#1 Skrevet Juni 23, 2009 Holder på med en Passat 3GB 1.9TDI med 94k på telleren. Har lenge styret med å fått den til å gå ordentlig (byttet magnetventiler osv). Har hatt den på Bilsentrum i Kristiansund (møller), og fått beskjed om å bytte turbo. De skulle ha 16000 for en slik en. Dette kom han frem til ved å nappe ut en slange på wastegaten og blåse i den. Han mente det var "ei treig arm" som gjorde at jeg måtte ha ny turbo. Kan han finne ut dette ved å blåse i en slange? Det tok han ca 2 min. Andre som synes det høres rart ut? Turboen er tigth og fin ellers. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 23, 2009 (endret) Heter det bilsentrum? isåfall ikke møller eid.. alle møller eide heter møller bil også et stedsnavn. da er det nok noen andre som har hoved majoriteten av aksjene i selskapet;) som feks gumpen auto.. autorisert vw/audi forhandler. Litt OT men bare få det på det rette:) Litt OT (on topic) også. ja det er sånn man tester vtg mekanismen på disse turboene (man suger ikke blåser). tar 2 min å avgjøre om denne mekanismen henger. og turbo da enten må renses om man klarer det selv eller byttes. Dette er veldig vanlig problem på disse turboene, mest de første av de. og kommer av "gubbe kjøring" somregel, med for lite variert turtall og pådrag som igjen fører til at mekanismen i turboen soter ned i 1 posisjon = går bare bra på et bittelite turtallsregister, gjerne helt på topp, mens bunndrag er borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 23, 2009 Forslag: En har ikke sjangs å klare å suge nok vakum i klokka som styrer de variable skovlene i turboen til at den skal bevege seg. Du klarer kanskje å suge nok slik at du kjenner om det er lekkasje der eller ikke. Prøv å koble vekk armen på vakumklokka å kjenn om staget ut av turboen går lett. Skal vel ha ein vandring på ca 2 cm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 23, 2009 Heter det bilsentrum? isåfall ikke møller eid.. alle møller eide heter møller bil også et stedsnavn. da er det nok noen andre som har hoved majoriteten av aksjene i selskape Nei, Berge & Co her i sogn og fjordane er visst også en del av møllergruppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 23, 2009 (endret) Nei, Berge & Co her i sogn og fjordane er visst også en del av møllergruppen. Ja de er tatt under vingene til møller og får bruke de samme hidden systemer, lager logistikk teknisk info, kursing osv.. men så lenge noen andre enn møller sitter på over 50% av aksjene så heter det ikke møller bil.. ellers hadde det blitt "møller bil sogn og fjordane" Fått info om dette på jobben (i møller) vi måtte selv bytte navn fra audi senter ensjø til møller bil ensjø under omstillingen. så det er nok ikke møller som eier majoriteten av det;) Møller bil har jo tilogmed kjøpt opp en bråte med forhandlere i sverige å selv de bytter nå navn til møller bil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 23, 2009 Forslag: En har ikke sjangs å klare å suge nok vakum i klokka som styrer de variable skovlene i turboen til at den skal bevege seg. Du klarer kanskje å suge nok slik at du kjenner om det er lekkasje der eller ikke. Prøv å koble vekk armen på vakumklokka å kjenn om staget ut av turboen går lett. Skal vel ha ein vandring på ca 2 cm. Vi har utstyr med manometer på som suger på merkeverksted. og det er faktisk snakk om veldig lavt undertrykk før en beveger seg. under en slik kontroll har vi også faste undertrykks verdier hvor staget skal starte bevege seg og en max grense hvor max vandring på staget må være nådd før undertrykksgrensen er overskredet:) så om de har testet dette slik så er det riktig:) man skal også slippe inn overtrykk igjen og se på staget at dette går ned igjen uten å hakke/henge på noen måte underveis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 23, 2009 Ingen som har en penis-pumpe de kan låne bort til Kim da? så han får sjekket turboen sin? hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2009 Haha, trenger ikke sjekke turboen på MIN bil, fordi den er så gåen som du kan få det! Men på onkel sin, så stusser jeg litt. Denne gubben som sugde i slangen på bilsentrum hadde tidligere sagt at det var to magnetventiler som gjorde at bilen gikk dårligere enn vanlig, og dette var han HEEELT sikker på. Blir derfor veldig i tvil når han bare får beskjed om at han kan få bytta turboen sin for 19000 eller kjøpe den og la andre montere den for 16000. De gangene han var sikker på magnetventilene, så hadde han ikke tatt diagnose engang.... Så da er det bare å be han bite i det sure eplet å kjøpe ny turbo? Fant heldigvis en orginal turbo til han i sverige da, for 5200 NOK (innbytte), så det ble ikke SÅ ille, så monterer jeg den bare for han. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2009 Nå liker ikke jeg å stole på andres diagnose uten å ha sjekket selv først uansett.. men om man skal tro på diagnosen som er stillt så er det bare å skifte eller åpne og rense:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 23, 2009 (endret) Riktig som stian skriver, det tar 2min å sjekke om en VNT turbo regulerer som den skal og det er ikke værre en å pumpe vakuum på klokka for å se om den henger eller går tregt. I de fleste tilfeller får en også registrert feilkode som " Reguleringsgrense underskredet" eller "reguleringsgrense overskredet" alt etter hvilken posisjon den har satt seg fast i. Det billigste om en ikke er flink til å feilsøke er vel kanskje å begynne med å skifte magnetventilen, men er jo litt som å stikke fingeren i lufta når en bare tipper uten å sjekke noe før en bestiller deler. Hadde kanskje vært greit å få en annen mekaniker til å bekrefte det om dere føler dere usikkre på om det er stillt riktig diagnose;) OT: Jobber på Berge & Co og kan bekrefte at Møller ikke innehar aksjemajoritet;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 23, 2009 gåen turbo på 1,9 tdi rundt 110 120 tusen km er vel ikke heeeeelt uvanlig da Til å bytte turbo såvfins det jo billigere alternativer en bilsentrum da. Det samme med turboen, den kan du jo bare ringe på NBS etter feks 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...