Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har samme problem. Klosser og bremseveske byttet, men den f... slitasjevarsleren lyser som juletreet på julekvelden.

Kan noen av dere ta meg steg for steg på hva jeg skal gjøre i feilsøkingsprosessen? Har ikke akkurat lyst å foreta feilsøking på Møller....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Koble fra slitasjevarslerkontakten på venstre side.

2: Koble den ene pinnen på ledningen til jord/chassis på bilen

Hvis blinkingen forsvinner, er det brudd mellom jordingspunktet til venstre for forbrønnen og ut til klossen

3: Mål begge pinnene, den ene av dem skal ha kontakt til jord. Dersom ingen har det, samme feil som 2.

4: Koble den pinnen som IKKE har jord til jord, eller dersom du fant jord i 3, koble på kontakten igjen. Dersom du ikke fant jord i det hele tatt, koble begge til jord.

5: Koble fra på høyre side, mål om en av pinnene har jord. Dersom ingen av dem har jord, brudd på ledningen mellom venstre side og høyre side.

6: Dersom du finner jord, koble den uten jord til jord.

7: Dersom blinkingen nå forsvinner, er iallefall ledningen fra høyre kloss til instrumentet ok, og du har forhåpentligvis funnet bruddet, som mest sannsynelig ligger i ledningen der den er festet på fjærbeinet, og går i ett spenn inn i innerskjermen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lyser konstant hos meg oxo det derre..så det er bare til å kortslutte dei 2 ledningene på begge sider så forsvinner varsel lyset i instrumentet?

(UFO bremser)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, hvis det er klossene som er grunnen skal kortslutning av begge kontaktene rette problemet.

 

Men, dersom det er brudd i ledningene i bilen vil ikke dette hjelpe noe.

 

For å teste om kretsen er hel, er det en kontakt bak på instrumentet som en kan måle en pinne i, og der skal en finne jord, som kommer via høyre og venstre kloss til fotbrønnen på venstre side. Er den kretsen god, er det jo instrumentet..

Men har ikke boka på den bilen lenger..så kan dessverre ikke hjelpe deg med pinnenummer.

 

Men merner stady lys er lavt nivå på bremsevæsken, så kanskje feilsøke dette også. Men det har jeg slupper å gjøre, så der vet jeg ikke no mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Truls og takk for svar!

 

Forstår jeg det slik at hvis man kobler utgangsledningen (Utgangspunktet) fra instrumentet i jord så vil instrumentet få konstant jord og man vil aldri få varsel om problemer med bremsesystemet?

Kan jo være et alternativ om man ikke finner bruddet....

Jeg har byttet både klosser og bremseveske så hos meg er det nok en eller annen kontaktfeil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde det i feilsøkingen iallefall, og vurderte å gjøre det for evig og alltid ett lite sekund med dårlig pågangsmot..

 

Men ja, jeg koblet pinnen rett til jord, og blinkingen forsvant.

 

Men, mener å huske kanskje at det kan være bremsevæskenivået den reagerer på med konstant lys, og da kan det jo være kretsen som går fra instrumentet til sensoren i bremsevæskebeholderen som ikke er helt frisk også. Men det har jeg som sagt ikke forsket noe særlig på, men i haynes boka er det skjema over det, og det er sikkert slik at en bryter kortslutter ved ok nivå, og er åpen ved for lite nivå. Hvis du finner hvilke pinner det dreier seg om er jo det også mulig å teste. Men der kommer jeg litt til kort for noe mer konkret..

 

Kan jo måle sensoren på bremsevæskebeholderen, og dersom den er 0 ohm er jo det greitt, hvis ikke kan du jo kortslutte pinnene på ledningen og se om det hjelper.

 

Men feilsøking er innimellom å søke etter nåla i den berømte... ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har både blinking og konstant (et som viser bremsene uten utropstegn - konstant, et som viser bremsene med utropstegn - Blinkende).

 

Jeg har med andre ord kontaktproblemer både på bremseklossene og på veskenivået. Hærlig!

 

Blir feilsøking i helga. Finner jeg det ikke så blir det konstant jord på bremsesystemet mitt i allefall.

 

Nå har jeg iallefall oppskriften og forståelsen, så takk for hjelpen så langt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som tilfeldigvis har en beskrivelse, gjerne med bilde®, over de pinnene i kontakten på instrumentet som styrer denne varslingen? Gjerne også over ledningene, men det første er viktigst.

 

Jeg har ikke reparasjonsboka på bilen (noe jeg gjerne skulle hatt, men jeg finner ikke ut hvor jeg får tak i den).

 

Mottar gjerne informasjonen (med eller uten bilder) på følgende mail: espen.lysholm@gmail.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:confused: Hei!

 

Er det noen som har oversikt over ledningsnettet for disse "bremsefølerne".

 

Skulle gjerne hatt det, samt hvilken pinne på instrumentpanelet som får denne informasjon.

 

Sitter med en feeling at jeg må kortslutte både på klosseføleren og på veskenivået. Blir gal av denne pipingen og blinkingen, samt at jeg ikke får informasjon fra radioen i desplayet pga bremsesymbolet lyser konstant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går ble jeg endelig kvitt disse varsellampene og pipingen! (både konstant bremsesymbol og det som kommer etter ca 20-30 sekunder med utropstegn i midten) Det var godt i og med at de irriterte vettet av meg.

 

I stedet for å drive feilsøking (noe vi også prøvde uten hell) koblet vi heller fra følersystemet på klossene og hydraulikken som viste feil hos meg. Resultat "OK" og det var godt å se det symbolet igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.