Anbefalte innlegg

Sjekket avgassene igjen i dag etter tennplugg og luftfilterbytte. Fortsatt ikke bra nok! : bh :

Denne gangen var COen OK, men det skyldes nok at tanken er full av E85. ;) Problemet nå var at NOx verdien var for høy, den lå på ca 1400ppm, men skal vanligvis ligge rundt 1000ppm.

Motorstyringen blinker fortsatt fornøyd 4444, selv om den går veldig magert nå....

 

Mekanikeren på verkstedet mente at jeg burde bytte lamdasonde og evt. vanntempereatursensor selv om motorstyringen er fornøyd. Hva sier dere? Jeg heller kanskje mer mot utslitt katalysator. Er det ikke denne som tar seg av etterbrenning av NOx?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve følgende:

 

Du trenger en stk 3mm lang umbraco. I bakkant av bensinmengdefordeleren (den hvor de fem bremserørene til hver dyse går fra) er det et lite hull.

 

Stikk umbracoen ned dit, press litt ned og skru mot klokka (for mager blanding) eller med klokka (for fetere blanding).

 

Hvis du kobler fra kabelen til trykkregulatoren (den sorte dingsen i framkant), og kabelen evt. tomgangsventilen skal du fint merke at justeringene gjør utslag.

 

Jeg så ikke noe til justeringsskruen. Er du sikker på at det er en slik på biler med katalysator? Da skal jo motorstyringa automatisk ta seg av justering av blandingsforhold for bensin og luft, eller hur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blandingsforholdet finjusteres bare av elektronikken.

CO-skrue-kjet.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og man bør ALDRI røre denne skruen uten at alle andre potensielle feilkilder er sjekket ut og funnet i orden, og den må BARE røres mens avgassanalysator ("CO-måler") er tilkoblet så man vet hva som skjer. Lambdasonde skal være frakoblet og veivhusventilasjon skal kobles vekk. Skal det være helt riktig skal det også tas ut eksos før katalysator gjennom røret oppe ved eksosmanifolden til å måle på, ikke bare i enderøret.

 

På denne skruen er det _ekstremt_ lite som skal til - så lite som 1/8 omdreining kan forandre CO med mange prosent. Men som sagt, ALDRI røre denne uten at alt annet er i orden og å være 100% sikker på hvordan man skal justere korrekt - klår man uvitende på denne lager man fort masse problemer ved å kompensere for et problem ved å lage et annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blandingsforholdet finjusteres bare av elektronikken.

 

På min B4 2,3E var det en gummipropp dyttet nedi der som måtte ut først:)

Sånn hvis du ikke kjenner noen umbrako-skrue mener jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og man bør ALDRI røre denne skruen uten at alle andre potensielle feilkilder er sjekket ut og funnet i orden, og den må BARE røres mens avgassanalysator ("CO-måler") er tilkoblet så man vet hva som skjer. Lambdasonde skal være frakoblet og veivhusventilasjon skal kobles vekk. Skal det være helt riktig skal det også tas ut eksos før katalysator gjennom røret oppe ved eksosmanifolden til å måle på, ikke bare i enderøret.

 

På denne skruen er det _ekstremt_ lite som skal til - så lite som 1/8 omdreining kan forandre CO med mange prosent. Men som sagt, ALDRI røre denne uten at alt annet er i orden og å være 100% sikker på hvordan man skal justere korrekt - klår man uvitende på denne lager man fort masse problemer ved å kompensere for et problem ved å lage et annet.

 

Dette høres fornuftig ut! Jeg tør ikke røre denne uten nødvendig måleutstyr. Tenkte jeg skulle få byttet katalysator. Noen som vet om hvor man kan får tak i org. billig? Evt. så tenkte jeg å la guttta på Bilens Eksosanlegg gjøre jobben, men med uorginal kat. Noen som har erfaring med det? Burde vel være kurant det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket avgassene igjen i dag etter tennplugg og luftfilterbytte. Fortsatt ikke bra nok! : bh :

Denne gangen var COen OK, men det skyldes nok at tanken er full av E85. ;) Problemet nå var at NOx verdien var for høy, den lå på ca 1400ppm, men skal vanligvis ligge rundt 1000ppm.

Motorstyringen blinker fortsatt fornøyd 4444, selv om den går veldig magert nå....

 

Mekanikeren på verkstedet mente at jeg burde bytte lamdasonde og evt. vanntempereatursensor selv om motorstyringen er fornøyd. Hva sier dere? Jeg heller kanskje mer mot utslitt katalysator. Er det ikke denne som tar seg av etterbrenning av NOx?

 

Tror jeg bommet litt på denne. Det er lamda verdien det er snakk om, den var på 1.389. Jeg fikk derfor beskjed om at det er noe med motorstyringen som er feil av gutta på Bilens Eksosanlegg. De mente katalysatoren var grei. Jeg bytter derfor lamdasonde og vann temperatursensor for å se om det hjelper.

 

Er det forresten noen som kan gi ett lite lynkurs i hvordan instrumentet kommer frem til lamdaverdien basert å målingene i avgassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var kjerra EU-godkjent. Mens jeg byttet lamda-sonde og vanntemperatur-sensor, la jeg merke til en suselyd i motorrommet. Etter litt feilsøking med startgass, fant jeg hull på en slange mellom luftfilterboks og innsuget, rett bak gasspjeldet. Hullet var på en liten vinkelslangestump som sitter på en nippel ved huset til gassspjeldet. Jeg tipper dette var feilen helt fra starten av, i og med motorstyring hele tiden har rapportert null feil. Den var heller ikke så lett å finne,da susingen knapt var hørbar...

Møller skulle ha NKR 95,- for slangestumpen, snakk om utpressing! Ble tom nektet VACN rabatt da medlemskortet mitt ligger i bunnen av et flyttelass.... :-(

 

Takk for gode tips alle sammen! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.