#1 Skrevet Juni 22, 2009 Hei. Etter å ha eid en A6 i en uke så merker jeg at automatkasse ikke fungerer optimalt. Virker som den slurrer litt når en skal ta igang f.eks fra et lyskryss(litt treg i starten). Noen ganger når bilen er kald så skjer det ingen ting når bilen settes i revers, kommer etterhvert men den slurrer og drar dårlig. Står bilen i nedoverbakke så ruller bilen framover før den drar bakover. Trodde jeg var på den trygge siden da det er byttet olje på kassa når det skal og at bilen ikke hadde hengerfeste(er heller ikke chippet, har selvfølgelig ikke garanti for at tidligere eier ikke har gjort det) + at bilen var innom audi for full service før jeg kjøpte den. Jeg har satt bilen til en times sjekk på møller hamar og de mener kassa må ombygges fra 6-7 lameller. Jeg sendte en mail til NBS og de mente jeg måtte bytte styreenhet og oljepumpe i tillegg. steike meg dyrt Noen som vet hva som må gjøres. Hvor skal jeg sette bilen for å få en problemfri automatkasse? Noen som vet om det er vanskelig å få dette dekket på forsikringen, har gjensidige sin toppforsikring. Håper på gode råd. Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 22, 2009 (endret) du har tydeligvis MLT kasse ikke tiptronic... om de skal ombygges så er det lameller og software bare. ikke hør på NBS... de sier streenhet også, da de ikke har sw oppdateringene som møller har fra audi.. og derfor må bytte til nyere styreenhet for å oppnå det samme..det med rygging i kaldt vær er sånn det er på tdi.. er teknisk melding på det tilgjengelig for alle vag verksteder. det er for å forhindre at mtoren kveler seg, det er satt inn en moment grense i kassen som motor må overskride før reversen tar tak. derfor viker det som den ikke vil ta tak med en gang og man må ha litt turtall før den starter å dra bakover. oppleves best når det er kaldt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 23, 2009 Hei og takk for svar. Ja det er sikkert MLT kasse, som du sikkert skjønner så er jeg litt uvitende på dette her. MLT=multitronic? hva er forskjell isåfall? Det trenger ikke være kaldt vær om den skal fuske/slure i revers, men hvis bilen har stått ei stund så bilen er kald så trenger det ikke skje stort når den settes i revers,2,3,4,5 sek før den reagerer(har ikke fått den store erfaringen enda da bilen er ny for meg). Men er det slik å forstå at den skal være slik eller er det en feil på den? Ombygging fra 6-7 lameller, hvorfor gjøres det? Gir automatkassa raskere respons da eller vil ikke dette ha noen effekt på det jeg opplever. Kom gjerne med tips om hvor jeg eventuelt skal sette bilen for test og rep. Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 23, 2009 Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men i Bergen er det noen som heter automat service, de er flink på automatkasser:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 23, 2009 (endret) Nå er dette en cvt kasse og kan på ingen måte sammenliknes med en vanlig automat. denne er som en variator. den har kun 2 clutch pakker, en til forover og en til bakover kun for igangsetting, i motsettning til automaten som har bremser og clutcher satt av til hvert enkelt gir med planethjul sett som utgjør de forskjellige girene.på cvt er det et stort kjede som går mot konuser lager utvekslingen. som en scooter. svært få som kan noe om denne kassen utenfor møller systemet/audi.. har tilogmed fått tlf fra ZF sitt verksted i norge ett eller annet sted, med spm om hvordan de tar stall-speed test på en slik kasse de holdt på med... det sier jo alt, for det lar seg ikke gjøre på en slik kasse. hørt mye rare rep løsninger og info fra kunder på jobben som de har fått fra div kjente automat kasse versteder.. svært lite av det som blir sagt er riktig. det er kun audi som har denne kassen og der holder godt på infoen om den. at de er trege i revers er slik de skal være, jo mere forsiktig man er på gassen i revers i starten jo lengre tid tar deg, da motoren må først utvikle det foreskrivde momentet før kassen tar igang. Ok. hvor bor du? Uansett, sett den på møller.. må ha software update på kassa etter ombygging til 7 ellers ryker kassa.7 lameller monteres for å i det heletatt tåle det orginale momentet på de mest moment sterke motorene:) Det erlitt forskjellig fra problem til problem hva som byttes på disse, regner med at de har stillt rett diagnose med ombygging, din bil skal uansett ha 7 lameller så. hender man bytter ventliblokka i kassa også men dette ville de funnet ut av på møller der du var, ligger så mange forklaringer ute på systemet våres om hva som skal byttes til hvilken kundeklage på disse kassene så burde ikke være noe problem:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 26, 2009 Takk for utfyllende svar Stian. pga ferie på det verkstede som så på bilen så har jeg bestilt en second opinion på Hamax Hønefoss 1.juli. Avventer til de har gitt meg sin mening. Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...