeg.

 

Boblene brukte et 30A rele, det holdt på de modellene. De hadde riktignok ikke så mange forbrukere som moderne biler, men de trakk likevel bl.a. viskere, varmetråder og hovedlys over dette releet. De fleste nyere VAG har noen 70A releer her og der, disse kan man plukke ut på hoggeren og koble inn, det burde være nok.

 

Det hjelper også mye å montere releer til hovedlysene, da sparer du både tenningen og lysbryteren for meltdown. Biltema har et enkelt, men kurant sett, for plug&play. 169 kr for H4 hvis jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEg har også hatt lignende problemer på min audi type 81. på min forsvant nærlyset, vifta og tåkelys helt plutselig.... men fjernlys hadde jeg hvis jeg holdt inne hendelen for lyset... slap jeg opp hendelen for så å trykke den inn igjen så startet varmeapperatet. men det skjedde bare annenhver gang.lyspærer og sikringer var i ordnen. jeg fikset de problemene med at jeg brukte en annen bryter og koblet det utenom...

En stund senere så slokket baklysene plutselig og bremselysene ble borte. sikringer og pærer var i orden. bremse lysene fikk jeg ordnet. det var bare dårlig kontakt i multikontaktene til bremselysene. baklysene funker ikke.

hvindushviskeren sluttet også å fungere. uten at jeg vet hva det skyldes. pga bra vær så vet jeg ikke når den sluttet å funke.men jeg vet at den funket etter at jeg fikk ordnet lyset.

Noen dager senere så stoppet bilen helt uten videre.... jeg stod rolig og pratet med noen da bilen stoppet uten forvarsel.... etter at vi undersøkte litt så fant vi ut at besinpumpa ikke funket som den skulle.... det gikk greit å suge bensin til pumpa. men det kom ikke bensin til forgasseren så jeg måtte bli tauet hjem. :(

 

Noen som vet hva alt dette kan være? alt skjedde på omtrent 2 uker. (gjett om jeg er oppgitt) Bilen har stått omtrent i 2 år før jeg kjøpte den. kan det være så enkelt som at det er kontakta bak tenninga som har smeltet? vet at det er dårlig lysbryter og at sikringsboksene ikke er helt gode på disse bilene. har pratet med en bilelektrikker som trodde det kanskje kunne være sikringsboksen, men når jeg leste denne tråden ble jeg usikker....

 

Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper på både tenningskontakten og lysbryteren på bilen din, bytt disse to så regner jeg nesten med at mange av problemene forsvinner. Sikringsboksen på de tidlige bilene (med porselenssikringer) er også gjenstand for en del tull, så gå over denne og sjekk for irr etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som Per sier, det samme skjedde på Duottro'n når jeg og Andreas kom fra Bergen med den... Det er 99% sikkert at det bakstykket på tenningslåsen som er gåent... Jeg hadde akkurat samme symtonene som det du hadde... : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig det er bryteren bak tenningslåsen, men det så grei ut pluss at det ikke hjalp å lea no på den når jeg prøvde å starte... det hjalp ikke....har også prøvd å lea på relleer og ledninger rundt sikringsboksen uten at det hjalp.

pratet med möller både på gjøvik og fagernes og etter det jeg kan skjønne så virker det som det kan være noe med sikringsboksen.... fant også ei brent kontakt bak på den(ei blå ei)....

 

NOEN SOM HAR KPBLINGSKJEMA TIL EN AUDI 80 COUPE GT5S 81 MODELL..... Trenger det for å spare meg for haugesvis med timer med å lete etter feilen.....

Begynner å bli lei..... det har vært noe galt med den nesten helt fra jeg fikk skilter på den!:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skaff deg en Haynes-håndbok, der står det koblingsskjemaer. Denne boka koster ca 200-250 kr hos Biltema, BilXtra, Mekonomen, og kan også bestilles på nett, eller i en hvilken som helst bokhandel ved hjelp av ISBN-nummeret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.