Få ut turbo på A4 1.8t 1999mod

Anbefalte innlegg

Heisann,

Er igang med turbobytte på bilen min, og det har gått sånn delvis bra.

Har fått løs alle boltene på manifold og de mot kat, og løsnet den brako-skruen som står inn på et feste på luftfilter-siden av turboen. Har også løsnet alle slanger osv.

Men fremdeles sitter turboen fast? Er det noen fester på andre siden av den, inn mot motoren? Hvordan kommer jeg evt til der, er meeeget trangt.

Kommer jeg noe bedre til ved å ta av fronten?, eller er det noe annet jeg kan fjerne for å komme bedre til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

haansi_19ae9d27c693.jpg

haansi_cf0d6a67c8b5.jpg

Kom ut til slutt :D

Da må jeg vel bare skru ut de to boltene der av gamleturboen, og skru de i den nye?

rant MASSE olje ut av diverse greier når jeg tok av gamleturboen, og det kan vel tyde på at den har vært ganske gåen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flytte over pinneboltene ja. Skru 2 muttere fast mot hverandre så bruker de å løsne, men kan sitte godt. Hvis gjengene blir ødelagt må du ha nye.

Men vanskelig å si med den olja.. "rant masse ut av diverse greier"...??

Skal vel egentlig ikke renne ut fra noe annet enn oljeslangen/røret til/fra turboen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips :)

Tok av røret nede (kommer fra eller til cooleren??) som går opp til turboen - for å komme bedre til, og der kom det en del olje ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips :)

Tok av røret nede (kommer fra eller til cooleren??) som går opp til turboen - for å komme bedre til, og der kom det en del olje ut.

Er visst normalt at det samler seg litt i IC og rørene der. Hvertfall så lenge man kjører med original veivhuaventilasjon og ikke catchtank.

Men spørs jo hvor mye det var hos deg da..."en del" kan være så mangt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, rant ikke så mye at det fosset liksom, men nok til at jeg ble meeeeget dritten på armene :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hvertfall meddele at WG-lokket var hoppet ut av festet på den gamle turboen, og hullet sto helt åpent.

Er ikke rart trykket var verre når den kom tilbake fra verkstedet :S De har sikkert prøvd å stramme den, og istedenfor så har de rota så mye med lokket at det har hoppa ut. Fikk pressa det på plass igjen, og stramma armen slik at det ligger nedpå.

Virka faktisk ikke som om det var noe slark i turboen, så der ser det igjen ut til at de snakker tull.

Men jeg skal få noen som har litt mer peiling enn meg til å se på den. Hvis turboen er fin har jeg jo en brukende turbo som bare må skiftes WG-lokk på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått på plass turboen.

Koblet av dysene, og lot den kinne i noen sekunder. Koblet så på dysene igjen og startet opp. Bilen gikk jevnt og fint uten noen ulyder.

Men det var antydninger til turboen ble meget varm. Kom litt smårøyk rundt snurra. Vet ikke om dette er fordi den har stått iro lenge?

Kjørte en tur og bilen gikk som bare juling! Men når jeg kom tilbake så jeg under panseret, og der var faktisk turboen glødende varm midt på. Det skal vel ikke være slik?

Har parkert for natta. Er det noe mer må jeg se på det i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig normalt at turboen blir rødglødene etter en litt rask kjøretur. Dette er jo små turboer som fort blir varme ved aktiv kjøring. At det ryker litt av turbo etter montering mener jeg er helt normalt, men vet ikke hvordan det er når det er en brukt turbo. Regner med det er greit så lenge det ryker bare litt i starten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hatt ny testkjøring i dag, og alt ser ut til å være ok :D Ingen feilkoder, og bilen går som bare juling!

Heller ingen røyk fra turbo i dag :D

Så sinnsykt deilig å få ting på plass, hvertfall når jeg har gjort det selv! Har ikke lang erfaring med skruing av bil, så jeg får skikkelig opptur når jeg hiver meg på nye ting og klarer det.

SKIKKELIG stolt nå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner følelsen. :) Du får kose deg med bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for det :) Forhåpentligvis vil dere slippe maset mitt på en stund nå :D

Tusen takk for all hjelp jeg har fått her, nok en gang. Etter 2-3 tråder og mange hjelpende sjeler her, er alt på plass :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

røyken fra turboen er nok en blanding av litt olje utenpå huset og nye pakninger.. pakningene har en tendens til å lage litt røyk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for oppklarende info :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.