Bensinkjørt dieselbil... Trenger litt svar.

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Vi har en 2002 Passat 3BG 1.9TDi Highline 4Motion med 130hk motoren.

 

I helgen fikk min eldre bror et innfall om at han skulle fylle denne bilen opp. Smart og oppegående som han var i øyeblikket fant han den grønne fine pumpen med "95 Blyfri" merket på og stappet inn i hullet på Passadosen. Han ante fred og ingen fare og fylte full tank før han la ut på tur. Etter tre mil stopper bilen og han lurer på hva faen som skjer. Vi fant jo fort ut at han hadde fylt bensin på tanken, og da var det rett til Møller Follo.

 

I går hentet vi bilen hos Møller da de påsto de hadde renset ut motoren. Dette tok de 4 lapper for, og det var jo greit nok for å få bilen til å gå igjen. Men, i dag tidlig når bilen skulle startes opp var den død. HELT død.

 

Så da er spørsmålet: Vet noen hva som må gjøres, eventuelt om det er mulig å få motoren i kjørbar stand igjen? Noen som har vært borti dette selv og har litt tips og priser de har betalt? Er jo en relativt dyr bil, og kjedelig å måtte vrake den, da forsikring ikke dekker idioti...

 

Takker for svar.:)

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at noen hjerner registrerer hva som er fylt på tanken og justerer seg etter det. men om det også går ann fra diesel til bensin vet jeg ikke..

 

Men kan hende de bare trenger å ta en nullstilling av hjernen og ta sa seg en kjøretur..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 mil hørtes langt ut... det kan da være at dieselpumpa di har tatt kveld.

 

Det er vanligvis ikke noe problem med å fylle feil, da de fleste merker dette selv og stopper etter 1 km eller 2... Stopper derimot motoren av seg selv kan det ha oppstått større komplikasjoner som ikke løyser seg med bare tømming, lufting og nytt filter.

 

Som kjent går det ikke å fylle diesel på en bensinbil, og for å unngå det omvendte skulle dieselpumpene og bilene hatt en 3-kant isteden for rund fyllegrensesnitt. Eller eventuelt kjøpe "SoloDiesel" hos NAF :D

 

Lest også denne: http://www.dinside.no/791693/feilfylling-hva-skjer-egentlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pd elementene dine og tandempumpa bakpå toppen har nok fått skader (bilen har ikke dieselpumpe i samme forstand som feks 110hk..) om ikke ødelagt så har de nok tatt skade av dette. om det hadde vært garanti på bilen så hadde all motor garanti blitt borte. pd elementene er under voldsom påkjenning hva gjelder trykk og er 100% avhengige av smøringa fra diesel olja for å ikke ta skade. bytt filter, tapp tanken helt fyll på diesel og fyr opp.. skaden er allerede skjedd så enten starter den ellers er dyser eventuelt tandempumpa tatt kvelden.. ekstra slitasje har dysene fått uansett. i værste fall er det 4 nye PD lementer og tandempumpe/fødepumpe (runder fort 30000kr i deler om så er utfallet) I følge vag SKAL dette byttes uansett om bilen er startet med bensin, tar veldig fort skade på disse. Ingen elektronikk som trengs nullstilles, som nevnt over som mulighet. starter den ikke har det skjedd noe mekanisk. bare så det er tatt med så er dette begrunnet i mange tilfeller med slik type PD motor på jobben hos audi, med slikt utfall om motor er startet med mye bensin % i tank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Som kjent går det ikke å fylle diesel på en bensinbil, og for å unngå det omvendte skulle dieselpumpene og bilene hatt en 3-kant isteden for rund fyllegrensesnitt. Eller eventuelt kjøpe "SoloDiesel" hos NAF :D

 

Å joda , en fin liten dose går fint ja ..... bare å kjøre god gammel årgang det ;)

 

Gikk fint med 20l diesel og 50l bensin på den gamle 90 2.2E`n min :.....

Gikk litt dårligere men.... , merka aldri noe etterpå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å joda , en fin liten dose går fint ja ..... bare å kjøre god gammel årgang det ;)

 

Gikk fint med 20l diesel og 50l bensin på den gamle 90 2.2E`n min :.....

Gikk litt dårligere men.... , merka aldri noe etterpå:)

 

den putret vel litt bare og røyk litt tenker jeg så ble den bra etter at diesel var borte:) noe mere etterspill om det er omvendt med bensin på diesel:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for langt og bra svar Stian! Takk til dere andre som svarte også selvfølgelig.

 

Min stefar, eieren av bilen har tydeligvis fått beskjed av Møller Follo om at "Det var jævlig rart" når bilen ikke startet. De kommer med bergningsbil og tar den tilbake til verkstedet i morgen tidlig, så får vi se hva som skjer. En ting er sikkert: det ble en helvetes dyr tank.:)

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe mere etterspill om det er omvendt med bensin på diesel:o

 

Mener det stod i instruksjonsboka på den gamle passaten (1.9D 65hk:D) at den kunne kjøres på bensinblandinger om man var så uheldig å fylte :)....sellfølgelig ikke en hel tank... , men en 20l-50l blanding fks....

 

Mulig jeg tar feil..., prøvde aldri ;)

 

Men nå var jo den av den gamle skolen også da : rock : , kjørte den hjem 40mil uten dynamo en gang :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det, de gamle dieselmotorene med rekke/fordelerpumpe tåler det aller, aller meste. Om man feilfyller på en sånn skjer det stort sett aldri noe mer drastisk enn at den stopper. Bare å drenere, fylle på nytt og kjøre videre. Med pumpedyse, common-rail og det der er det en annen sak, man må bare prøve og se om det har gått bra eller ikke.

 

Uansett, mener du med død at bilen var helt død, eller at den gikk på starteren uten å starte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

funker ikke på nyere i allefall;) 1 start med bensin i tank og komponenter skal byttes i følge fabrikk:) (noe mere belastninger på nyere tdi ogå så)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja , jeg har skjønt at de nye har problemer med alternativt drivstoff..... ;)

 

Men ville bare poengtere hvor god de gamle er :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja , jeg har skjønt at de nye har problemer med alternativt drivstoff..... ;)

 

Men ville bare poengtere hvor god de gamle er :D

 

Gode men slappe i forhold;) alt har sin pris:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyllte 20liter bensin på min.. eneste jeg gjorde var å rense tanken og fylle fyll tank disel å 1liter 2takts olje. som jeg fikk besjed hos forhandler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for langt og bra svar Stian! Takk til dere andre som svarte også selvfølgelig.

 

Min stefar, eieren av bilen har tydeligvis fått beskjed av Møller Follo om at "Det var jævlig rart" når bilen ikke startet. De kommer med bergningsbil og tar den tilbake til verkstedet i morgen tidlig, så får vi se hva som skjer. En ting er sikkert: det ble en helvetes dyr tank.:)

 

Fabian

 

Møller bil Follo har i hvertfall gjort ting helt riktig her. De har begynt med billigste alternativ, som er å tappe og rense anlegget og sendt bilen ut igjen.

I 90% av tilfellene er dette nok, men her virker det som om du har fått mere skader ja.

Noen verksteder mener at de må bytte ut alle komponenter i dieselanlegget, blant annet for at garanti skal fortsette å gjelde. Dette er sløsing av penger for eieren, det kan koste oppimot 100 000kr på en del biler.

Uansett så er jo dette en kostnad som eieren må ta selv, derfor er det greit å bare bytte ting det er feil på, ikke hele anlegget. Derfor gir vi alltid våre kunder beskjed om at man skal prøve med det billigste først, og så heller ta ting etterhvert som de eventuelt ryker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller bil Follo har i hvertfall gjort ting helt riktig her. De har begynt med billigste alternativ, som er å tappe og rense anlegget og sendt bilen ut igjen.

I 90% av tilfellene er dette nok, men her virker det som om du har fått mere skader ja.

Noen verksteder mener at de må bytte ut alle komponenter i dieselanlegget, blant annet for at garanti skal fortsette å gjelde. Dette er sløsing av penger for eieren, det kan koste oppimot 100 000kr på en del biler.

Uansett så er jo dette en kostnad som eieren må ta selv, derfor er det greit å bare bytte ting det er feil på, ikke hele anlegget. Derfor gir vi alltid våre kunder beskjed om at man skal prøve med det billigste først, og så heller ta ting etterhvert som de eventuelt ryker.

 

Vi hadde to leiebiler når jeg drev med bilutleie som det ble fyllt bensin på (to identiske biler) ene kostet det 7000,- å fikse mens den andre kom det på nærmere 80.000,- for å fikse.....

Det er en kostbar erfaring ihvertfall....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

........da forsikring ikke dekker idioti...

 

 

Fabian

 

Dette kan være forsikringssak. Har lest at selskaper vurderer dette ut fra grad av uaktsomhet, f.eks. om du fyller feil og oppdager det men starter og kjører allikevel - dekkes ikke, mens hvis du har feilfylt og ikke har oppdaget det før bilen står der - dekkes. Avhenger sikkert litt fra selskap til selskap, og dekningstype, men uansett er det er forsøk verdt.

 

Se f.eks. http://www.tronderbladet.no/nyheter/article1173742.ece og http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=33132&tid=

 

Og idiotene er vel de som har konstruert biler/pumper som muliggjør feilfylling... Ford har vel gjort noe med saken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som det blir sagt.. enten så går det eller så går det ikke.. er bare å prøve som de har gjort.. er man mindre heldig blir det dyrt fort... en ting er i allefall 100% sikkert om bil er kjørt på bensin.. den har tatt ekstra slitasjeskader av det på tandempumpe og dyser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen tilbake, og det var så enkelt at det var luft i systemet.

 

Så kan det også nevnes at Møller glemte å montere motordekselet.:P

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen tilbake, og det var så enkelt at det var luft i systemet.

 

Så kan det også nevnes at Møller glemte å montere motordekselet.:P

 

Fabian

Ville fylt på en liten skvett totaktsolje så du får smurt opp diesel-systemet. Iallfall etter litt bensin i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville fylt på en liten skvett totaktsolje så du får smurt opp diesel-systemet. Iallfall etter litt bensin i systemet.

 

 

Takk for svar, skal ta det med videre!

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, skal ta det med videre!

 

Fabian

Det gjør godt uansett da Norsk diesel visstnok skal være "tørr".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.