Hvor mye vil 9x16 stikke ut kontra 8x17?

Anbefalte innlegg

Har noen 8x17 Et35 med 205/40/17 på min Golf 3 variant.. Lurer på noen 9x16 Et25 med 215/40/16

 

Hvordan vil det passe på bilen kontra de som står på nå? vil de stikke mye lenger ut? Blir jo mindre hjul, men det spiller kanskje ingen rolle?

 

Falsen på hjulbuen er klemt inn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt vil du da få: 1" / 2 + ET (35-25) = ca 22mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. men hvordan blir det når jeg går ned på felgdimensjonen? felgen blir jo ikke så nærme skjermen...? ellr er jeg helt på jordet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant, du vil jo ha felghornet lengre vekk vertikalt fra hjulbuen, men det du må nå selv vurdere hvordan ca 22mm lengre ut vil bli ift plassering horisontalt. Men da trekker du jo fort inn ting som dekkstrekk osv for å unngå subbing i tillegg til bare felgens størrelse ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke lese sticky tråder? er en tråd hvor det ligger dekk og felg kalkulatorer.

 

denne er meget bra:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo har bl.a sjekket tyrestrech sin kalkulator, men lurte om noen hadde erfaring med dette på G3..

 

Samt at jeg går ned på felgdimensjonen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så utifra felgkalkulatoren jeg linket til. så vil felgen altså stikke ut 2.3cm mere ut ved bruk av 9x16 felgene.

 

Så kan man jo måle seg ut i fra de felgene du har på bilen og se hvor felgen havner. 9x16 felgen havner også 2,7mm lengre innover;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det skjønner jeg.. 9x17 Et25 ville smelt rett i hjulbuen pga at det er 17"..

 

derfor jeg lurte om hvordan 16" ville bli kontra 8x17 jeg har nå.. Har jo noe og si på felg str.. Alt går jo ikke på bredde eller ET...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da må du vel heve bilen da... Er vel ingen som kan sitter her inne og gjette på hvor mye fjørbeina bygger i diameter og ikke minst høyden på bilen din...

 

Så kan man jo måle seg ut i fra de felgene du har på bilen og se hvor felgen havner. 9x16 felgen havner også 2,7mm lengre innover

 

Tok du poenget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fjærbeina er ikke noe problem.. bare å fjerne hjelpefjæra det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil nok få litt bedre "plass" i hjulbuene med mindre hjul, ja. kommer jo selvfølgelig an på størrelse/rulleomkrets på dekk på 16" kontra 17" og strekken/dekksiden på det i forhold. Er noen faktorer som spiller inn her, men generelt så vil du få bedre plass i bakre og framre side av hjulbue.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var mere et slik svar jeg var ute etter :) Nå som det justerbare står i bunn så subber jeg i framkant av hjulbuene med 8x17 205/40..

 

Er desverre 215/40/16 så blir enda breiere dekkbane enn jeg har nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er desverre 215/40/16 så blir enda breiere dekkbane enn jeg har nå..

 

Og det er denne betraktningen som mangler i de fleste dekk/felg/subbe diskusjoner. Det er jo sjelden felgen som subber, og da hjelper det lite å sitte med rene felgkalkulatorer.

 

I ditt tilfelle vil 9x16 felgen ha en dekkskulder (overgang fra bane til dekkside) som ligger 15mm lengre ut (10mm pga innpress og 10mm/2=5mm pga dekkbredde). Som du sier blir jo også hele hjulet lavere. Pga dette vil dekkskulder ligge 8,7mm lengre ned ift skjermkanten enn den gjør nå. Bilen får også 8,7mm lavere bakkeklaring. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen tvil i om det blir lavt da Anders:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.