Vibrasjoner i bilen på tomgang, og lavt turtall ???

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte idag, å merket at bilen vibrerer veldig på tomgang, og lavt turtall (opp til 1200 rpm)... tanken har også slått meg tidligere, men ikke brydd meg mer om det før idag da det ikke har vært så ille...

hva er det som kan gjøre dette ? motorfester som begynner å bli dårlige ? eller andre ting ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute å kjørte idag, å merket at bilen vibrerer veldig på tomgang, og lavt turtall (opp til 1200 rpm)... tanken har også slått meg tidligere, men ikke brydd meg mer om det før idag da det ikke har vært så ille...

hva er det som kan gjøre dette ? motorfester som begynner å bli dårlige ? eller andre ting ?

 

motorfester, dårlig 2-massesvinghjul, slitte pumpedyser er noen forslag.

På min 02 passat er svinghjulet synderen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet at svinghjulet er dårlig, da jeg kjenner vibrasjoner viss jeg feks. gir full gass i 5.gir... men trodde ikke at det kan bli sånn når bilen står på tomgang...

vist det er pumpedysene, skal jeg ikke få andre symtomer også ? noe måte å kunne sjekke ut hva som gjør det ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om svinghjulet er så slitt at det er ubalanse i det så får du det på tomgang også. i noen tilfeller så ille at det virker som at bil går på 2 sylindere eventuelt stopper på tomgang. vagcom test.. mvb ved tomgang varm motor nr: 4, 7, 13, 18 og 23

 

Og MVB nr 23 ved ca 2000rpm ved varm motor og motorbrems. legg ut verdier her eller på PM så kan jeg gi en antydning om dysenes funksjon og drivstoff forsyning.

 

AGR systemet kan også være en synder og LMM les ut mvb nr 3 visningsfelt 1-3 ved tomgang. og mvb 11 ved tomgang visningsfelt 1-3.

 

en løsning kan være værdt å prøve, mulig det går på din motor. gå på motor med vagcom 01 så 11 adgangsberettigelse(logginn) tast inn kode 12233 gå tilbake og så inn på 10-tilpassing og kanal 3. ta vedien som står i kanal 3 og legg til 400 på den og lagre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du automat kasse? Da må du kjøre engine flush på den og bytte olje. Kjøre så noen dager før du bytter ojle igjen pluss filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

engine flush på en automat kasse?? spess

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om svinghjulet er så slitt at det er ubalanse i det så får du det på tomgang også. i noen tilfeller så ille at det virker som at bil går på 2 sylindere eventuelt stopper på tomgang. vagcom test.. mvb ved tomgang varm motor nr: 4, 7, 13, 18 og 23

 

Og MVB nr 23 ved ca 2000rpm ved varm motor og motorbrems. legg ut verdier her eller på PM så kan jeg gi en antydning om dysenes funksjon og drivstoff forsyning.

 

AGR systemet kan også være en synder og LMM les ut mvb nr 3 visningsfelt 1-3 ved tomgang. og mvb 11 ved tomgang visningsfelt 1-3.

 

en løsning kan være værdt å prøve, mulig det går på din motor. gå på motor med vagcom 01 så 11 adgangsberettigelse(logginn) tast inn kode 12233 gå tilbake og så inn på 10-tilpassing og kanal 3. ta vedien som står i kanal 3 og legg til 400 på den og lagre.

 

har ikke tilgang til vagcom, kjenner heller ikke noen med det... : mad :

 

men viss det var svinghjulet, skulle jeg ikke ha merket mer til det da ? feks. mens jeg kjører normalt ? vet jeg har det ved tung giring og hardt pådrag...

 

hva er sannsynligheten for at dysene er dårlige ? kan de bli dårlige pga chiping ?

beklager viss det blir litt dumme spørsmål, men er desverre ikke ekspert : rolleyes

 

er det mulig å kjøre den på verksted for å få klarhet i hva som er galt ? eller vill de kun anbefale å bytte motorfestene osv. til feilen er vekk.. (mener da at de ikke greier å sette en fast diagnose)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lever den på vw om du ikke er redd for å bli tatt for chipping:) De burde finne ut av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

verkstedene har jo absolutt ingenting de skulle ha sakt ang. trimming, så lenge det ikke er snakk om en garantisak da...

 

off ! på en måte så "angrer" jeg på at jeg har kjøpt audi, dette er den bilen jeg har hatt mest utlegg på når det gjelder pissting : bh : men den har en utrolig god kjørekomfor, og et pent utseende... så det er nok det eneste som gjør at jeg foreløbig beholder den... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lever den på vw om du ikke er redd for å bli tatt for chipping:) De burde finne ut av det.

 

Blir også gjerne kjempedyrt ...: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var garanti jeg tenkte på;) bruktbil garanti eller no feks. om det ikke er et tema så lever den der så finner de det ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jupp kan betale 1000kr timen på audi og de bruker si 2 timer.. eller betale 500kr timen på et ikke merke verksted å de bruker 4 timer og de ber deg bytte motorfestene (da de kansje ikke finner ut av det.. eller veit om hva man bør se etter på den enkelte biltype) Sier ikke at dette er en regel... men kan fort skje.. eksempel.. se trådene om feiljusterte hjulvinkler på ikke merke verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jupp kan betale 1000kr timen på audi og de bruker si 2 timer.. eller betale 500kr timen på et ikke merke verksted å de bruker 4 timer og de ber deg bytte motorfestene (da de kansje ikke finner ut av det.. eller veit om hva man bør se etter på den enkelte biltype) Sier ikke at dette er en regel... men kan fort skje.. eksempel.. se trådene om feiljusterte hjulvinkler på ikke merke verksted.

 

hehe !!! har en kompis som kjører en skoda superb som har erfart dette med feiljustere hjulvinkler på ikke merkeverksted: rolleyes ikke merkeverkstedet hadde fått det til å se veldig bra ut på papiret, men i virkeligheten var det ikke verd 5 øre: mad :

men jeg liker beklageligvis ikke merkeverkstedet vi har i vårt området : mad : men det er mest pga dårlig kundebehandling på en garantisak jeg hadde på lakken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2002 Audi A6 1,9 TDI, ja kjenner meg igjen i det med store utlegg på denne modellen. Min passerte 180.000km nylig og jeg har hatt utlegg på ca. 35.000 siste året. De nærmeste ukene regner med nye utlegg på ca. 15-20 tusen. Heldig er den som kjøper denne bilen når den selges i august..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører sjøl en A6 1,9tdi 98 modell med automat kasse, på den fikk jeg også vibreringer på lavt turtall. Kjøpte en oljerens fra Omega og vibrasjonene forsvant nesten 100%. Skal skifte olje og filter en gang til og da får vi se åssen den blir:)

Bilen har nå rulla 241`.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holdt på sjekket dette med vibreringen igjen idag, og ruset bilen opp til 1200 rpm, så plutselig fikk jeg ikke gi mer turtall, selv om jeg hadde gassen i bånd... slapp den, og trykket den ned igjen, så fungerte det igjen... noen som vet hvorfor det er slik ?

 

en annen ting, dette med motorfester, vil ikke vibreringen å ha vært der i hele turtallregistret vist det var gåent ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syntes dette høres veldig ut som svinghjul jeg egentli.. som er på vei til å ta helt kvelden.. om du hadde kraftig vibrasjon samtidig som du ikke fikk mere turtall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde ikke så veldig kraftig vibrasjon, men mer en hva som er normalt... men hva vil skje når det tar kvelden totalt ? bør jeg unngå å ta meg en lang biltur i sommerferien ?

 

vet du hva denne jobben innebærer ? og hvilke kostander jeg burde forvente meg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster jo fort en 6-7000kr for et svinghjul kan jeg tenke meg + girkasse ut inn. burde i såfal skifte clutch/trykkplate samtidig. så blir fort over 10000kr i deler. om det ryker helt og gummien i svinghjulet kolapser så renner den ut av hullene ved girkassehuset ofte ser ut som det er klint tjære inni clutchhuset.. og bilen vil enten stoppe helt eller gå forferdelig dårlig med mye vibrasjon. Hadde vl bitt i det sure eplet og fått en diagnose på det på merke veksted jeg før jeg dro på noe langtur i allefall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vibrasjoner på lave turtall, men ikke på tomgang. Dette er pga svinghjulet.

Hadde det på gamle motoren i bilen, og fikk det samme problemet etter 3000km på den nye. AFN motorer begge.(skiftet pga topphavari)

Så jeg ringte på møller å hørte på pris, og jeg kom fram til at det er like greit å kjøre til svinghjulet står igjennom topedoveggen. Grunnen? Jo møller skulle ha 15000 for et svinghjul som allerede ikke holder mål.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp sachs oppgraderings sett:) enkelmasse i stål med tung vekt så mye av rakklingen ved enkelmasse blir borte. og man slipper tenke på svinghjul mere. sett med trykkplate, lamell (vesentlig kraftigere enn orginal) og svinghjul kommer vel å ca 10000kr med div rabater:) hadde jeg gjort om jeg først skulle byttet ut en så dyr del

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem, hva og hvor ?

 

vil tro at denne jobben kan lett gjøres selv ? har ikke sett etter hvor mye arbeid det er å ta ned girkassa, men regner det skal gå greit ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en annen ting jeg tenkte på ang. dette med at jeg plutslig ikke fikk gi mer gass, slik at den passerte 1200 rpm.. er det en føler som ligger å kjenner på vibrasjonen i svinghjulet, og hindrer da at vi skal kunne gi på mer turtall viss vibrasjonene blir for store ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.