Bytte fra enkle til doble frontlykter på 82' 80....

Anbefalte innlegg

Har fått tak i doble lykter (usa front/lykter som de også kalles) som eg skal montera over på min 80. I den gamle lyskasteren er det H4 pære, mens i den nye er det 1stk H4 pære i den eine lyskasteren og 1stk H1 i den andre. Må eg då legga opp større ledning/og evt større rele til lyktene siden det blir meir straum som må gjennom ledningen?

 

Mvh Helge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil få merkbart bedre lys om du legger opp mye ledninger/relè, er således å anbefale. Bruk evt. de orginale til styrestrøm til relèet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et rele-sett er absolutt å anbefale! Lysbryteren og ledningene bygger opp motstanden når de blir eldre, noe som gjør at mindre volt kommer frem til lyktene. På min 87-modell hadde jeg 11.5V på lyktene før jeg monterte releer, 13.6V etterpå (13.8V på batteriet på tomgang, både før og etter)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takkar for svar..

Då for eg legga opp ny ledning og rele.

Blir masse rele detta! :D Har allerede rele for automatisk kjørelys og tåkelys...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få optimalt lys trekker du en minimum 2,5 mm2 fra f.eks. batteriet til hver side i fronten. Hver av disse mater to relèer, et til nærlys og et til fjernlys. Og ja, det blir mange relèer, fire totalt.

 

Om ledningen fra batteriet via pæren og til gods er ca. 2,5 m. lang, vil spenningstapet bli 0,07 V. Altså ca. 13,9 V inn på pærene. Dette med 14V ladespenning og 55W pære.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur du da vil gå bra å ha releene framme med lyktene eller er det best å ha dei på ein nokolunde tett plass?

Dei releene som eg har laga til frå før til automatisk kjørelys og tåkelys, hengte eg på torpedoveggen (i motorrommet) og dei virkar fint

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ja, det blir mange relèer, fire totalt.

 

Det holder med 1 stk 30A rele til begge nærlysene, og et til begge fjernlysene. 55 watt nær x2 = 110 watt/13.8V = 8A. Dvs at lysene trekker 8 ampere, da behøver man ikke et rele til hver krets av nærlysene. Siden bilen skal ha doble fjernlys så kan det være greit med to releer til fjernlysene, da det blir totalt nær 17A på alle 4 pærene ved 13.8 volt. Det skal likevel være nok med et 30A rele.

 

Bare husk sikringer!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det holder med 1 stk 30A rele til begge nærlysene, og et til begge fjernlysene. 55 watt nær x2 = 110 watt/13.8V = 8A. Dvs at lysene trekker 8 ampere, da behøver man ikke et rele til hver krets av nærlysene. Siden bilen skal ha doble fjernlys så kan det være greit med to releer til fjernlysene, da det blir totalt nær 17A på alle 4 pærene ved 13.8 volt. Det skal likevel være nok med et 30A rele.

 

Bare husk sikringer!!!!

 

Ja, det holder med 2 relèer. Da må det trekkes ledninger på tvers framme ved radiatoren. Om et relè skulle ta kveld, vil begge nær- eller fjernlys slutte å fungere, noe som ikke hadde skjedd ved bruk av 4 relèer.

Ingen metode er feil, og som jeg skreiv øverst i innlegget, "forslag til løsning" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.